Τροπολογία – Επιχορήγηση των επιχειρήσεων του κλάδου της γουνοποιίας, διεύρυνση των απαλλασσόμενων εσόδων από τη φορολογία εισοδήματος που πραγματοποιούντο σωματεία της περ. στ) της παρ. 1 του άρθρου 4 του ν. 4873/2021 | Επενδυτής

Τροπολογία -  Επιχορήγηση των επιχειρήσεων του κλάδου της γουνοποιίας,  διεύρυνση των απαλλασσόμενων εσόδων από τη φορολογία εισοδήματος που πραγματοποιούντο σωματεία της περ. στ) της παρ. 1 του άρθρου 4 του ν. 4873/2021


Τροπολογία – Επιχορήγηση των επιχειρήσεων του κλάδου της γουνοποιίας, διεύρυνση των απαλλασσόμενων εσόδων από τη φορολογία εισοδήματος που πραγματοποιούντο σωματεία της περ. στ) της παρ. 1 του άρθρου 4 του ν. 4873/2021

Τροπολογία κατατέθηκε στο σχέδιο νόμου του
Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης με τίτλο «Δίκαιη Εργασία
για Όλους: Απλοποίηση της Νομοθεσίας – Στήριξη στον Εργαζόμενο
-Προστασία στην Πράξη – Συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις»

Με τις διατάξεις της υπόψη τροπολογίας, προβλέπονται τα ακόλουθα:
1. α. Θεσπίζεται πρόγραμμα επιχορήγησης επιχειρήσεων του ιδιωτικού τομέα που δραστηριοποιούνται στον κλάδο της γουνοποιίας, με σκοπό τη διατήρηση των υφιστάμενων θέσεων εργασίας. Συγκεκριμένα:

Η εν λόγω οικονομική ενίσχυση συνίσταται στην κάλυψη: 
ί) των ασφαλιστικών εισφορών των εργαζομένων, 
ΐί) των ασφαλιστικών – εργοδοτικών εισφορών της επιχείρησης, 
iii) των καθαρών μηνιαίων αποδοχών του εργαζομένου έως του οριζόμενου ποσού μηνιαίως.

Καθορίζονται: 
ί) ο τρόπος υπολογισμού της ανωτέρω επιχορήγησης, 
ii) οι ωφελούμενοι και η διάρκεια του προγράμματος, 
iii) ο τρόπος κάλυψης της σχετικής δαπάνης, κ.λπ..

β. Προβλέπεται η έκδοση κανονιστικής διοικητικής πράξης, για την εξειδίκευση, μεταξύ άλλων, των όρων και των προϋποθέσεων συμμετοχής επιχειρήσεων στο προαναφερόμενο πρόγραμμα, των κριτηρίων επιλεξιμότητας αυτών, κ.λπ..

2. α. Επανακαθορίζονται οι προϋποθέσεις συμμετοχής και πληρωμής ωφελούμενων σε προγράμματα επιδοτούμενης συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης του άρθρου 34 του ν. 4921/2022.

β. Αίρονται οι προϋποθέσεις του άρθρου 30 του ν. 4144/2013 για την παραμονή στο Ψηφιακό Μητρώο της Δ.ΥΠ.Α, των ανέργων που συμμετέχουν σε προγράμματα εκπαίδευσης ή επαγγελματικής κατάρτισης.

Εξειδικεύονται οι όροι παραμονής στο εν λόγω μητρώο των ανέργων που συμμετέχουν σε προγράμματα επιδοτούμενης συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης.

Αναθεωρείται προς το ευνοϊκότερο, το πλαίσιο χορήγησης του επιδόματος ανεργίας στους επιδοτούμενους ανέργους που συμμετέχουν σε επιδοτούμενα προγράμματα εκπαίδευσης ή επαγγελματικής κατάρτισης.

Καταργείται το ειδικό φορολογικό και ασφαλιστικό καθεστώς που διέπει τη χορήγηση του επιδόματος αναζήτησης εργασίας στο πλαίσιο δράσεων συμβουλευτικής (ήταν αφορολόγητο, ανεκχώρητο, ακατάσχετο στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων, μη συμψηφιζόμενο με βεβαιωμένα χρέη προς τη φορολογική διοίκηση και το Δημόσιο, τα ασφαλιστικά ταμεία ή τα πιστωτικά ιδρύματα, και εξαιρούμενο των εισοδηματικών κριτηρίων για την καταβολή οποιοσδήποτε παροχής κοινωνικού ή προνοιακού χαρακτήρα).

3.  Επανακαθορίζεται το καθεστώς εξυγίανσης φορέων κοινωνικής φροντίδας, ν.π.ι.δ. μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα που παρέχουν δευτεροβάθμια κοινωνική φροντίδα. Συγκεκριμένα:

α. προσδιορίζονται οι φορείς που δύνανται να υπαχθούν στην οριζόμενη διαδικασία ρύθμισης οφειλών-Σύμφωνο Εξυγίανσης (δεν έχουν πτωχευτική ικανότητα και ρυθμίζουν τις οφειλές τους βάσει ήδη εγκεκριμένου και σε ισχύ Συμφώνου Εξυγίανσης των άρθρων 55 και 56 του ν. 4262/2014),

β. επεκτείνεται κατά ένα (1) έτος [τρία (3) έτη από δύο (2) έτη που ισχύει σήμερα] η δυνατότητα χρηματοδότησης του φορέα κοινωνικής φροντίδας κατά την εφαρμογή του Συμφώνου Εξυγίανσης, με ποσό που αντιστοιχεί έως το είκοσι τοις εκατό (20%) του ετήσιου προϋπολογισμού του,

γ. επαναπροσδιορίζονται επιμέρους στοιχεία του περιεχομένου της ρύθμισης των οφειλών του φορέα κοινωνικής φροντίδας που περιλαμβάνεται στο Σύμφωνο Εξυγίανσης. Μεταξύ άλλων:

προβλέπεται ότι κατά τη διάρκεια της ρύθμισης ληξιπρόθεσμων οφειλών, οι συμπεφωνημένες δόσεις είναι άτοκες, και δεν υπολογίζονται τα προβλεπόμενα πρόστιμα τα οποία αφορούν οφειλές που έχουν καταχωρηθεί στα βιβλία εισπρακτέων εσόδων μέχρι και την οριζόμενη ημερομηνία, αίρεται κατά το χρονικό διάστημα εφαρμογής του Συμφώνου Εξυγίανσης, και εφόσον τηρούνται οι όροι του, ο προβλεπόμενος όρος παρακράτησης κατά τη χορήγηση αποδεικτικού φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας [η σχετική δυνατότητα σήμερα αφορά τα τέσσερα (4) και δύο (2) πρώτα έτη αντίστοιχα, εφαρμογής του Συμφώνου Εξυγίανσης], παρέχεται η δυνατότητα, υπό τους ειδικότερους όρους και προϋποθέσεις, μεταβίβασης ακινήτων που έχουν δεσμευθεί για οφειλές προς το Δημόσιο ή τον Ηλεκτρονικό Εθνικό Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-Ε.Φ.Κ.Α.), εφόσον τηρούνται οι όροι του Συμφώνου Εξυγίανσης, δ. ορίζεται ότι υφιστάμενα Σύμφωνα Εξυγίανσης εξετάζονται και τροποποιούνται από την αρμόδια οργανική μονάδα της Γενικής Διεύθυνσης Διοικητικών και Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, και εν συνεχεία από ειδικό συλλογικό όργανο (αντί του Παρατηρητηρίου Φορέων Κοινωνικής Φροντίδας και Αλληλεγγύης που ισχύει σήμερα),

ε. παρέχονται οι απαιτούμενες εξουσιοδοτικές διατάξεις για την εφαρμογή των προτεινόμενων ρυθμίσεων και παρατίθενται οι μεταβατικής ισχύος και καταργούμενες διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας.

4. Προστίθενται εδάφια στο άρθρο 45 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (Κ.Φ.Ε., ν. 4172/2013), σύμφωνα με τα οποία, τα έσοδα από υπεραξία κεφαλαίου, που πραγματοποιούν τα σωματεία και οι αστικές μη κερδοσκοπικές εταιρείες που είναι εγγεγραμμένες στο Ειδικό Μητρώο Οργανώσεων Κοινωνίας Πολιτών (Ο.Κοι.Π.), δεν αποτελούν αντικείμενο του φόρου, εφόσον τα περιουσιακά στοιχεία που μεταβιβάζονται, τους έχουν περιέλθει από χαριστική αιτία ή κληρονομική διαδοχή και διατίθενται για την εκπλήρωση του κοινωφελούς σκοπού τους.

