Δοκιμή: Fiat Grande Panda Electric (44 kWh, 113 PS)
Μπορεί λίγοι να το γνωρίζουν, αλλά η «ηλεκτρική» ιστορία του Panda ξεκινά πολύ νωρίτερα απ’ όσο φαντάζεται κανείς. Συγκεκριμένα, το 1990, όταν η Fiat παρουσίασε το Panda Elettra. Με δύο ογκώδεις μπαταρίες μολύβδου και ισχύ μόλις 9 ίππων, η αυτονομία δεν ξεπερνούσε τα 100 χιλιόμετρα και η τελική ταχύτητα περιοριζόταν στα 70 χλμ./ώρα. Το βάρος πλησίαζε τους 1,15 τόνους, σε εποχές που ένα Panda βενζίνης ζύγιζε λιγότερο από 800.
Παρά τα πρακτικά του μειονεκτήματα, το Elettra έδειχνε το μέλλον…
Περίπου 35 χρόνια μετά, η ηλεκτροκίνηση εξαπλώνεται για να κυριαρχήσει σταδιακά και το ηλεκτρικό Panda ακούγεται ως το ιδανικό αστικό αγχολυτικό. Για όσους τουλάχιστον θέλουν ένα ηλεκτρικό crossover, για τους άλλους υπάρχει και το υβριδικό που ήδη έχουμε δοκιμάσει.
Το Electric έχει και αυτό εξελιχθεί πάνω στην πλατφόρμα «STLA Smart» της Stellantis και αποτελεί βάση από μια ολόκληρη οικογένεια μοντέλων που θα ακολουθήσουν, τόσο με θερμικά όσο και με ηλεκτρικά συστήματα κίνησης.
Όπως και η έκδοση βενζίνης, το Electric συνδυάζει με όμορφο τρόπο το ρετρό με το μοντέρνο, με καθαρές γραμμές και γωνιώδη αισθητική. Η σχεδίασή του ξεφεύγει από τις γνώριμες καμπύλες του παρελθόντος και υιοθετεί πιο γωνιώδη, τετραγωνισμένα σχήματα.
Μπροστά ξεχωρίζουν τα χαρακτηριστικά «τετραγωνικά» φωτιστικά σώματα τύπου Matrix, με ένα μοτίβο που θυμίζει το video game των 80s, ενώ στο πλάι και πίσω συναντάμε ενσωματωμένα στοιχεία με το όνομα «PANDA» να είναι χαραγμένο στο αμάξωμα.
Η συνολική του όψη…
….παραπέμπει σε ένα μικρό crossover, αν και οι διαστάσεις του παραμένουν κομμένες και ραμμένες για το αστικό περιβάλλον. Με μήκος 3,99 μέτρα, το Grande Panda είναι μεγαλύτερο από το προηγούμενο Panda κατά περίπου 30 εκατοστά, αλλά εξακολουθεί να παραμένει σαφώς κάτω από τον μέσο όρο των μοντέλων της B κατηγορίας.

Το ύψος των 1,57 μέτρων και το πλάτος των 1,76 μ. προσφέρουν σωστές αναλογίες για ελιγμούς και στάθμευση σε στενά σημεία, ενώ η απόσταση των 16 εκατοστών από το έδαφος προσφέρει ένα επιπλέον πλεονέκτημα για τους δρόμους των πόλεων – και όχι μόνο.
Το αυτοκίνητο της δοκιμής μας ήταν σε λευκό χρώμα, στην έκδοση Red, με τις χαρακτηριστικές λευκές ρετρό σιδερένιες ζάντες 16 ιντσών, που του χαρίζουν ένα ιδιαίτερο στυλ.

Συνδυάζονται ιδανικά με την απλότητα του αμαξώματος, προσδίδοντας μία «νόσταλγη» και συνάμα «οικεία» αισθητική που ξεφεύγει από τον γνωστό σχεδιαστική πεπατημένη πολλών σύγχρονων μικρών ηλεκτρικών.
Το εσωτερικό εκπλήσσει…
…ευχάριστα από την πρώτη στιγμή. Χωρίς περιττές πολυτέλειες, το ταμπλό ξεχωρίζει για την ευρηματικότητα και τη σχεδιαστική του ταυτότητα.
Οι δύο οθόνες των 10,25 ιντσών (πίνακας οργάνων και infotainment) είναι «καλό-ενσωματωμένες» και η ευχρηστία του συστήματος ξεχωρίζει για την αμεσότητά του.

