Έλλειψη τσιπ: Σε συναγερμό η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία – Cars Electric
Οι ανησυχίες για μια νέα κρίση τσιπ αυξάνονται στην ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία . Μόλις λίγα χρόνια μετά τα σημεία συμφόρησης στην εφοδιαστική αλυσίδα λόγω της πανδημίας του κορονοϊού, τα εργοστάσια αντιμετωπίζουν για άλλη μια φορά μια στασιμότητα – αυτή τη φορά λόγω πολιτικών εντάσεων μεταξύ Ολλανδίας και Κίνας . Η προσοχή εστιάζεται στον κατασκευαστή ημιαγωγών Nexperia, του οποίου η ιδιοκτησιακή δομή και οι περιορισμοί στις εξαγωγές θα μπορούσαν να θέσουν σε κίνδυνο την παραγωγή σε πολλούς προμηθευτές και αυτοκινητοβιομηχανίες , όπως αναφέρει η Frankfurter Allgemeine Zeitung.
Η εταιρεία με έδρα το Ναϊμέχεν ήταν αρχικά μέρος του ομίλου Philips, αλλά τώρα ανήκει στον κινεζικό τεχνολογικό όμιλο Wingtech. Πριν από περίπου δύο εβδομάδες, η ολλανδική κυβέρνηση ανέλαβε τον έλεγχο της Nexperia μετά από υποψίες για διοικητικές παρατυπίες και φόβους για μεταφορά τεχνολογίας στην Κίνα. Μόλις λίγες ημέρες αργότερα, το Πεκίνο απάντησε με απαγορεύσεις εξαγωγής τσιπ Nexperia που παράγονται στην Κίνα. Έκτοτε, μεγάλες εταιρείες όπως η BMW και η Volkswagen έχουν συστήσει ομάδες κρίσης για να αξιολογήσουν την κατάσταση και να σχεδιάσουν πιθανά αντίμετρα.
Σύμφωνα με τους ειδικούς του κλάδου, τα αποθέματα τσιπ στις αποθήκες θα διαρκέσουν για άλλες τέσσερις έως έξι εβδομάδες. Εάν η κατάσταση δεν βελτιωθεί μέχρι τότε, υπάρχει κίνδυνος να δοθεί ξανά προτεραιότητα στην παραγωγή, όπως συνέβαινε ήδη το 2020 και το 2021. «Η τρέχουσα εξέλιξη αποτελεί σοβαρό μήνυμα για την παγκόσμια βιομηχανία», προειδοποιεί ο Wolfgang Weber, Πρόεδρος της Γερμανικής Ένωσης Ηλεκτρικών και Ψηφιακών Βιομηχανιών. Μεγάλα τμήματα της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας κινδυνεύουν να σταματήσουν. Η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) εξέφρασε επίσης «βαθιά ανησυχία για πιθανές σημαντικές διαταραχές» εάν η αλυσίδα εφοδιασμού της Nexperia παραμείνει διαταραγμένη.
Η διακοπή παραδόσεων της Nexperia δημιουργεί προβλήματα για την αυτοκινητοβιομηχανία
Η Nexperia παράγει εκατομμύρια λεγόμενα τυποποιημένα τσιπ που εγκαθίστανται σχεδόν σε κάθε αυτοκίνητο. Ελέγχουν αερόσακους, συστήματα φωτισμού, αισθητήρες και μονάδες ψυχαγωγίας – εξαρτήματα που είναι απαραίτητα για την ασφαλή λειτουργία. Ενώ η αντικατάσταση αυτών των εξαρτημάτων με εναλλακτικούς προμηθευτές είναι τεχνικά εφικτή, απαιτεί διαδικασίες έγκρισης που, σύμφωνα με την ACEA, μπορεί να διαρκέσουν αρκετούς μήνες. Αυτό απειλεί να δημιουργήσει μια συσσώρευση που θα εξαπλωθεί σε ολόκληρες αλυσίδες παραγωγής.