Τα ανωτέρω ισχύουν από το φορολογικό έτος 2018, εφόσον κατά το οικείο έτος το σωματείο ή η αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία που εγγράφεται στο Ειδικό Μητρώο Ο.Κοι.Π., επεδίωκε τους ίδιους καταστατικούς σκοπούς.

5.
Τροποποιείται – συμπληρώνεται το άρθρο 19 του ν. 4283/2014 και συγκεκριμένα:

Προβλέπεται ότι, για την πληρωμή των αναπληρωτών και ωρομίσθιων εκπαιδευτικών, των μελών Ειδικού Εκπαιδευτικού (Ε.Ε.Π.) και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (Ε.Β.Π.), συμπεριλαμβανομένων των ιδιωτών και των εμπειροτεχνών ιδιωτών για τα Καλλιτεχνικά και τα Μουσικά Σχολεία αντίστοιχα, μπορεί να γίνει με χρήση πόρων και του εθνικού (πλέον του συγχρηματοδοτούμενου, που ισχύει) σκέλους του Αναπτυξιακού Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΑΠΔΕ) του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού.

Παρέχεται η δυνατότητα, συμπληρωματικά με τα ήδη ισχύοντα, η δαπάνη για την πληρωμή των αναπληρωτών και ωρομίσθιων εκπαιδευτικών και μελών Ειδικού Εκπαιδευτικού και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού, να βαρύνει Συλλογική Απόφαση του εθνικού σκέλους του ΑΠΔΕ μέχρι το ποσό των 10 εκατ. ευρώ για το έτος 2025 και το ποσό των 30 εκατ. ευρώ για το έτος 2026, κατόπιν ένταξης σχετικής πράξης στο οικείο Τομεακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης (Τ.Π.Α.) του Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης (Ε.Π.Α.), κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.

6.  Παρατείνονται, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα, συμβάσεις παροχής υπηρεσιών φύλαξης και καθαριότητας που έχουν συναφθεί για την κάλυψη των αναγκών των Υπηρεσιών της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.), καθώς και υπηρεσιών καθαριότητας του Σώματος Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος (Σ.Δ.Ο.Ε.).

Α. Αιτιολογική έκθεση
Η «ταυτότητα» της αξιολογούμενης ρύθμισης
1. Ποιο ζήτημα αντιμετωπίζει η αξιολογούμενη ρύθμιση;

    

Άρθρο 1: Με την αξιολογούμενη ρύθμιση καταρτίζεται ένα στοχευμένο πρόγραμμα επιχορήγησης των επιχειρήσεων του κλάδου της γουνοποιίας, προκειμένου να διατηρηθούν οι θέσεις εργασίας και να ενισχυθεί η βιωσιμότητα των επιχειρήσεων, μέσω της κάλυψης ασφαλιστικών εισφορών και μέρους των αποδοχών των εργαζομένων, δεδομένου ότι ο κλάδος συνεχίζει να πλήττεται από τις παρατεταμένες και δυσμενείς συνέπειες του πολέμου στην Ουκρανία.

Άρθρο 2: Με την αξιολογούμενη ρύθμιση επιδιώκεται η αύξηση της συμμετοχής των ενηλίκων αναζητούντων εργασία σε προγράμματα εκπαίδευσης και κατάρτισης σε συνεννόηση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Ειδικότερα, σύμφωνα με σχετικό ορόσημο στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, απαιτείται η θέσπιση νομοθετικής ρύθμισης για την άρση των αντικινήτρων και την ελαστικοποίηση των προϋποθέσεων συμμετοχής των ανέργων σε προγράμματα αναβάθμισης δεξιοτήτων και επανειδίκευσης, με τη διατήρηση του δικαιώματος τους σε παροχές ανεργίας κατά τη συμμετοχή τους σε προγράμματα κατάρτισης. Η παροχή κινήτρων για τη συμμετοχή ανέργων σε προγράμματα κατάρτισης κρίνεται, επίσης, σημαντική για την αύξηση του ποσοστού συμμετοχής των ενηλίκων στη διά βίου μάθηση στην Ελλάδα.

Άρθρο 3: Με την αξιολογούμενη ρύθμιση αντιμετωπίζεται το ζήτημα της εξυγίανσης των φορέων κοινωνικής φροντίδας και συγκεκριμένα των νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα που παρέχουν δευτεροβάθμια κοινωνική φροντίδα ή έχουν ως αποκλειστικό καταστατικό σκοπό την οικονομική και λειτουργική υποστήριξη νομικών προσώπων που παρέχουν δευτεροβάθμια κοινωνική φροντίδα, δεν έχουν πτωχευτική ικανότητα και ρυθμίζουν τις οφειλές τους βάσει ήδη εγκεκριμένου και σε ισχύ Συμφώνου Εξυγίανσης των άρθρων 55 και 56 του ν. 4262/2014 (Α’ 114), όπως τα άρθρα αυτά ίσχυαν μέχρι την κατάργησή τους με την παρ. 15 της αξιολογούμενης ρύθμισης. Με την αξιολογούμενη ρύθμιση προβλέπονται η τροποποίηση και η προσαρμογή του εγκεκριμένου και σε ισχύ Συμφώνου Εξυγίανσης στο νέο πλαίσιο εξυγίανσης σύμφωνα με τη διαδικασία και τις προϋποθέσεις της παρ. 11 της αξιολογούμενης ρύθμισης (παρ. 1). Οι φορείς κοινωνικής φροντίδας τίθενται υπό εποπτεία, η οποία ασκείται από την αποκεντρωμένη διοίκηση της έδρας του νομικού προσώπου και με την οποία διασφαλίζεται πως τηρούνται οι όροι των ρυθμίσεων που περιλαμβάνει το Σύμφωνο Εξυγίανσης (παρ. 2). Στο πλαίσιο του Συμφώνου Εξυγίανσης και σε περιπτώσεις που αυτό απαιτείται για να τηρηθούν οι όροι του, δύναται να περιλαμβάνεται πρόβλεψη για εφάπαξ χρηματοδότηση του νομικού προσώπου, μετά από αίτημα του νομικού προσώπου και σύμφωνη γνώμη της αποκεντρωμένης διοίκησης της έδρας του (παρ.

3). Αναδιαμορφώνεται το καθεστώς της ρύθμισης οφειλών προς το Δημόσιο, τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης και τους Οργανισμούς Κοινής Ωφέλειας, τους εργαζόμενους και τρίτους πιστωτές (παρ. 4 και 5, 6 και 7, αντίστοιχα). Ρυθμίζονται ζητήματα ποινικής ευθύνης (παρ. 8), διοικητικής και αναγκαστικής εκτέλεσης (παρ. 9), απογραφής και φορολογικών υποχρεώσεων (παρ. 10), τροποποίησης του Συμφώνου Εξυγίανσης (παρ. 11), ανατροπής του Συμφώνου Εξυγίανσης (παρ. 12), νομοθετικής εξουσιοδότησης για τη ρύθμιση κάθε αναγκαίας λεπτομέρειας για την τροποποίηση, την εφαρμογή και την εποπτεία επί του Συμφώνου Εξυγίανσης (παρ. 13) και αναδρομικής, από την ημερομηνία υπογραφής του αρχικού Συμφώνου Εξυγίανσης, εφαρμογής των παρ. 6 και 7 της αξιολογούμενης ρύθμισης (παρ. 14).

Άρθρο 4: Η αξιολογούμενη ρύθμιση αντιμετωπίζει το ζήτημα της διεύρυνσης των απαλλασσόμενων εσόδων από τη φορολογία εισοδήματος που πραγματοποιούντο σωματεία της περ. στ) της παρ. 1 του άρθρου 4 του ν. 4873/2021 (Α’248), τα οποία εγγράφονται σύμφωνα με την περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 7 του ίδιου νόμου καθώς και οι αστικές μη κερδοσκοπικές εταιρείες της περ. στ) της παρ. 1 του άρθρου 4 του ν. 4873/2021, οι οποίες εγγράφονται σύμφωνα με την περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 7 του ίδιου νόμου, εφόσον το ως άνω κεφάλαιο προέρχεται από περιουσιακά στοιχεία, που έχουν περιέλθει σε αυτά από χαριστική αιτία ή κληρονομική διαδοχή και διατίθενται για την εκπλήρωση του κοινωφελούς σκοπού τους.