Ωστόσο, θα ήθελα το μενού να είναι πλουσιότερο, όπως και η πληροφόρηση (π.χ. δεν υπάρχει τιμή για την κατανάλωση ενέργειας).
Στην κεντρική κονσόλα συναντάμε φυσικούς διακόπτες για τον κλιματισμό, κάτι που διευκολύνει στη χρήση και περιορίζει την ανάγκη περιήγησης μέσα από οθόνες.
Τα υλικά είναι σκληρά, αλλά καλοσυναρμολογημένα και δεν δημιουργούν φτηνή αίσθηση, βρισκόμενος σε ένα εσωτερικό που σου φτιάχνει την ημέρα. Μάλιστα, στην πλουσιότερη έκδοση υπάρχουν στοιχεία Bambox με υλικά που προέρχονται εν μέρει από ανακυκλωμένο μπαμπού και χαρτοκιβώτια αναψυκτικών.
Ακόμη και σε πιο «ταπεινές» εκδόσεις, όπως η Red, υπάρχουν αναφορές στο ιστορικό Lingotto, το παλιό εργοστάσιο της Fiat στο Τορίνο, ενσωματωμένες στον σχεδιασμό.
Το ντιζάιν είναι αυτό που κλέβει την παράσταση, με λεπτομέρειες που σε κάνουν να θες να το παρατηρήσεις ξανά και ξανά. Η εργονομία είναι σωστή, με πολλές θέσεις αποθήκευσης (πάνω από 14 λίτρα μόνο στο εμπρός μέρος) και πολύ καλή ορατότητα προς όλες τις κατευθύνσεις.
Η θέση οδήγησης είναι σχετικά υπερυψωμένη, ενώ τα καθίσματα έχουν καλή στήριξη, χωρίς να είναι υπερβολικά μαλακά. Στο πίσω κάθισμα, ο χώρος για τα γόνατα είναι επαρκής για δύο ενήλικες, αλλά λόγω του ψηλού δαπέδου, η στήριξη των μηρών είναι περιορισμένη.
Το πορτμπαγκάζ των 362 λίτρων (412 στο βενζινοκίνητο) αποτελεί ένα από τα δυνατά σημεία του ηλεκτρικού Panda, προσφέροντας μεγαλύτερη χωρητικότητα ακόμα και από αρκετά συμβατικά μοντέλα της κατηγορίας Β.
Το σχήμα του είναι κανονικό και το ύψος φόρτωσης λογικό, αν και το διπλό πάτωμα θα ήταν καλοδεχούμενο (π.χ. για την τοποθέτηση καλωδίου).
Στο δρόμο το ηλεκτρικό Grande Panda…
…δείχνει ότι «στήθηκε» σωστά για τον ρόλο του. Η ανάρτηση (με πίσω ημιάκαμπτο) έχει ρυθμιστεί έτσι ώστε να ισορροπεί μεταξύ άνεσης και κρατήματος. Η κύλιση είναι ποιοτική φιλτράροντας από όσα περνούν από πάνω οι τροχοί, ενώ η απόσβεση έχει μεγαλύτερο «βάθος» (όπως συμβαίνει στα περισσότερα ηλεκτρικά σε σχέση με τις συμβατικές τους εκδόσεις).

Στην πόλη, είναι ήσυχο, ευέλικτο και ελαφρύ στην οδήγηση, χωρίς να είναι ούτε μαλακό, ούτε σκληρό. Το τιμόνι έχει την κατάλληλη υποβοήθηση, «γυρίζει» εύκολα και με ακρίβεια, και ο μικρός κύκλος στροφής κάνει τους ελιγμούς απλή υπόθεση. Κανένα πρόβλημα με την αίσθηση των φρένων.
Σε σβέλτες διαδρομές, το ηλεκτρικό Panda παραμένει ευχάριστο. Ναι, υπάρχουν κάποιες κλίσεις στις στροφές, αλλά παραμένουν ελεγχόμενες και με προβλέψιμη συμπεριφορά (με μία τάση υποστροφής όταν το πιέσεις, στο βρεγμένο λειτουργεί εξαιρετικά το traction).

Για το μέγεθος του και σε αντίθεση με αρκετά μοντέλα της κατηγορίας, δεν δείχνει ασταθές, ούτε και ευάλωτο στις πλάγιες ριπές ανέμου ή σε αλλαγές πορείας. Τουναντίον, είναι σταθερό, με ικανοποιητική πληροφόρηση και χωρίς να παίρνει μεγάλες κλίσεις.

Ο ηλεκτροκινητήρας των 113 ίππων επιταχύνει αθόρυβα και προοδευτικά το ιταλικό μοντέλο, με την επιτάχυνση των 0-100 χλμ./ώρα να απαιτεί περίπου 11 δευτερόλεπτα. Η ροπή των 125 Nm περνά άμεσα στους εμπρός τροχούς για ζωηρές (ευτυχώς, όχι άγαρμπες και απότομες) επιταχύνσεις.
Η τελική ταχύτητα περιορίζεται στα 132 χλμ./ώρα, τιμή αρκετή για τις ελληνικές συνθήκες, ακόμη και για μικρές αποστάσεις σε εθνικό δίκτυο.