Στη Γερμανία, η τοποθεσία του Αμβούργου είναι ιδιαίτερα σημαντική. Σύμφωνα με προηγούμενες πληροφορίες της εταιρείας, περίπου το δέκα τοις εκατό των τσιπ παγκοσμίως κατασκευάζονται εκεί. Και αυτό το εργοστάσιο συνδέεται στενά με κινεζικές μονάδες. Οι Ηνωμένες Πολιτείες είχαν ήδη βάλει σε μαύρη λίστα τη μητρική εταιρεία, Wingtech, στα τέλη του περασμένου έτους λόγω ανησυχιών για την ασφάλεια, γεγονός που επιδεινώνει περαιτέρω την κατάσταση.
Η αυτοκινητοβιομηχανία έμαθε από την τελευταία κρίση των τσιπ. Τότε, οι διαθέσιμοι ημιαγωγοί εγκαταστάθηκαν σκόπιμα σε μοντέλα υψηλού περιθωρίου κέρδους, ενώ άλλες επιλογές εξοπλισμού αποκλείστηκαν. Μια παρόμοια προσέγγιση εξετάζεται ξανά τώρα. Πηγές της BMW αναφέρουν ότι η ομάδα διαχείρισης κρίσεων εξετάζει το ενδεχόμενο να δώσει προτεραιότητα στο νέο ηλεκτρικό αυτοκίνητο iX3 από την λεγόμενη Νέα Κλάση , ενώ ορισμένα επιπλέον στοιχεία θα μπορούσαν να αφαιρεθούν από παλαιότερα μοντέλα. Επισήμως, η εταιρεία επιβεβαιώνει μόνο ότι «ενημερώνεται για τις εξελίξεις στη Nexperia» και «αξιολογεί συνεχώς» την κατάσταση.
Η Volkswagen, η Mercedes και οι μεγάλοι προμηθευτές είναι επίσης επιφυλακτικοί. Όλοι τονίζουν ότι βρίσκονται σε στενή επαφή με τους εταίρους τους για να εντοπίζουν έγκαιρα τους κινδύνους εφοδιασμού. Η κατάσταση δεν είναι ακόμη τόσο δραματική όσο κατά την πρώτη κρίση ημιαγωγών, καθώς τα τσιπ που κατασκευάζει η Nexperia είναι τεχνικά απλούστερα και, κατ’ αρχήν, πιο εύκολα στην αντικατάσταση. Ωστόσο, εάν η βιομηχανία στραφεί ταυτόχρονα σε εναλλακτικές πηγές, θα μπορούσαν να προκύψουν σημεία συμφόρησης και αυξήσεις τιμών.
Η γερμανική κυβέρνηση παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις στη Χάγη. Το Υπουργείο Οικονομικών δήλωσε ότι βρίσκεται σε «στενή επαφή με τους Ολλανδούς εταίρους του». Ταυτόχρονα, υποστηρίζει τα συμφέροντα των Γερμανών πελατών έναντι της Κίνας. Επί χρόνια, η Ευρώπη προσπαθεί να ενισχύσει τη δική της παραγωγή ημιαγωγών, προκειμένου να μειώσει την εξάρτησή της από την Ασία. Η σχεδιαζόμενη εγκατάσταση της Intel στο Μαγδεμβούργο θεωρείται βασικό έργο από αυτή την άποψη, αλλά παρά την υποσχεθείσα χρηματοδότηση δισεκατομμυρίων, η πρόοδος είναι αργή.
Με την πρόσφατα υιοθετημένη Στρατηγική για τη Μικροηλεκτρονική, η γερμανική κυβέρνηση στοχεύει στην περαιτέρω προώθηση της επέκτασης της κατασκευής σύγχρονων τσιπ στην Ευρώπη. Ταυτόχρονα, θεωρεί ότι η βιομηχανία έχει την ευθύνη να καταστήσει τις αλυσίδες εφοδιασμού της πιο ανθεκτικές.
Πηγή: FAZ
Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.