Άρθρο 5: Με την αξιολογούμενη διάταξη ρυθμίζονται ζητήματα σχετικά με τη χρηματοδότηση από το Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού των αναπληρωτών και ωρομίσθιων εκπαιδευτικών, μελών Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (Ε.Ε.Π.) και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (Ε.Β.Π.) καθώς και λοιπού προσωπικού για το σχολικό έτος 2025-2026.

Άρθρο 6: Με την αξιολογούμενη ρύθμιση επιδιώκεται να καταστεί δυνατή η αδιάλειπτη παροχή υπηρεσιών φύλαξης και καθαριότητας στα κτίρια που στεγάζουν Υπηρεσίες της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων.

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ

Άρθρο 1
Πρόγραμμα επιχορήγησης επιχειρήσεων του ιδιωτικού τομέα που δραστηριοποιούνται στον κλάδο της γουνοποιίας
1.    Θεσπίζεται πρόγραμμα επιχορήγησης επιχειρήσεων του ιδιωτικού τομέα που δραστηριοποιούνται στον κλάδο της γουνοποιίας, όπως αυτός προσδιορίζεται στην παρ. 1 του άρθρου 79 του ν. 4949/2022 (Α’ 126), περί έκτακτων και επειγόντων μέτρων για την προστασία των θέσεων εργασίας σε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον κλάδο της γουνοποιίας και οι οποίες πλήττονται από τις συνέπειες του πολέμου στην Ουκρανία, με σκοπό τη διατήρηση των υφιστάμενων θέσεων εργασίας.

2.    Η επιχορήγηση συνίσταται στην κάλυψη:

α) των ασφαλιστικών εισφορών των εργαζομένων,

β) των ασφαλιστικών – εργοδοτικών εισφορών της επιχείρησης,

γ) των καθαρών μηνιαίων αποδοχών του εργαζομένου έως του ποσού των πεντακοσίων πενήντα (550) ευρώ μηνιαίως.

3.    Η επιχορήγηση υπολογίζεται για κάθε μήνα πλήρους απασχόλησης για τους μισθωτούς και τους αμειβόμενους με ημερομίσθιο, το ανώτερο μέχρι είκοσι πέντε (25) ημέρες ασφάλισης. Για κάθε ημέρα απασχόλησης που υπολείπεται των είκοσι πέντε (25) ημερών, το ανωτέρω μηνιαίο ποσό επιχορήγησης μειώνεται κατά ένα εικοστό πέμπτο (1/25).

4.    Ωφελούμενοι είναι όλοι οι εργαζόμενοι, πλήρους και μερικής απασχόλησης, των επιχειρήσεων της παρ. 1, οι οποίοι από τον Ιούλιο του 2022 έχουν ενταχθεί στα μέτρα για την προστασία των θέσεων εργασίας του άρθρου 79 του ν. 4949/2022.

5.    Η διάρκεια του προγράμματος ανέρχεται στους τριάντα έξι (36) μήνες, εκ των οποίων οι είκοσι τέσσερις (24) μήνες αφορούν σε επιχορήγηση και οι υπόλοιποι δώδεκα (12) μήνες σε δέσμευση του εργοδότη να διατηρήσει τις υφιστάμενες θέσεις εργασίας υπό τους ίδιους όρους εργασίας. Οι επιχειρήσεις διατηρούν τους εργαζόμενους με το ίδιο καθεστώς απασχόλησης καθ’ όλη τη διάρκεια του τριετούς προγράμματος. Καταγγελία σύμβασης εργαζομένου κατά τους δώδεκα (12) τελευταίους μήνες του προγράμματος είναι άκυρη και έχει ως συνέπεια την αναζήτηση της χορηγηθείσας επιχορήγησης.

6.    Η δαπάνη του προγράμματος καλύπτεται εξ ολοκλήρου από τον κρατικό προϋπολογισμό και ειδικότερα μέσω μεταφοράς πιστώσεων από το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης στον προϋπολογισμό της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης (Δ.ΥΠ.Α.), η οποία ορίζεται ως φορέας υλοποίησης.

7.    Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης και Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, που εκδίδεται μετά από εισήγηση του Διοικητικού Συμβουλίου της Δ.ΥΠ.Α., εξειδικεύονται οι όροι, οι προϋποθέσεις συμμετοχής, τα κριτήρια επιλεξιμότητας, η διαδικασία επιχορήγησης, καθώς και κάθε άλλο σχετικό ζήτημα για την εφαρμογή του παρόντος, υπό την επιφύλαξη του Κανονισμού (ΕΕ) 2023/2831 της Επιτροπής,

της 13ης Δεκεμβρίου 2023, σχετικά με την εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις ενισχύσεις ήσσονος σημασίας.

Άρθρο 2

Άρση αντικινήτρων για τη συμμετοχή ανέργων σε προγράμματα εκπαίδευσης και κατάρτισης – Αντικατάσταση παρ. 2 άρθρου 34 ν. 4921/2022 – Τροποποίηση άρθρου 30 ν. 4144/2013

1.    Η παρ. 2 του άρθρου 34 του ν. 4921/2022 (Α’ 75), περί των προσκλήσεων επιδοτούμενης συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης και περί των προϋποθέσεων συμμετοχής και πληρωμής, αντικαθίσταται ως εξής:

«2. Προϋποθέσεις για τη συμμετοχή του ωφελούμενου σε πρόγραμμα επιδοτούμενης συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης είναι:

α) Το σύνολο των ωρών των προγραμμάτων επιδοτούμενης συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης που έχει παρακολουθήσει κατά το τελευταίο ένα(1) ημερολογιακό έτος πριν από τη δημοσίευση της σχετικής πρόσκλησης να μην υπερβαίνει το ανώτατο όριο διάρκειας προγράμματος μη τυπικής μάθησης, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 3.5.2 της υπ’ αρ. 82759/29.8.2022 κοινής απόφασης των Υπουργών Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Παιδείας και Θρησκευμάτων και Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων «Σύστημα Σχεδιασμού και Διαχείρισης της υλοποίησης συγχρηματοδοτούμενων/επιδοτούμενων προγραμμάτων μη τυπικής μάθησης, Συνεχιζόμενης Επαγγελματικής Κατάρτισης (Σ.Ε.Κ) και Γενικής Εκπαίδευσης Ενηλίκων (Γ.Ε.Ε)» (Β’ 4581), όπως εκάστοτε ισχύει.

β) Σε περίπτωση απόκτησης πιστοποιητικού δεξιοτήτων, κανένα πρόγραμμα της περ. α) να μην έχει οδηγήσει σε απόκτηση πιστοποίησης για τις ίδιες δεξιότητες.».

2.    Στο άρθρο 30 του ν. 4144/2013 (Α’ 88), περί των μέτρων για την αποτελεσματικότερη ένταξη/επανένταξη των ανέργων στην αγορά εργασίας, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στην παρ. 1, οι λέξεις «Μητρώο ανέργων του Ο.Α.Ε.Δ.» αντικαθίστανται από τις λέξεις «Ψηφιακό Μητρώο της Δ.ΥΠ.Α.», β) η παρ. 2 αντικαθίσταται, γ) στην παρ. 3, γα) οι λέξεις «στα Μητρώα του Ο.Α.Ε.Δ.» αντικαθίστανται από τις λέξεις «στο Ψηφιακό Μητρώο της Δ.ΥΠ.Α.», γβ) οι λέξεις «εφόσον τηρούν και πληρούν τις προϋποθέσεις α, β και γ της προηγούμενης παραγράφου» αντικαθίστανται από τις λέξεις «εφόσον πληρούν τις προϋποθέσεις της παρ. 2», δ) η παρ. 4 καταργείται, ε) στην παρ. 5, μετά από τις λέξεις «επαγγελματικής κατάρτισης», διαγράφονται οι λέξεις «, καθώς και το επίδομα αναζήτησης εργασίας, στο πλαίσιο δράσεων συμβουλευτικής,», και οι παρ. 1 έως 5 διαμορφώνονται ως εξής:

«1 . Κάτοχοι άδειας ασκήσεως επαγγέλματος, ασφαλισμένοι ή μη σε οικεία ασφαλιστικά ταμεία, που δεν ασκούν ελευθέριο ή άλλο επάγγελμα, μπορούν να εγγράφονται ως άνεργοι στο Ψηφιακό Μητρώο της Δ.ΥΠ.Α..

