Η φιλοσοφία του Ferdinand Porsche συνεχίζεται και σήμερα – motorone.gr

Ferdinand Porsche, Karl Paulal, operations manager at Jacob Lohner & Co., Lohner Porsche electric racing car (1900)


Η ιστορία της Porsche ήταν ηλεκτρική από την αρχή. Στα τέλη του 19ου αιώνα, ο Ferdinand Porsche κατασκεύασε τα πρώτα του ηλεκτρικά και υβριδικά οχήματα. Σήμερα, 150 χρόνια μετά τη γέννηση του ιδρυτή της εταιρείας (στις 3 Σεπτεμβρίου 1875), αυτή η ιστορία συνεχίζεται, με κινητήρες εσωτερικής καύσης, plug-in υβριδικά οχήματα και αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα.

Ως τεχνικός πρωτοπόρος και επιχειρηματίας, ο Ferdinand Porsche έθεσε νέα πρότυπα από νεαρή ηλικία, ανοίγοντας το δρόμο για σχέδια και αρχές που θα διαμόρφωναν την ανάπτυξη της εταιρείας. Αυτό που ξεκίνησε με τον ίδιο θα συνεχιζόταν με τον γιο του Ferry, ο οποίος, το 1948, παρουσίασε το πρώτο αυτοκίνητο που έφερε το όνομα της οικογένειας, την 356No. 1” Roadster. Από την πρώτη 356, τα σπορ αυτοκίνητα είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με το όνομα Porsche.

Ο Ferdinand Porsche άρχισε να εργάζεται σε καινοτόμες τεχνολογίες κίνησης πριν από το τέλος του 19ου αιώνα. Το όνομά του απέσπασε διεθνή αναγνώριση το 1900, στην Έκθεση του Παρισιού, όταν παρουσίασε ένα καινοτόμο ηλεκτρικό αυτοκίνητο, το System Lohner-Porsche, που διεθετε ηλεκτροκινητήρες στους τροχούς.

]]>

ΤΑ TOP NEWS ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ

Ο Porsche προχώρησε ένα βήμα παραπέρα με την ιδέα να συνδυάσει ηλεκτρικούς κινητήρες και κινητήρες εσωτερικής καύσης. Αργότερα εκείνο το έτος, το Lohner-Porsche Semper Vivus (πάντα ζωντανό) έγινε το πρώτο πλήρως λειτουργικό υβριδικό αυτοκίνητο στον κόσμο. Συνέχισε να αναπτύσσει περαιτέρω αυτό το concept: το Lohner-Porsche Mixte θα ήταν το πρώτο μοντέλο παραγωγής που θα έδειχνε πώς η υβριδική τεχνολογία κίνησης θα μπορούσε να είναι κατάλληλη για καθημερινή χρήση.

Ferdinand Porsche, Lohner Porsche Mixte, 1903

Ωστόσο, η τεχνολογία δεν έγινε ευρέως αποδεκτή παρά μόνο μετά από περισσότερα από 100 χρόνια. Το 2010, με τρία διαφορετικά υβριδικά οχήματα, η Porsche αναβίωσε την κληρονομιά του ιδρυτή της με το concept «Intelligent Performance».

Από την αρχή, ο Ferdinand Porsche ήταν πεπεισμένος ότι ο ανταγωνισμός επιταχύνει την καινοτομία και την αύξηση της αποδοτικότητας. Διόρθωσε τις αδυναμίες στην απόδοση, ελαχιστοποιώντας την αντίσταση του αέρα και διατηρώντας το βάρος όσο το δυνατόν πιο χαμηλά. Ένα καλό παράδειγμα ελαφριάς κατασκευής είναι η Austro-Daimler ADS-R «Sascha»: η αγωνιστική έκδοση του μικρού αυτοκινήτου που σχεδίασε ο Porsche σε συνεργασία με τον χρηματοδότη της εταιρείας, AlexanderSascha») Joseph Graf Kolowrat-Krakowsky.