Στη βάση του επιλογέα κίνησης υπάρχει και επιλογή «C» που ελαχιστοποιεί την ανάκτηση και επιτρέπει πιο ομαλό ρολάρισμα.
Η default λειτουργία της μετάδοσης είναι με μία ήπια ανάκτηση ενέργειας προσομοιώνοντας την επιβράδυνση ενός θερμικού. Επιλέγοντας το «C» υπάρχει ελεύθερη κύλιση, κάτι που μπορεί να προτιμά κανείς π.χ. στον αυτοκινητόδρομο.

Η κατανάλωση ενέργειας κατά τη διάρκεια της δοκιμής κυμάνθηκε κοντά στην εργοστασιακή τιμή (εκτιμώμενη τιμή περίπου στις 16 kWh/100 χλμ.) σε μεικτή χρήση, κάτι που σε ρεαλιστικές συνθήκες μεταφράζεται σε αυτονομία περίπου 260-280 χλμ.
Η επίσημη τιμή των 320 χλμ. WLTP είναι εφικτή μόνο υπό ιδανικές συνθήκες, αλλά δεν απέχει τόσο όσο σε άλλα ηλεκτρικά μοντέλα της κατηγορίας.

Η φόρτιση είναι ένα άλλο σημείο που έχει ενδιαφέρον. Το βασικό AC σύστημα είναι 7 kW, αλλά προαιρετικά μπορεί να φτάσει στα 11 kW. Για ταχυφόρτιση (DC), η ισχύς αγγίζει τα 100 kW, πράγμα που σημαίνει πως το 20-80% της μπαταρίας γεμίζει σε περίπου 25-30 λεπτά.
Ένα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό είναι το ενσωματωμένο σπιράλ καλώδιο φόρτισης που αποθηκεύεται στο μπροστινό μέρος του αυτοκινήτου και επιτρέπει πιο πρακτική χρήση στις καθημερινές μετακινήσεις.
Συμπερασματικά,
το νέο Grande Panda Electric είναι ένα πολύ ευχάριστο ηλεκτρικό crossover πόλης που σε κερδίζει με το είναι του. Δεν θα σε εντυπωσιάσει με την ισχύ του ή τα tech-lights του, αφού επιλέγει τον δρόμο της ουσίας: είναι πρακτικό, μελετημένο, καλοφτιαγμένο και προσιτό.
Την ίδια στιγμή προσφέρει μια «γλυκιά» εμπειρία στην πόλη, με χαμηλό κόστος χρήσης και κατανάλωσης, αλλά και με περίσσεια στιλ που σε καμία περίπτωση δεν περνά απαρατήρητο.

Στην χώρα μας η ηλεκτρική έκδοση ξεκινά από τις 26.300 € (Red), ενώ η πλουσιότερη La Prima φτάνει τις 28.600 €.
Ωστόσο, με την προσφορά της αντιπροσωπείας (500 €) και με την κρατική επιδότηση «Κινούμαι Ηλεκτρικά» (3.500 €), η τιμή πέφτει στις 22.800 € και 25.100 €, αντιστοίχως.
Και κάπως έτσι, το Grande Panda αναδεικνύεται ως μία από τις πλέον ελκυστικές «ηλεκτρικές» επιλογές, τουλάχιστον για όποιον αναζητά ένα χρηστικό μικρό αυτοκίνητο. Panda, με στιλ και άποψη!

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ – Fiat Grande Panda Electric 44 kWh 113 PS FWD
Ισχύς, Ροπή ηλεκτροκινητήρα: 113 PS (83 kW), 120 Nm
Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
Κιβώτιο: Αυτόματο 1 σχέσης
Επιτάχυνση: 0-100 km/h σε 11,0’’ (Red) / 11,5’’ (La Prima)
Τελική ταχύτητα: 132 km/h (ηλεκτρονικά περιοριζόμενη)
Χωρητικότητα μπαταρίας: 44 kWh (τεχνολογίας LFP)
On board φορτιστής: AC 7,4 kW (προαιρετικά 11 kW) / DC έως 100 kW
Μεικτή κατανάλωση εργοστασιακή / δοκιμής: 16,8 / 16-18 kWh/100 km (κατ’ εκτίμηση)
Αυτονομία εργοστασιακή / δοκιμής: έως 320 / 260–280 km
Βάρος: από 1.510–1.532 κιλά (ανάλογα την έκδοση)
Διαστάσεις (ΜxΠxΥ): 3.999 x 1.763 x 1.581–1.629 mm
Μεταξόνιο: 2.540 mm
Χώρος αποσκευών: 362 lt
Τιμή πώλησης: από 22.800 € (με έκπτωση + επιδότηση)
ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΤΟ
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.