2.    Άνεργοι εγγεγραμμένοι στο Ψηφιακό Μητρώο της Δ.ΥΠ.Α., που συμμετέχουν ή θα συμμετάσχουν σε πρόγραμμα εκπαίδευσης ή επαγγελματικής κατάρτισης, παραμένουν εγγεγραμμένοι στο Ψηφιακό Μητρώο της Δ.ΥΠ.Α και ο χρόνος εκπαίδευσής τους ή επαγγελματικής κατάρτισής τους μετράται ως χρόνος ανεργίας. Ειδικά ως προς τα προγράμματα επιδοτούμενης συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης το ανωτέρω

εδάφιο εφαρμόζεται, εφόσον το σύνολο των ωρών των προγραμμάτων επιδοτούμενης συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης που έχουν παρακολουθήσει κατά το τελευταίο ένα (1) ημερολογιακό έτος πριν από τη δημοσίευση της σχετικής πρόσκλησης δεν υπερβαίνει το ανώτατο όριο διάρκειας προγράμματος μη τυπικής μάθησης, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 3.5.2 της υπ. αρ. 82759/29.8.2022 κοινής απόφασης των Υπουργών Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Παιδείας και Θρησκευμάτων και Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων «Σύστημα Σχεδιασμού και Διαχείρισης της υλοποίησης συγχρηματοδοτούμενων/επιδοτούμενων προγραμμάτων μη τυπικής μάθησης, Συνεχιζόμενης Επαγγελματικής Κατάρτισης (Σ.Ε.Κ) και Γενικής Εκπαίδευσης Ενηλίκων (Γ.Ε.Ε)» (Β’ 4581), όπως εκάστοτε ισχύει.

Κατά τη διάρκεια της εκπαίδευσής τους ή της επαγγελματικής κατάρτισής τους έχουν τα ίδια δικαιώματα και υποχρεώσεις με τους λοιπούς εγγεγραμμένους στο Ψηφιακό Μητρώο της Δ.ΥΠ.Α..

3.    Οι εγγεγραμμένοι στο Ψηφιακό Μητρώο της Δ.ΥΠ.Α. επιδοτούμενοι άνεργοι, που συμμετέχουν σε επιδοτούμενα προγράμματα εκπαίδευσης ή επαγγελματικής κατάρτισης, για το χρονικό διάστημα κατά το οποίο συντρέχουν οι προϋποθέσεις λήψης και των δύο επιδοτήσεων δικαιούνται να λαμβάνουν και το επίδομα ανεργίας, εφόσον πληρούν τις προϋποθέσεις της παρ. 2.

4.    [Καταργείται],

5.    Το επίδομα εκπαίδευσης ή επαγγελματικής κατάρτισης που καταβάλλονται σε ανέργους, είναι αφορολόγητο, ανεκχώρητο και ακατάσχετο στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων κατά παρέκκλιση κάθε γενικής ή ειδικής διάταξης, δεν δεσμεύεται και δεν συμψηφίζεται με βεβαιωμένα χρέη στη Φορολογική Διοίκηση, στο Δημόσιο, στα ασφαλιστικά ταμεία ή στα πιστωτικά ιδρύματα και δεν υπολογίζεται στα εισοδηματικά όρια για την καταβολή οποιοσδήποτε παροχής κοινωνικού ή προνοιακού χαρακτήρα.».

Άρθρο 3
Πλαίσιο εξυγίανσης φορέων κοινωνικής φροντίδας

1.    Το παρόν εφαρμόζεται σε νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα που παρέχουν δευτεροβάθμια κοινωνική φροντίδα ή έχουν ως αποκλειστικό καταστατικό σκοπό την οικονομική και λειτουργική υποστήριξη νομικών προσώπων που παρέχουν δευτεροβάθμια κοινωνική φροντίδα, δεν έχουν πτωχευτική ικανότητα και ρυθμίζουν τις οφειλές τους βάσει ήδη εγκεκριμένου και σε ισχύ Συμφώνου Εξυγίανσης των άρθρων 55 και 56 του ν. 4262/2014 (Α’ 114), όπως τα άρθρα αυτά ίσχυαν μέχρι την κατάργησή τους με την παρ. 15 του παρόντος. Για την εφαρμογή του παρόντος, το Σύμφωνο Εξυγίανσης του πρώτου εδαφίου τροποποιείται και προσαρμόζεται στο νέο πλαίσιο εξυγίανσης σύμφωνα με τη διαδικασία και τις προϋποθέσεις της παρ. 11. Από την έναρξη ισχύος του παρόντος, άλλα νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, πλην αυτών του πρώτου εδαφίου, που παρέχουν δευτεροβάθμια κοινωνική φροντίδα, ή έχουν ως αποκλειστικό καταστατικό σκοπό την οικονομική και λειτουργική υποστήριξη νομικών προσώπων που παρέχουν δευτεροβάθμια κοινωνική φροντίδα, και δεν έχουν πτωχευτική ικανότητα, δεν δύνανται να αιτηθούν την υπαγωγή τους στο νέο πλαίσιο εξυγίανσης.

2.    Τα νομικά πρόσωπα του πρώτου εδαφίου της παρ. 1 τίθενται υπό εποπτεία, με την οποία διασφαλίζεται ότι τηρούνται οι όροι των ρυθμίσεων που περιλαμβάνει το Σύμφωνο Εξυγίανσης. Η εποπτεία ασκείται από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση της έδρας του νομικού προσώπου του πρώτου εδαφίου της παρ. 1, η οποία ελέγχει, αυτεπαγγέλτως ή μετά από αίτημα των πιστωτών, την τήρηση των όρων του Συμφώνου Εξυγίανσης. Κατά τη διάρκεια εφαρμογής του Συμφώνου Εξυγίανσης, για τα νομικά πρόσωπα του πρώτου εδαφίου της παρ. 1 δεν εφαρμόζονται το άρθρο 14 του ν.δ 1111/1972 (Α’ 23), περί του κυβερνητικού επιτρόπου, και η υποπερ. 11 της περ. ε) του δεύτερου εδαφίου της παρ. I του άρθρου 75 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων (ν. 3463/2006, Α’ 114), περί της αρμοδιότητας των δήμων στον τομέα κοινωνικής προστασίας και αλληλεγγύης.

3.    Στο πλαίσιο του Συμφώνου Εξυγίανσης και σε περιπτώσεις που αυτό απαιτείται για να τηρηθούν οι όροι του, δύναται να περιλαμβάνεται πρόβλεψη για εφάπαξ χρηματοδότηση του νομικού προσώπου του πρώτου εδαφίου της παρ. 1, μετά από αίτημα του νομικού προσώπου και σύμφωνη γνώμη της Αποκεντρωμένης Διοίκησης της έδρας του. Το ποσό της χρηματοδότησης αντιστοιχεί κατ’ ανώτατο όριο, στο είκοσι τοις εκατό (20%) του ετήσιου προϋπολογισμού του νομικού προσώπου και αφορά κάθε ένα (1) εκ των τριών (3) πρώτων ετών που έπονταιτης υπογραφής του Συμφώνου Εξυγίανσης του πρώτου εδαφίου της παρ. 1. Η χρηματοδότηση δεν υπόκειται σε οποιονδήποτε φόρο, τέλος, εισφορά ή άλλη κράτηση υπέρ του Δημοσίου και είναι ανεκχώρητη και ακατάσχετη στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης αντίθετης, γενικής ή ειδικής, διάταξης, δεν δεσμεύεται και δεν συμψηφίζεται με βεβαιωμένα χρέη στη φορολογική διοίκηση και το Δημόσιο εν γένει, τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, τους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης και τα νομικά τους πρόσωπα, τα ασφαλιστικά ταμεία και τα πιστωτικά ιδρύματα. Η υποχρέωση της σχετικής δαπάνης αναλαμβάνεται απευθείας από το Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας και η εντελλόμενη δαπάνη αντιστοιχεί σε συναφείς με τον σκοπό της εξυγίανσης πιστώσεις, εγγεγραμμένες στον προϋπολογισμό του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας.

