Κυκλοφοριακό χάος: Χάνουμε 111 ώρες κάθε χρόνο στην κίνηση

Το κυκλοφοριακό χάος στην Αττική αλλά και σε άλλες μεγάλες πόλεις της Ελλάδας έχει πραγματικά γιγαντωθεί. Ειδικά τα τελευταία χρόνια, οι λεγόμενες «ώρες αιχμής» έχουν επεκταθεί κατά πολύ σε κεντρικούς άξονες, ενώ ακόμα και σε δρόμους όπου μέχρι πρότινος οι διελεύσεις ήταν γρήγορες (βλ. Αττική Οδός), πλέον σχηματίζονται ουρές χιλιομέτρων.
Το χειρότερο όμως είναι πως όλα δείχνουν ότι από πλευράς Υπουργείου Μεταφορών δεν φαίνεται να υπάρχει ένας στρατηγικός σχεδιασμός για την αντιμετώπιση του προβλήματος, όπως εξήγησε ο πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, Θανάσης Τσιάνος, σε διαδικτυακό πάνελ του 8ου Συνεδρίου Υποδομών και Μεταφορών – ITC 2025.
«Το σχέδιο αποσυμφόρησης δεν μπορεί να υπάρξει, γιατί δεν υπάρχει στρατηγικός σχεδιασμός για την Αττική. Αυτήν τη στιγμή αυτό που υπάρχει είναι ένας σημαντικός προγραμματισμός για την αναβάθμιση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, οι ανάγκες όμως είναι πολύ μεγάλες και θα πάρει αρκετό διάστημα για να φτάσουν σε ένα επιθυμητό επίπεδο – είναι ενθαρρυντικό όμως ότι τα υπουργεία κινούνται προς αυτήν την κατεύθυνση. Επίσης, υπάρχει ένα σχέδιο για ανάπτυξη και αναβάθμιση οδικών αξόνων, αλλά θα πρέπει να περιμένουμε χρόνια για να υλοποιηθεί».
]]>
ΟΙ ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ
Και συμπλήρωσε: «{Πρέπει να υπάρξει} ένα σχέδιο διαχείρισης συμφόρησης που να περιλαμβάνει βελτιώσεις στο υφιστάμενο οδικό δίκτυο, δηλαδή κάποια κυκλοφοριακά μέτρα, να βελτιώσουμε κάποιους κόμβους, να αυξήσουμε τη ροή, να επικαιροποιήσουμε τα προγράμματα σηματοδότησης τα οποία βλέπουμε ότι σε πολλούς κρίσιμους κόμβους δεν έχουν επικαιροποιηθεί εδώ και 25 χρόνια, να υπάρξει αλλαγή του Δακτυλίου, να μπει ωράριο τροφοδοσίας που θα εφαρμόζεται και να δούμε τι μπορούμε να κάνουμε με τα φορτηγά στους μεγάλους οδικούς άξονες σε ώρες αιχμής».
Το ότι οι δρόμοι των πόλεων μετατρέπονται καθημερινά σε… «πάρκινγκ» το επιβεβαιώνουν και τα στατιστικά. Ο κ. Τσιάνος παρουσίασε στοιχεία που δείχνουν ότι το 2024 ένας οδηγός στην Αθήνα έχασε περί τις 111 ώρες από την ζωή του «κολλημένος» στην κίνηση, ενώ για να διανύσει 10 χιλιόμετρα χρειάστηκε περίπου 30 λεπτά. Αντίστοιχα αρνητική είναι η εικόνα και στην Θεσσαλονίκη, καθώς εκεί ο μέσος οδηγός έχασε περίπου 80 ώρες στην κίνηση και χρειάστηκε 23 λεπτά για να διανύσει 10 χιλιόμετρα. Η κατάσταση στην Θεσσαλονίκη επιδεινώθηκε λόγω των εργασιών για την κατασκευή του Fly Over, καθώς το 2023 ένας οδηγός έχασε 53 ώρες – χρόνος που αυξήθηκε σε 80 ώρες το 2024.
Ακόμα πιο αποθαρρυντικό είναι το γεγονός πως μόλις έναν χρόνο πριν, το 2023 στην Αττική, ένας οδηγός έχασε 104 ώρες. Αυτό δείχνει πως το πρόβλημα χρόνο με τον χρόνο γίνεται χειρότερο και οι προβλέψεις για το 2025 και το 2026 δείχνουν πως σύντομα πάνω από 120 ώρες τον χρόνο θα χαραμίζονται στην κίνηση.
Στο ίδιο πάνελ μίλησε και ο Κωνσταντίνος Μαρκουίζος (γνωστός ως Ιαβέρης) ο οποίος αυτή την περίοδο είναι σύμβουλος Οδικής Ασφάλειας στην Περιφέρεια Αττικής. Ανέφερε πως το οδικό δίκτυο της Αττικής κάθε χρόνο αποκτά περί τα 120.000 νέα οχήματα και, με βάση αυτά τα στοιχεία, προέβλεψε ότι μέσα στην επόμενη δεκαετία το νούμερο αυτό αθροιστικά θα αναλογεί σε 1 εκατομμύριο παραπάνω οχήματα.
Το κυκλοφοριακό χάος πρέπει να αντιμετωπιστεί με έναν ενιαίο φορέα, ο οποίος, σύμφωνα με τον κύριο Μαρκουίζο θα προσφέρει άμεσες λύσεις, όπως ο έλεγχος της σηματοδότησης. Το πιο άμεσο «όπλο» όμως για την αντιμετώπιση του προβλήματος είναι τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, τα οποία όμως θα πρέπει άμεσα να μειώσουν τις αναμονές σε αποβάθρες και στάσεις, ώστε να γίνουν μια σοβαρή, αξιόπιστη και ελκυστική εναλλακτική επιλογή για να τα επιλέξει ο κόσμος.
Σημαντικό ρόλο διαδραματίζουν επίσης και τα φορτηγά, τα οποία θα πρέπει να τηρούν ένα αυστηρό ωράριο τροφοδοσίας που δεν θα επιβαρύνει το οδικό δίκτυο σε ώρες αιχμής, ενώ θα πρέπει να υπάρξει και μια λύση για την δημιουργία επιπρόσθετων χώρων στάθμευσης, ώστε να αποσυμφορηθούν στενότεροι δρόμοι.
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!
Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.