Έρευνα: Στροφή στα όπλα από τους προμηθευτές αυτοκινητοβιομηχανιών στη Γερμανία
Το 79% των Γερμανών προμηθευτών αυτοκινήτων που επηρεάζονται από τις διαρθρωτικές αλλαγές στον κλάδο τους, στρέφονται σε νέους τομείς – ένα σαφές μήνυμα ότι πολλοί δεν βλέπουν πλέον το μέλλον τους αποκλειστικά στην αυτοκινητοβιομηχανία. Το 25% ήδη κατασκευάζει επιχειρήσεις στον αμυντικό τομέα, ακολουθούμενο από την ενέργεια, την αεροδιαστημική, την ιατρική τεχνολογία και τις σιδηροδρομικές γραμμές. Περισσότεροι από τους μισούς (57%), δεν προσπαθούν καν να ανταγωνιστούν τους Κινέζους κατασκευαστές. Αυτό είναι το αποτέλεσμα πρόσφατης έρευνας σε μέλη διοικητικών συμβουλίων και διευθύνοντες συμβούλους γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών, που διεξήγαγε το Ινστιτούτο Έρευνας Δημόσιας Γνώμης Allensbach για λογαριασμό της εταιρείας συμβούλων διαχείρισης FTI-Andersch.
«Βιώνουμε μια βαθιά διαρθρωτική μετατόπιση», λέει ο Ralf Winzer, μέλος του διοικητικού συμβουλίου και εταίρος στην FTI-Andersch, τη μονάδα συμβουλευτικής της FTI που ειδικεύεται στην αναδιάρθρωση, τον επιχειρηματικό μετασχηματισμό και τις συναλλαγές. «Πολλοί προμηθευτές αυτοκινήτων, στρέφονται σε νέες βιομηχανίες, επειδή δεν βλέπουν πλέον επαρκείς προοπτικές στον δικό τους τομέα».
Στην πραγματικότητα, η έρευνα δείχνει ότι τρεις στους τέσσερις Γερμανούς προμηθευτές αυτοκινήτων (75%), που δηλώνουν ότι επηρεάζονται από τη διαρθρωτική αλλαγή στον κλάδο τους, ήδη αναπτύσσουν τις δραστηριότητές τους εκτός του δικού τους τομέα, ιδιαίτερα συχνά σε τομείς με υψηλές τεχνικές απαιτήσεις, όπως η αμυντική βιομηχανία (25%), ο ενεργειακός τομέας (16%), καθώς και η αεροπορία, η ιατρική τεχνολογία και οι σιδηρόδρομοι (9% έκαστος).

«Οι προμηθευτές μπορούν να αξιοποιήσουν τα υπάρχοντα δυνατά τους σημεία σε αυτούς τους τομείς: ακρίβεια, διασφάλιση ποιότητας και κανονιστική εμπειρία», λέει ο Winzer. «Αλλά δεν είναι εύκολο μονοπάτι: Οι νέες διαδικασίες έγκρισης, οι διαφορετικοί κύκλοι προϊόντων και οι άγνωστες προσδοκίες των πελατών, θέτουν σε πολλές εταιρείες λειτουργικά και πολιτισμικά εμπόδια. Όσοι παρόλα αυτά κάνουν αυτό το βήμα, συνήθως το κάνουν από ανάγκη και όχι από ευκολία. Αξίζει να σημειωθεί ότι πολλοί προμηθευτές αυτοκινήτων, προφανώς βλέπουν την απόκτηση μιας θέσης σε μια νέα βιομηχανία, ως πιο ελπιδοφόρα, από την προσαρμογή στις ολοένα και πιο σημαντικές κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες».
Η πλειονότητα των προμηθευτών δεν είναι σε θέση να δημιουργήσει σχέσεις με Κινέζους κατασκευαστές και ως εκ τούτου, χάνουν νέες ευκαιρίες πωλήσεων.
Οι Κινέζοι κατασκευαστές εισέρχονται ραγδαία στην ευρωπαϊκή αγορά, θέτοντας μια διπλή πρόκληση, για την τοπική βιομηχανία εφοδιασμού αυτοκινήτων. Πρώτον, τα εισαγόμενα οχήματα από την Κίνα, εκτοπίζουν ολοένα και περισσότερο τα τοπικά παραγόμενα μοντέλα, οδηγώντας σε αυξανόμενη μείωση των πωλήσεων για τους Ευρωπαίους κατασκευαστές και τους προμηθευτές τους. Δεύτερον, οι Κινέζοι κατασκευαστές, φέρνουν το δικό τους εδραιωμένο δίκτυο εφοδιασμού – οικονομικά αποδοτικό, αποτελεσματικό και καλά συνδεδεμένο.