4.    Στο πλαίσιο του Συμφώνου Εξυγίανσης και για όσο χρονικό διάστημα διαρκεί η ρύθμιση ληξιπρόθεσμων οφειλών των νομικών προσώπων του πρώτου εδαφίου της παρ. 1 προς το Δημόσιο, για τα νομικά αυτά πρόσωπα οι συμπεφωνημένες δόσεις είναι άτοκες, δεν επιβαρύνονται με τόκους εκπρόθεσμης καταβολής του άρθρου 6 του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (ν. 4978/2022, Α’ 190) ή του άρθρου 52 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν. 5104/2024, Α’ 58) και δεν υπολογίζονται τα πρόστιμα των άρθρων 6 του ν.δ. 356/1974 (Α’ 90) και 57 του ν. 4174/2013 (Α’ 170), τα οποία αφορούν οφειλές που έχουν καταχωρηθεί στα βιβλία εισπρακτέων εσόδων μέχρι και τις 20 Μαρτίου 2015. Σε περίπτωση καθυστέρησης καταβολής μίας (1) δόσης, επιβάλλεται, υπέρ του Δημοσίου, προσαύξηση δεκαπέντε τοις εκατό (15%) επί του καθυστερούμενου ποσού. Σε περίπτωση πλήρους συμμόρφωσης του νομικού προσώπου του πρώτου εδαφίου της παρ. 1 προς τους όρους της ρύθμισης, είναι δυνατή η απαλλαγή των οφειλών από μέρος ή το σύνολο των τόκων, των προστίμων και των προσαυξήσεων εκπρόθεσμης καταβολής. Η ρύθμιση ανατρέπεται αυτοδικαίως, αν δεν εξοφληθούν εμπροθέσμως τρεις (3) συνεχόμενες μηνιαίες δόσεις, το δε υπόλοιπο χρέος καθίσταται άμεσα απαιτητό με το σύνολο των επιβαρύνσεων εκπρόθεσμης καταβολής, από τη βεβαίωση μέχρι την εξόφλησή του, και εφαρμόζονται όλα τα διαθέσιμα μέτρα διοικητικής εκτέλεσης.

5.    Για τα νομικά πρόσωπα του πρώτου εδαφίου της παρ. 1, αναστέλλεται η παραγραφή των χρεών για όσο χρονικό διάστημα διαρκεί η ρύθμιση οφειλών προς το Δημόσιο και δεν συμπληρώνεται πριν από την πάροδο ενός (1) έτους από τον χρόνο ανατροπής της ρύθμισης και την αυτοδίκαιη διακοπή της αναστολής. Για όσο ισχύει το Σύμφωνο Εξυγίανσης και εφόσον τηρούνται οι όροι του, για τα χρέη που έχουν υπαχθεί στο Σύμφωνο Εξυγίανσης και για χρέη που δεν έχουν υπαχθεί σε αυτό, όπως χρέη που προέκυψαν μεταγενέστερα της υπαγωγής στη ρύθμιση αλλά είναι ρυθμισμένα και τηρούνται οι όροι της ρύθμισης ή μη ληξιπρόθεσμα ή τελούν σε αναστολή είσπραξης, δεν εφαρμόζεται το άρθρο 75 του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων, περί συμψηφισμού, και χορηγείται αποδεικτικό ενημερότητας, χωρίς όρο παρακράτησης, για είσπραξη χρημάτων και μεταβίβαση ακινήτου ή σύσταση εμπράγματου δικαιώματος επ’ αυτού από επαχθή αιτία και χωρίς να πληρούνται οι λοιπές προϋποθέσεις του άρθρου 12 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας.

6.    Στο πλαίσιο του Συμφώνου Εξυγίανσης και για όσο χρονικό διάστημα διαρκεί η ρύθμιση ληξιπρόθεσμων οφειλών των νομικών προσώπων του πρώτου εδαφίου της παρ. 1 προς τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης (Φ.Κ.Α.), για τα νομικά αυτά πρόσωπα οι συμπεφωνημένες δόσεις δεν επιβαρύνονται με τόκους, προσαυξήσεις ή πρόστιμα, αναστέλλεται η παραγραφή των χρεών και δεν συμπληρώνεται πριν από την πάροδο ενός (1) έτους από τον χρόνο ανατροπής της ρύθμισης και την αυτοδίκαιη διακοπή της αναστολής. Σε περίπτωση καθυστέρησης καταβολής μίας (1) μηνιαίας δόσης, επιβάλλεται προσαύξηση δεκαπέντε τοις εκατό (15%) επί του καθυστερούμενου ποσού. Σε περίπτωση πλήρους συμμόρφωσης του νομικού προσώπου του πρώτου εδαφίου της παρ. 1 προς τους όρους της ρύθμισης, είναι δυνατή η απαλλαγή των οφειλών από μέρος ή το σύνολο των πάσης φύσεως προσθέτων τελών, τόκων, προσαυξήσεων, προστίμων και επιβαρύνσεων. Η έγγραφη σύμφωνη γνώμη των Φ.Κ.Α. σε ρύθμιση που προβλέπει απαλλαγή των οφειλών από μέρος ή το σύνολο των πάσης φύσεως προσθέτων τελών, τόκων, προσαυξήσεων, προστίμων και επιβαρύνσεων κατά το προηγούμενο εδάφιο χορηγείται, εφόσον το Σύμφωνο Εξυγίανσης προβλέπει την αύξηση των θέσεων εργασίας του νομικού προσώπου του πρώτου εδαφίου της παρ. 1, σε σχέση με αυτές που υφίστανται κατά την υπογραφή του Συμφώνου Εξυγίανσης του πρώτου εδαφίου της παρ. 1, κατά πενήντα τοις εκατό (50%) εντός των πρώτων δύο (2) ετών και κατά εκατό τοις εκατό (100%) εντός των πρώτων πέντε (5) ετών που έπονται της υπογραφής του Συμφώνου Εξυγίανσης του πρώτου εδαφίου της παρ. 1, και διατήρηση του αριθμού αυτού μέχρι το πέρας ισχύος της ρύθμισης. Κατά τη διάρκεια ισχύος της ρύθμισης, χορηγείται στα νομικά πρόσωπα του πρώτου εδαφίου της παρ. 1, αποδεικτικό ασφαλιστικής ενημερότητας, χωρίς όρο παρακράτησης ή βεβαίωση του Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-Ε.Φ.Κ.Α.), περί τήρησης των όρων της ρύθμισης των οφειλών που έχει περιληφθεί στο Σύμφωνο Εξυγίανσης, για είσπραξη χρημάτων και μεταβίβαση ακινήτου ή σύσταση εμπράγματου δικαιώματος επ’ αυτού από επαχθή αιτία, αντί της βεβαίωσης οφειλής του άρθρου 25 του ν. 4611/2019 (Α’ 73), περί του αποδεικτικού ασφαλιστικής ενημερότητας για μεταβίβαση ακινήτου ή σύσταση εμπράγματου δικαιώματος. Η ρύθμιση ανατρέπεται αυτοδικαίως, αν δεν εξοφληθούν εμπροθέσμως τρεις (3) συνεχόμενες μηνιαίες δόσεις, το δε υπόλοιπο χρέος καθίσταται άμεσα απαιτητό με το σύνολο των πάσης φύσεως προσθέτων τελών, τόκων, προσαυξήσεων, προστίμων και επιβαρύνσεων, από τη βεβαίωση μέχρι την εξόφλησή του, και εφαρμόζονται όλα τα διαθέσιμα μέτρα διοικητικής εκτέλεσης. Οφειλές των νομικών προσώπων του πρώτου εδαφίου της παρ. 1 προς Οργανισμούς Κοινής Ωφέλειας (Ο.Κ.Ω.) εντάσσονται αυτοδικαίως σε ρύθμιση ανάλογη με τη ρύθμιση των οφειλών προς τους Φ.Κ.Α. που εμπεριέχεται στο Σύμφωνο Εξυγίανσης του δεύτερου εδαφίου της παρ. 1. Σε περίπτωση πλήρους συμμόρφωσης του νομικού προσώπου του πρώτου εδαφίου της παρ. 1 προς τους όρους της ρύθμισης, οι οφειλές προς τους Ο.Κ.Ω. απαλλάσσονται από πάσης φύσεως τόκους ή προσαυξήσεις.

7.    Στο πλαίσιο του Συμφώνου Εξυγίανσης περιλαμβάνεται και το πρόγραμμα ρύθμισης των ληξιπρόθεσμων οφειλών των νομικών προσώπων του πρώτου εδαφίου της παρ. 1 προς τους εργαζόμενους και τρίτους πιστωτές, ως απόρροια των διαπραγματεύσεων μεταξύ του νομικού προσώπου του πρώτου εδαφίου της παρ. 1, των εργαζομένων και των πιστωτών. Προς τους εργαζόμενους καταβάλλεται το σύνολο του οφειλομένου κεφαλαίου, κατά την έναρξη ισχύος του Συμφώνου Εξυγίανσης του πρώτου εδαφίου της παρ. 1. Για όσο χρονικό διάστημα διαρκεί η ρύθμιση οφειλών προς τους εργαζόμενους και πιστωτές αναστέλλεται η παραγραφή των χρεών. Από την αρχική έγκρισή του, το Σύμφωνο Εξυγίανσης δεσμεύει το σύνολο των εργαζομένων και τρίτων πιστωτών, οι απαιτήσεις των οποίων ρυθμίζονται από αυτό.

