Έρχεται το Κοινωνικό Leasing: Πάρε ηλεκτρικό με €50 τον μήνα! [video]

Η ελληνική κυβέρνηση ετοιμάζει μια σημαντική κοινωνική και περιβαλλοντική πρωτοβουλία, μέσω του προγράμματος Κοινωνικό Leasing, με στόχο να ανανεώσει τον στόλο των οχημάτων και να επιταχύνει την πράσινη μετάβαση. Το σχέδιο εντάσσεται στο πλαίσιο μιας ευρωπαϊκής δράσης, που επιδιώκει να καταστήσει την ηλεκτροκίνηση οικονομικά προσιτή, για τα νοικοκυριά με χαμηλότερα εισοδήματα.
Το παράδειγμα της Γαλλίας που άνοιξε τον δρόμο
Το Κοινωνικό Leasing πρωτοεμφανίστηκε στη Γαλλία στις αρχές του 2024. Η επιτυχία του ήταν τόσο μεγάλη, που οι αιτήσεις ξεπέρασαν κάθε πρόβλεψη: αντί για 25.000, υποβλήθηκαν πάνω από 90.000 μέσα σε μόλις έξι εβδομάδες, αναγκάζοντας την κυβέρνηση να παγώσει προσωρινά το πρόγραμμα. Το 2025, η δράση ενεργοποιήθηκε ξανά και οι αιτήσεις ξεπερνούν ήδη τις 29.000.
Οι πρώτες κινήσεις στην Ελλάδα
Στην Ελλάδα, οι συζητήσεις για την εφαρμογή ενός αντίστοιχου προγράμματος έχουν ξεκινήσει εδώ και καιρό. Τον Ιούλιο του 2025, το σχετικό νομοσχέδιο κατατέθηκε στη Βουλή προς διαβούλευση, ενώ υπήρχαν προσδοκίες για επίσημες ανακοινώσεις στη ΔΕΘ – κάτι που τελικά δεν συνέβη. Σύμφωνα με τον Κωνσταντίνο Κυρανάκη, η ελληνική κυβέρνηση έχει ήδη υποβάλει πρόταση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με σκοπό το πρόγραμμα να στηρίξει τα πιο ευάλωτα νοικοκυριά, προσφέροντάς τους τη δυνατότητα να αποκτήσουν ένα σύγχρονο, ασφαλές και φιλικό προς το περιβάλλον ηλεκτρικό αυτοκίνητο.
Χαμηλό μίσθωμα – Μεγάλο όφελος
Το σχέδιο προβλέπει τη διάθεση περισσότερων από 10.000 ηλεκτρικών αυτοκινήτων, με μηνιαίο μίσθωμα από 50 έως 100 ευρώ, ανάλογα με το μοντέλο. Η διάρκεια της μίσθωσης θα είναι τέσσερα έτη, ενώ το μεγαλύτερο μέρος του κόστους θα καλύπτεται από κρατική επιδότηση. Με αυτόν τον τρόπο, η ηλεκτροκίνηση παύει να αποτελεί «προνόμιο των λίγων» και γίνεται μια ρεαλιστική επιλογή για οικογένειες που μέχρι σήμερα δεν είχαν πρόσβαση σε νέα, καθαρά οχήματα.
Κριτήρια και προϋποθέσεις συμμετοχής
Αν ακολουθηθεί το γαλλικό μοντέλο, εκτός από τα εισοδηματικά κριτήρια θα λαμβάνονται υπόψη και άλλοι παράγοντες, όπως:
-
η απόσταση από τον τόπο εργασίας,
-
τα ετήσια χιλιόμετρα,
-
και η ανάγκη καθημερινής μετακίνησης.
Ακόμα δεν υπάρχει επίσημο χρονοδιάγραμμα, ωστόσο εκτιμάται ότι η εφαρμογή του προγράμματος στην Ελλάδα δεν θα ξεκινήσει πριν από τα τέλη του 2026, καθώς απαιτείται η έγκριση και χρηματοδότηση από ευρωπαϊκούς θεσμούς.
Χρηματοδότηση μέσω του Social Climate Fund
Η οικονομική στήριξη του προγράμματος θα προέλθει από το Κοινωνικό Κλιματικό Ταμείο (Social Climate Fund) της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Πρόκειται για ένα ταμείο που στοχεύει στην αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης και στη χρηματοδότηση δράσεων «δίκαιης μετάβασης». Τα κεφάλαια θα προέρχονται από τα έσοδα του τέλους απανθρακοποίησης, το οποίο θα επιβληθεί στα ορυκτά καύσιμα από την 1η Ιανουαρίου 2027, με συνολικό προϋπολογισμό που φτάνει τα 86 δισεκατομμύρια ευρώ.
Ένα βήμα προς μια δίκαιη, καθαρή και βιώσιμη εποχή
Το Κοινωνικό Leasing αποτελεί μια φιλόδοξη πρωτοβουλία που μπορεί να μεταμορφώσει τον τρόπο μετακίνησης στη χώρα. Αν όλα εξελιχθούν όπως προγραμματίζεται, χιλιάδες ελληνικά νοικοκυριά, θα αποκτήσουν πρόσβαση σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα μηδενικών ρύπων, συμβάλλοντας ταυτόχρονα στη μείωση των εκπομπών CO₂ και στη δημιουργία μιας πιο βιώσιμης καθημερινότητας για όλους.
Πηγή: ERTnews
Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.