Ωστόσο, μέχρι στιγμής μόνο μια μειοψηφία επικεντρώνεται σε αυτούς τους πιθανούς νέους πελάτες. Τέσσερις στους πέντε Γερμανούς προμηθευτές αυτοκινήτων (83%), θεωρούν τη συνεργασία με Κινέζους κατασκευαστές, τουλάχιστον δύσκολη και σχεδόν οι μισοί (47%) τη θεωρούν ακόμη και πολύ δύσκολη. Το 25% κατασκευάζει ή σχεδιάζει να δημιουργήσει ειδικές δομές πωλήσεων με Κινέζους κατασκευαστές στην Ευρώπη. Ένας στους πέντε προμηθευτές (19%), αναπτύσσει ή σχεδιάζει προϊόντα που είναι προσαρμοσμένα στις τεχνικές απαιτήσεις, των Κινέζων κατασκευαστών. Ωστόσο, η πλειοψηφία (57%), δεν συμμετέχει καν στον ανταγωνισμό για Κινέζους κατασκευαστές – αποκλείοντας έτσι σε μεγάλο βαθμό, τη μελλοντική συνεργασία.
Ορισμένες εταιρείες, αντιδρούν με εναλλακτικές στρατηγικές: το 47% θέλει να γίνει πιο ανεξάρτητο από τους εθνικούς κατασκευαστές, το 34% αποφεύγει τις συμφωνίες αποκλειστικότητας και το 26% αναζητά νέες συνεργασίες, κυρίως με δυτικές εταιρείες τεχνολογίας, για να μειώσει τις εξαρτήσεις και να μοιραστεί ή να αποκτήσει τεχνογνωσία.
«Πολλοί προμηθευτές βλέπουν επί του παρόντος την είσοδο Κινέζων κατασκευαστών στην αγορά, πρωτίστως ως απειλή και όχι ως ευκαιρία», λέει ο Ralf Winzer. «Και αυτό είναι κατανοητό: Οι νέοι ανταγωνιστές, φέρνουν καθιερωμένα δίκτυα εφοδιασμού και σημαντικά πλεονεκτήματα κόστους. Αλλά όσοι δεν δράσουν τώρα, θα μειώσουν δραστικά το μέλλον τους, στον δικό τους κλάδο. Οι Κινέζοι κατασκευαστές, θα διαδραματίσουν καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση της παγκόσμιας αγοράς – ειδικά στον τομέα της ηλεκτροκίνησης. Όσοι δεν προσπαθήσουν να συνδεθούν με αυτήν την αγορά σήμερα, θα μείνουν εντελώς πίσω σε λίγα μόνο χρόνια».

Η πτώση στην αγορά κινητήρων εσωτερικής καύσης αναγκάζει τις εταιρείες να λάβουν στρατηγικές αποφάσεις.
Ένα άλλο πρόβλημα που η βιομηχανία εντοπίζει πλέον με μεγάλη σαφήνεια: η αγορά κινητήρων εσωτερικής καύσης συρρικνώνεται – και μαζί της, η παραδοσιακή επιχείρηση πολλών προμηθευτών. Σε παγκόσμιο επίπεδο, το 64% αναμένει συνεχή μείωση και επηρεάζεται άμεσα, με περισσότερο από το ένα τρίτο (34%) να επηρεάζεται σοβαρά ή πολύ σοβαρά. Από αυτούς που επηρεάζονται, το 27% σκοπεύει να αποσυρθεί από προϊόντα και υπηρεσίες που σχετίζονται με κινητήρες εσωτερικής καύσης, ενώ περισσότεροι από τους μισούς (55%), δεν είναι πρόθυμοι ή δεν μπορούν να το πράξουν.
Όπως δείχνει η μελέτη Allensbach, οι εταιρείες αντιδρούν διαφορετικά: το 54% έχει ήδη μεταφέρει τις παραγωγικές του ικανότητες ή σχεδιάζει να το πράξει, το 52% επενδύει σε μελλοντικές τεχνολογίες και το 27% αναζητά μερίδια σε νεοσύστατες επιχειρήσεις ή εταιρείες με τεχνολογικό προσανατολισμό. Είναι εντυπωσιακό το γεγονός, ότι ένα εξίσου υψηλό ποσοστό, δεν έχει ακόμη λάβει κανένα από αυτά τα μέτρα.