8.    Στο πλαίσιο του Συμφώνου Εξυγίανσης, στο οποίο εμπεριέχονται ρυθμίσεις ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το Δημόσιο, τους Φ.Κ.Α., τους εργαζόμενους και τους τρίτους πιστωτές, για όσο διάστημα ισχύουν και εφόσον εφαρμόζονται κατά πλήρες περιεχόμενο οι όροι των ρυθμίσεων αυτών, για τα νομικά πρόσωπα του πρώτου εδαφίου της παρ. 1:

α) εφαρμόζεται η παρ. 5 του άρθρου 25 του ν. 1882/1990 (Α’ 43), περί μη καταβολής χρεών προς το Δημόσιο, τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, τις επιχειρήσεις και τους οργανισμούς του ευρύτερου δημόσιου τομέα και

β) αναστέλλονται η ποινική δίωξη και οι ποινικές διαδικασίες των υποθέσεων που σχετίζονται με τις υπό ρύθμιση οφειλές για τα αδικήματα του άρθρου 1 του α.ν. 86/1967 (Α’ 136), περί της μη καταβολής ασφαλιστικών εισφορών προς τους οργανισμούς κοινωνικής ασφάλισης, και του άρθρου 156 του Κώδικα Εργατικού Δικαίου (π.δ. 62/2025, Α’ 121), περί της ποινικής ευθύνης για μη καταβολή αποδοχών. Για το ίδιο χρονικό διάστημα αναστέλλεται η παραγραφή των αδικημάτων του πρώτου εδαφίου. Σε περίπτωση πλήρους και εμπρόθεσμης εξόφλησης του συνόλου των οφειλών, όπως αυτές έχουν ρυθμισθεί στο Σύμφωνο Εξυγίανσης, το αξιόποινο εξαλείφεται. Για τους ίδιους λόγους, αναβάλλεται η εκτέλεση της καταγνωσθείσας ποινής ή διακόπτεται η εκτέλεση αυτής που άρχισε, η οποία εξαλείφεται σε περίπτωση ολοσχερούς εξόφλησης.

9.    Στο πλαίσιο του Συμφώνου Εξυγίανσης, στο οποίο εμπεριέχονται ρυθμίσεις ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το Δημόσιο, τους Φ.Κ.Α., τους εργαζόμενους και τρίτους πιστωτές, για όσο διάστημα ισχύουν και εφόσον εφαρμόζονται πλήρως οι όροι των ρυθμίσεων αυτών, για τα νομικά πρόσωπα του πρώτου εδαφίου της παρ. 1 αναστέλλονται οι πράξεις διοικητικής ή αναγκαστικής εκτέλεσης, καθώς και η άσκηση ή η εκδίκαση οποιουδήποτε ασφαλιστικού μέτρου για οφειλές, που ρυθμίζονται στο Σύμφωνο Εξυγίανσης. Για το ίδιο διάστημα, οι κατασχέσεις και δεσμεύσεις ποσών και απαιτήσεων του νομικού προσώπου του πρώτου εδαφίου της παρ. 1 εις χείρας τρίτων, περιλαμβανομένων και πιστωτικών ιδρυμάτων, καθώς και τα διασφαλιστικά μέτρα του Δημοσίου, που έχουν επιβληθεί πριν από την έγκριση του Συμφώνου Εξυγίανσης του πρώτου εδαφίου της παρ. 1 και αφορούν σε οφειλές που ρυθμίζονται στο Σύμφωνο Εξυγίανσης, αίρονται αυτοδικαίως. Τα ποσά των απαιτήσεων που βρίσκονται κατατεθειμένα σε τραπεζικούς λογαριασμούς επί των οποίων έχουν επιβληθεί κατάσχεση, ή οποιοσδήποτε μορφής δέσμευση του προηγούμενου εδαφίου, αποδεσμεύονται και αποδίδονται στο νομικό πρόσωπο του πρώτου εδαφίου της παρ. 1 προς εξυπηρέτηση του Συμφώνου εξυγίανσης.
Ποσά που έχουν αποδοθεί στο Δημόσιο δεν επιστρέφονται.

Τυχόν κατασχέσεις ποσών και απαιτήσεων του νομικού προσώπου του πρώτου εδαφίου της παρ. 1 εις χείρας πιστωτικών ιδρυμάτων, που έχουν επιβληθεί σε τηρούμενες σε αυτά τραπεζικούς λογαριασμούς κληροδοτημάτων του νομικού προσώπου του πρώτου εδαφίου της παρ. 1, αίρονται αυτοδικαίως και τα ποσά αποδίδονται στο νομικό πρόσωπο του πρώτου εδαφίου της παρ. 1 για τον σκοπό του κληροδοτήματος.

Το παρόν εφαρμόζεται μόνο σε κατασχέσεις και δεσμεύσεις που έχουν επιβληθεί από το Δημόσιο και τον e-Ε.φ.Κ.Α. για οφειλές που ρυθμίζονται στο Σύμφωνο Εξυγίανσης, ενώ για κατασχέσεις και δεσμεύσεις που έχουν επιβληθεί από ιδιώτη (προμηθευτή, εργαζόμενο ή άλλον) εφαρμόζεται μόνο για οφειλές που είτε έχουν ήδη εξοφληθεί είτε ρυθμίζονται στο Σύμφωνο Εξυγίανσης και εφόσον έχει ήδη αποπληρωθεί ποσοστό ίσο με το εξήντα τοις εκατό (60%) της υπό ρύθμιση οφειλής.

Αναστέλλονται, επίσης, για ίσο χρονικό διάστημα οι προβλεπόμενες εκ του νόμου προθεσμίες παραγραφής.

Η χορήγηση της αναστολής του πρώτου εδαφίου συνεπάγεται αυτοδικαίως την απαγόρευση διάθεσης κινητής και ακίνητης περιουσίας του νομικού προσώπου του πρώτου εδαφίου της παρ. 1 για σκοπό που δεν ανάγεται στην αποπληρωμή των υπό ρύθμιση οφειλών του ή στην χρηματοδότηση επενδυτικών δαπανών που αφορούν τον κύριο σκοπό του νομικού προσώπου.

Εφόσον τηρούνται οι όροι του Συμφώνου Εξυγίανσης και έχουν τακτοποιηθεί, με αναστολή είσπραξης ή ρύθμιση τμηματικής καταβολής, οι ληξιπρόθεσμες οφειλές του νομικού προσώπου του πρώτου εδαφίου της παρ. 1 που δεν υπάγονται στο Σύμφωνο Εξυγίανσης, ο Διοικητής της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, κατόπιν αίτησης του νομικού προσώπου, υποχρεούται να προβεί σε εξάλειψη των υποθηκών και άρση των κατασχέσεων και πάσης φύσης δεσμεύσεων επί ακινήτων του νομικού προσώπου του πρώτου εδαφίου της παρ. 1, που έχουν εγγράφει ή επιβληθεί, αντίστοιχα, από το Δημόσιο πριν από την υπαγωγή του νομικού προσώπου του πρώτου εδαφίου της παρ. 1 σε Σύμφωνο Εξυγίανσης. Αντίστοιχη δυνατότητα παρέχεται στον Διοικητή του e-Ε.Φ.Κ.Α..

Η μεταβίβαση των ακινήτων αυτών επιτρέπεται, υπό τον όρο παρακράτησης ποσοστού δεκαπέντε τοις εκατό (15%) επίτου τιμήματος της μεταβίβασης και σύμμετρης ικανοποίησης εξ αυτού των απαιτήσεων του Δημοσίου με τις απαιτήσεις του e-Ε.Φ.Κ.Α., σύμφωνα με την περ. γ) της παρ. 1 του άρθρου 25 του ν. 4611/2019.

Το υπόλοιπο τίμημα διατίθεται για την εξυπηρέτηση των οφειλών του Συμφώνου Εξυγίανσης.

10.    Το νομικό πρόσωπο του πρώτου εδαφίου της παρ. 1, εντός έξι (6) μηνών από την έγκριση του Συμφώνου Εξυγίανσης του πρώτου εδαφίου της παρ. 1, καταρτίζει απογραφή με ημερομηνία έναρξης την ημερομηνία υπογραφής του Συμφώνου Εξυγίανσης με βάση τα στοιχεία επί των οποίων στηρίχθηκε το Σχέδιο Εξυγίανσης, καθώς και κάθε άλλο επικουρικό στοιχείο που επιβεβαιώνει τα ποσά της καταρτιζόμενης απογραφής, και απαλλάσσεται της υποβολής εκκρεμών δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος για τις φορολογικές χρήσεις πριν από τη φορολογική χρήση ένταξης στο Σύμφωνο Εξυγίανσης. Η Φορολογική Διοίκηση έχει δικαίωμα προσδιορισμού των φορολογικών υποχρεώσεων του νομικού προσώπου κατά τα τελευταία πέντε (5) φορολογικά έτη πριν από την ημερομηνία υπογραφής του αρχικού Συμφώνου Εξυγίανσης, σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 36 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας, περί εκτιμώμενου προσδιορισμού φόρου, στον βαθμό που δεν έχουν υποβληθεί φορολογικές δηλώσεις. Φορολογικές υποχρεώσεις που προκύπτουν από την εκτίμηση αυτήν εντάσσονται αυτοδικαίως στη ρύθμιση που περιλαμβάνει το Σύμφωνο Εξυγίανσης.

11.    Το Σύμφωνο Εξυγίανσης του πρώτου εδαφίου της παρ. 1 τροποποιείται κατόπιν αίτησης του νομικού προσώπου του πρώτου εδαφίου της παρ. 1, η οποία υποβάλλεται προς το Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, εξετάζεται από την αρμόδια οργανική μονάδα της Γενικής Διεύθυνσης Διοικητικών και Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας η οποία εκδίδει σχετική εισήγηση οικονομικών συνεπειών και προωθείται προς αξιολόγηση σε τριμελή επιτροπή που συγκροτείται με απόφαση του Υπουργού Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας και αποτελείται από τον Γενικό Γραμματέα Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Καταπολέμησης της Φτώχειας του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, ως Πρόεδρο, και τον Γενικό Γραμματέα Δημοσιονομικής Πολιτικής του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και τον Γενικό Γραμματέα Κοινωνικών Ασφαλίσεων του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, ως μέλη. Αν κατά τη συνεδρίαση της τριμελούς επιτροπής κάποιο από τα μέλη απουσιάζει ή κωλύεται, αναπληρώνεται από τον Γενικό Γραμματέα Εργασιακών Σχέσεων του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης. Η τριμελής επιτροπή αξιολογεί την αίτηση και εκδίδει γνώμη επ’ αυτής εντός τριάντα (30) ημερών από την περιέλευση σε αυτή της αίτησης τροποποίησης του Συμφώνου Εξυγίανσης του πρώτου εδαφίου της παρ. 1. Με τη γνώμη μπορούν να προτείνονται και τροποποιήσεις επί του προτεινόμενου Συμφώνου Εξυγίανσης. Μετά από την έκδοση της γνώμης επί της αίτησης τροποποίησης του Συμφώνου Εξυγίανσης του πρώτου εδαφίου της παρ. 1, ή μετά από την άπρακτη πάροδο της προθεσμίας για την αξιολόγηση της αίτησης και την έκδοση γνώμης επ’ αυτής, το Σύμφωνο Εξυγίανσης τροποποιείται με κοινή απόφαση των Υπουργών Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης. Η απόφαση μπορεί να περιλαμβάνει και τροποποιήσεις επί της προταθείσας τροποποίησης του Συμφώνου Εξυγίανσης, στις οποίες περιλαμβάνονται και αυτές που εισηγείται η τριμελής επιτροπή.

12.    Υπό την επιφύλαξη των παρ. 4 και 6, με κοινή απόφαση των Υπουργών Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, η οποία εκδίδεται μετά από πρόταση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης της έδρας του νομικού προσώπου του πρώτου εδαφίου της παρ. 1, το Σύμφωνο Εξυγίανσης ανατρέπεται και παύει να ισχύει σε περίπτωση μη τήρησης των όρων του και καθυστέρησης εξόφλησης άνω των τριών (3) δόσεων των ρυθμιζόμενων οφειλών, η οποία διαπιστώνεται κατόπιν ενημέρωσης από τον θιγόμενο πιστωτή.

13.    Με κοινή απόφαση των Υπουργών Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης και του κατά περίπτωση αρμόδιου υπουργού δύναται να ρυθμίζεται κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την τροποποίηση, την εφαρμογή και την εποπτεία επί του Συμφώνου Εξυγίανσης και κάθε σχετικό με την εφαρμογή του παρόντος θέμα.

14.    Οι παρ. 6 και 7 έχουν αναδρομική εφαρμογή από την ημερομηνία υπογραφής του Συμφώνου Εξυγίανσης του πρώτου εδαφίου της παρ. 1.

15.    Τα άρθρα 55 και 56 του ν. 4262/2014 καταργούνται. Οι κανονιστικές αποφάσεις που έχουν εκδοθεί κατ’ εξουσιοδότηση του άρθρου 55 του ν. 4262/2014, όπως το άρθρο αυτό ίσχυε πριν από την κατάργησή του, εξακολουθούν να ισχύουν, εφόσον δεν αντιβαίνουν στις διατάξεις του παρόντος, μέχρι την έκδοση της κοινής απόφασης της παρ. 13 του παρόντος.

Άρθρο 4
Εξαίρεση εσόδων από υπεραξία κεφαλαίων από την φορολογητέα ύλη σωματείων και αστικών μη κερδοσκοπικών εταιρειών του Ειδικού Μητρώου Οργανώσεων Κοινωνίας Πολιτών – Τροποποίηση άρθρου 45 Κώδικα φορολογίας Εισοδήματος

1.    Στο άρθρο 45 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (Κ.Φ.Ε., ν. 4172/2013, Α’167), περί υποκειμένων του φόρου, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις, α) στην περ. γ) προστίθεται δεύτερο εδάφιο, β) στην περ. ε) προστίθεται δεύτερο εδάφιο και το άρθρο 45, μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις, διαμορφώνεται ως εξής:

«Άρθρο 45 Υποκείμενα του φόρου

Σε φόρο εισοδήματος νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων υπόκεινται: α) οι κεφαλαιουχικές εταιρείες που συστήθηκαν στην ημεδαπή ή την αλλοδαπή, β) οι προσωπικές εταιρείες που συστήθηκαν στην ημεδαπή ή την αλλοδαπή, γ) Τα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα νομικά πρόσωπα δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου που συστήθηκαν στην ημεδαπή ή την αλλοδαπή και στα οποία περιλαμβάνονται και τα κάθε είδους σωματεία και ιδρύματα, με εξαίρεση μόνο τα κάθε είδους έσοδα που πραγματοποιούνται κατά την επιδίωξη της εκπλήρωσης του σκοπού τους, τα οποία δεν αποτελούν αντικείμενο φόρου.

Τα έσοδα από υπεραξία κεφαλαίου, που πραγματοποιούν τα εγγεγραμμένα σωματεία της περ. στ) της παρ. 1 του άρθρου 4 του ν. 4873/2021 (Α’ 248), περί ορισμών, τα οποία εγγράφονται στο Ειδικό Μητρώο Οργανώσεων Κοινωνίας Πολιτών (Ο.Κοι.Π.) σύμφωνα με την περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 7 του ν. 4873/2021, περί ειδικού μητρώου Ο.Κοι.Π. και προϋποθέσεων εγγραφής, δεν αποτελούν αντικείμενο φόρου, εφόσον τα περιουσιακά στοιχεία που μεταβιβάζονται, έχουν περιέλθει σε αυτά από χαριστική αιτία ή κληρονομική διαδοχή και διατίθενται για την εκπλήρωση του κοινωφελούς σκοπού τους.

δ) συνεταιρισμοί και ενώσεις αυτών,

ε) κοινωνίες αστικού δικαίου, αστικές κερδοσκοπικές ή μη κερδοσκοπικές εταιρείες, συμμετοχικές ή αφανείς εφόσον ασκούν επιχείρηση ή επάγγελμα.

Στις εγγεγραμμένες αστικές μη κερδοσκοπικές εταιρείες της περ. στ) της παρ. 1 του άρθρου 4 του ν. 487 3/2021, οι οποίες εγγράφονται στο Ειδικό Μητρώο Ο.Κοι.Π. σύμφωνα με την περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 7 του ν. 4873/2021, εφαρμόζεται το τελευταίο εδάφιο της περ. γ) της παρούσας.

στ) κοινοπραξίες,

ζ) οι νομικές οντότητες που ορίζονται στο άρθρο 2 του Κ.Φ.Ε. και δεν περιλαμβάνονται σε μια από τις προηγούμενες περιπτώσεις.