Πολλές εταιρείες εξακολουθούν να μην χρησιμοποιούν την τεχνητή νοημοσύνη (ΤΝ) ως επαρκή στρατηγικό μοχλό. Ενώ το 89% των προμηθευτών αυτοκινήτων χρησιμοποιούν ήδη ΤΝ, αυτή χρησιμοποιείται κυρίως σε παραγωγικές εφαρμογές – για παράδειγμα, για τη δημιουργία κειμένου, εικόνας ή παρουσιάσεων. Η ΤΝ χρησιμοποιείται λιγότερο συχνά σε βιομηχανικές εφαρμογές: το 51% των εταιρειών, τη χρησιμοποιούν στη διασφάλιση ποιότητας και περίπου το 32%, στην προγνωστική συντήρηση. Συνολικά, η χρήση της ΤΝ στη βιομηχανία, παραμένει περιορισμένη σε ένα μικρότερο τμήμα του τομέα. Το 57% αναμένει ότι η ΤΝ, θα αλλάξει σημαντικά τις δομές και τις διαδικασίες του κλάδου τα επόμενα χρόνια.
«Πολλές εταιρείες αντιδρούν στην παρακμή της αγοράς κινητήρων καύσης με ένα μείγμα μετεγκατάστασης, διαφοροποίησης και τεχνολογικού μετασχηματισμού», λέει ο Ralf Winzer. «Η Τεχνητή Νοημοσύνη, θα μπορούσε να αποτελέσει πιθανό μοχλό για την αύξηση της αποδοτικότητας και της παραγωγικότητας. Αλλά βλέπουμε ότι μια ενεργή μειοψηφία αναλαμβάνει δράση, ενώ η πλειοψηφία περιμένει – ή επικεντρώνει τους πόρους της στην είσοδο σε άλλους κλάδους».

Η οικονομική πίεση και η εσωτερική ανάθεση επιδεινώνουν τις διαρθρωτικές αλλαγές.
Εκτός από τους γνωστούς παράγοντες τοποθεσίας, δύο περαιτέρω εξελίξεις θα επιβαρύνουν αισθητά τον κλάδο το 2025: η δυσκολότερη χρηματοδότηση και η αυξανόμενη εσωτερική ανάθεση. Το 28% των εταιρειών, αναφέρουν δυσκολίες πρόσβασης σε πίστωση – το υψηλότερο ποσοστό από όλες τις βιομηχανικές εταιρείες που συμμετείχαν στην έρευνα της Allensbach. Όπου η χρηματοδότηση παρεμποδίζεται, το 92% αναβάλλει τις επενδύσεις και τα δύο τρίτα (62%), έχουν ήδη μειώσει το εργατικό δυναμικό τους.
Ταυτόχρονα, πολλοί κατασκευαστές επαναφέρουν επιλεγμένα εξαρτήματα στην παραγωγή τους: το 17% των προμηθευτών αναφέρουν ήδη αξιοσημείωτη εσωτερική ανάθεση και ένα άλλο 38%, αναμένει ότι αυτή η τάση θα ενταθεί περαιτέρω στο μέλλον.

«Η μελέτη Allensbach, υπογραμμίζει την πολυπλοκότητα των προβλημάτων που επηρεάζουν ταυτόχρονα τους Γερμανούς προμηθευτές», λέει ο Ralf Winzer. «Το κρίσιμο καθήκον τώρα είναι να οριστεί με σαφήνεια η θέση κάποιου – και να εξαχθεί μια στρατηγική κατεύθυνση από αυτήν. Η πίεση για ενοποίηση, θα αυξηθεί και δεν θα είναι όλες οι εταιρείες σε θέση να πλοηγηθούν με επιτυχία, στην πορεία προς νέους τομείς. Ωστόσο, όσοι αξιολογούν ρεαλιστικά τα δυνατά τους σημεία, θέτουν προτεραιότητες νωρίς και τοποθετούνται με εστίαση, έχουν την ευκαιρία να χρησιμοποιήσουν αυτόν τον μετασχηματισμό, ως μια νέα αρχή – και όχι ως τελικό σημείο».
Πηγή: FTI Andersch
Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.