Στην περίπτωση των νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων που τηρούν απλογραφικά βιβλία εφαρμόζονται αποκλειστικά οι διατάξεις του άρθρου 47 του παρόντος Κώδικα.

Το Κοινό Κεφάλαιο της παρ. 11 του άρθρου 15 του ν. 2469/1997 (Α’ 38) εξαιρείται του φόρου εισοδήματος νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων.».

2.    Η παρ. 1 ισχύει από το φορολογικό έτος 2018, εφόσον κατά το οικείο έτος το σωματείο ή η αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία της περ. στ) της παρ. 1 του άρθρου 4 του ν. 4873/2021, που εγγράφεται σύμφωνα με την περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 7 του ν. 4873/2021, επεδίωκε τους ίδιους καταστατικούς σκοπούς.

Άρθρο 5

Χρηματοδότηση από το Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού των αναπληρωτών και ωρομίσθιων

εκπαιδευτικών και μελών Ειδικού Εκπαιδευτικού και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού και λοιπού προσωπικού – Τροποποίηση άρθρου 19 ν. 4283/2014

1.    Στο άρθρο 19 του ν. 4283/2014 (Α’189), περί της χρηματοδότησης από το ουγχρηματοδοτούμενο σκέλος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού των αναπληρωτών και ωρομίσθιων εκπαιδευτικών και μελών Ειδικού Εκπαιδευτικού και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στον τίτλο, αα) οι λέξεις «το ουγχρηματοδοτούμενο σκέλος του Προγράμματος» αντικαθίστανται από τις λέξεις «το Αναπτυξιακό Πρόγραμμα», αβ) στο τέλος προστίθενται οι λέξεις «και λοιπού προσωπικού», β) η υφιστάμενη μόνη παράγραφος αριθμείται ως παρ. 1, γ) στην παρ. 1, γα) στο πρώτο εδάφιο, οι λέξεις «πόρων του συγχρηματοδοτούμενου σκέλους του Προγράμματος» αντικαθίστανται από τις λέξεις «πόρων του εθνικού και συγχρηματοδοτούμενου σκέλους του Αναπτυξιακού Προγράμματος», γβ) προστίθεται τελευταίο εδάφιο, δ) προστίθενται παρ. 2 έως 4, και το άρθρο 19 διαμορφώνεται ως εξής:

«Άρθρο 19

Χρηματοδότηση από το Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού των αναπληρωτών και ωρομίσθιων

εκπαιδευτικών και μελών Ειδικού Εκπαιδευτικού και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού και λοιπού προσωπικού

1.    Για την πληρωμή των αναπληρωτών και ωρομίσθιων εκπαιδευτικών, των μελών Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (Ε.Ε.Π.) και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (Ε.Β.Π.), συμπεριλαμβανομένων των ιδιωτών που προσλαμβάνονται για τη διδασκαλία αντικειμένων/μαθημάτων στα Καλλιτεχνικά Σχολεία και αμείβονται σύμφωνα με την υπό στοιχεία 151323/Ε2/13.9.2017 κοινή απόφαση των Υπουργών Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων και Οικονομικών (Β’ 3370), καθώς και των εμπειροτεχνών ιδιωτών που προσλαμβάνονται για τη διδασκαλία μαθημάτων μουσικής ειδίκευσης και άσκησης στα εργαστήρια των Μουσικών Σχολείων και αμείβονται σύμφωνα με την υπό στοιχεία 2/64978/0022/14.11.2006 κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών και Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων (Β’ 1671), μπορεί να γίνει χρήση πόρων του εθνικού και συγχρηματοδοτούμενου σκέλους του Αναπτυξιακού Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού. Η σχετική δαπάνη μπορεί να βαρύνει τη Συλλογική Απόφαση Έργων (ΣΑΕ) 445/2 του συγχρηματοδοτούμενου σκέλους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων του έτους 2023 και συγκεκριμένα το έργο με κωδικό 2019ΣΕ44520000 και τίτλο «Πληρωμή αναπληρωτών και ωρομίσθιων εκπαιδευτικών, καθώς και Ειδικού Εκπαιδευτικού και Βοηθητικού Προσωπικού (Ε.Ε.Π.Ε.Β.Π.) του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων βάσει της παρ. 2 του άρθρου 36 του ν. 5058/2023 (Α’ 170), Π.Κ. 2014ΣΕ04700000», έως το ποσό των ογδόντα οκτώ εκατομμυρίων είκοσι οκτώ χιλιάδων οκτακόσιων (88.028.800) ευρώ, την οικεία συλλογική απόφαση του έτους 2024 έως το ποσό των εβδομήντα επτά εκατομμυρίων τετρακοσίων τριάντα έξι χιλιάδων οκτακόσιων εξήντα τεσσάρων (77.436.864) ευρώ και την οικεία συλλογική απόφαση του έτους 2025 έως το ποσό των τριάντα δύο εκατομμυρίων σαράντα πέντε χιλιάδων οκτακόσιων πενήντα έξι

(32.045.856) ευρώ και αντίστοιχα έργα Συλλογικής Απόφασης του συγχρηματοδοτούμενου σκέλους του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού του έτους 2023 έως το ποσό των εκατόν είκοσι οκτώ εκατομμυρίων διακοσίων δεκατριών χιλιάδων τριακοσίων εβδομήντα ενός (128.213.371) ευρώ. Συμπληρωματικά των ανωτέρω, η ως άνω δαπάνη των αναπληρωτών και ωρομίσθιων εκπαιδευτικών και μελών Ειδικού Εκπαιδευτικού και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού μπορεί να βαρύνει Συλλογική Απόφαση του εθνικού σκέλους του Αναπτυξιακού Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων έως το ποσό των δέκα (10.000.000) εκατομμυρίων ευρώ για το έτος 2025 και των τριάντα εκατομμυρίων (30.000.000) ευρώ για το έτος 2026, κατόπιν ένταξης σχετικής πράξης στο οικείο Τομεακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης (Τ.Π.Α.) του Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης (Ε.Π.Α.).

2.    Η σχετική πράξη του Τ.Π.Α. του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού της παρ. 1 υλοποιείται στο πλαίσιο αντίστοιχης Ανακοίνωσης Πρόθεσης Χρηματοδότησης, στην οποία προβλέπονται δαπάνες βάσει απλοποιημένου κόστους (κατηγορία μοναδιαίου κόστους). Ως ημερομηνία λήξης επιλεξιμότητας των δαπανών της πράξης του Τ.Π.Α. του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού της παρ. 1 ορίζεται η ημερομηνία λήξης του σχολικού έτους 2025-2026.

3.    Κύριος της πράξης που θα ενταχθεί στο Τ.Π.Α. του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού της παρ. 1 ορίζεται το οικείο Υπουργείο και δικαιούχος φορέας υλοποίησης η Επιτελική Δομή Ε.Σ.Π.Α. του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού στον ειδικό λογαριασμό της οποίας μεταφέρονται από τη Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού που έχει οριστεί υπόλογος διαχειριστής, οι πιστώσεις, σύμφωνα με τις ανάγκες εκτέλεσης της πράξης. Ο ειδικός λογαριασμός δέχεται την έμμεση πληρωμή σε διακριτό για το έργο λογαριασμό.

4.    Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, κατόπιν εισήγησης του δικαιούχου, εγκρίνεται ο οδηγός υλοποίησης της πράξης του Τ.Π.Α. του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού της παρ. 1. Η εκκαθάριση των δαπανών πραγματοποιείται από τις αρμόδιες Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, σύμφωνα με τις οικίες διατάξεις.».

Άρθρο 6 Παρατάσεις συμβάσεων υπηρεσιών φύλαξης και καθαριότητας Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων

Συμβάσεις παροχής υπηρεσιών φύλαξης και καθαριότητας που έχουν συναφθεί για την κάλυψη των αναγκών των Υπηρεσιών της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), καθώς και υπηρεσιών καθαριότητας του Σώματος Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος, και οι οποίες κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος βρίσκονται σε ισχύ, παρατείνονται αυτοδικαίως από τη λήξη τους έως την ολοκλήρωση των διαγωνιστικών διαδικασιών για τη σύναψη νέων συμβάσεων και σε κάθε περίπτωση όχι πέραν της 30ής Ιουνίου 2026.

Αθήνα, 13 Οκτωβρίου 2025

Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.‌‌

Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.‌‌

Ροή Ειδήσεων