Count Alexander “Sascha” Kolowrat, Charles Bettaque (left), Austro Daimler ADS R “Sascha”, Ferdinand Porsche, Ferry Porsche (right), Austria, 1922

Τέσσερα πρωτότυπα μοντέλα έκαναν το ντεμπούτο τους στο θρυλικό Targa Florio το 1922, έναν συναρπαστικό αγώνα που διεξαγόταν στους δημόσιους δρόμους της Σικελίας. Δύο από αυτά εξασφάλισαν διπλή νίκη στην κατηγορία τους στην πρώτη τους προσπάθεια. Λίγο αργότερα, ο Porsche μετακόμισε στη Daimler-Motoren-Gesellschaft στη Στουτγκάρδη, ένα μεγάλο βήμα τόσο στην επαγγελματική όσο και στην προσωπική του ζωή.

Κατά τη διάρκεια της θητείας του στη Daimler, δεν έχασε την ευκαιρία να ταξιδέψει στη Σικελία για το Targa Florio. Το 1924, η Mercedes SSK με υπερπλήρωση, που σχεδιάστηκε υπό τη διεύθυνσή του, κατέκτησε την αξιοσέβαστη τρίτη θέση στην κατηγορία με κυβισμός κινητήρα από 1.501 έως 2.000 κ. εκ.

Σε αναγνώριση των εξαιρετικών επιτευγμάτων του στον τομέα της κατασκευής αυτοκινήτων γενικά και ειδικότερα ως σχεδιαστής του αυτοκινήτου που κέρδισε τον αγώνα Targa Florio το 1924, το Πανεπιστήμιο Wurttembergische Technische Hochschule απένειμε στον Ferdinand Porsche τιμητικό διδακτορικό δίπλωμα μηχανολογίας στις 4 Ιουνίου 1924. Η εταιρεία εξακολουθεί να φέρει με υπερηφάνεια μέχρι και σήμερα τον τίτλο «Dr. Ing. h.c».

Ferdinand Porsche, Josef Kales, 1937

Η τεχνολογία των συμπιεστών υψηλής ισχύος εφευρέθηκε από τον Paul Daimler. Ο Porsche κατάφερε να την εξελίξει περαιτέρω. Αυτό αντικατοπτρίζει ένα άλλο βασικό χαρακτηριστικό του σχεδιαστή: συνήθως δεν εφευρίσκει ο ίδιος πρωτοποριακές τεχνολογίες, αλλά έχει την προνοητικότητα να εντοπίζει τις σωστές καινοτομίες και στη συνέχεια να τις βελτιώνει μαζί με μια ομάδα εξειδικευμένου προσωπικού.

Μισό αιώνα αργότερα, μπορεί να γίνει μια άμεση αναλογία με τον τρόπο που χρησιμοποιείται η τεχνολογία turbo στην Porsche. Η τεχνολογία δεν εφευρέθηκε εντός της εταιρείας (το πρώτο δίπλωμα ευρεσιτεχνίας χρονολογείται από το 1905), αλλά βελτιώθηκε και κατέστη βιώσιμη υπό την καθοδήγηση του εγγονού του Ferdinand Porsche, Ferdinand Piech, στη δεκαετία του 1970.

Πρώτα για τον μηχανοκίνητο αθλητισμό με την 917, στη συνέχεια για τη μαζική παραγωγή με το 911 (930) Turbo – πιστή στην αρχή «από την πίστα στον δρόμο». Από την αρχή, αυτή η μεταφορά τεχνολογίας ήταν κεντρική στην φιλοσοφία του ιδρυτή της εταιρείας – και παραμένει ακρογωνιαίος λίθος της φιλοσοφίας της μάρκας μέχρι σήμερα. Από το 1974, η έκδοση Turbo σηματοδοτεί παραδοσιακά την κορυφαία εκδοχή κάθε γενιάς 911.

Porsche 917

Η κάποτε προγραμματισμένη σειρά ADS-R «Sascha» ενσαρκώνει το όραμα ενός compact, ελαφρού αυτοκινήτου για το ευρύ κοινό. Ήδη από τη δεκαετία του 1920, o Ferdinand Porsche ήθελε να προσφέρει κινητικότητα σε όλους: ένα προσιτό όχημα με χώρο για όλη την οικογένεια. Αυτή η ιδέα τον ενέπνευσε για δεκαετίες και τελικά προσπάθησε να την υλοποιήσει ιδρύοντας το δικό του γραφείο μηχανολογίας μαζί με τον γαμπρό του, Anton Piech, και τον Adolf Rosenberger από το Pforzheim. Καταχωρήθηκε στο εμπορικό μητρώο της Στουτγκάρδης στις 25 Απριλίου 1931, εν μέσω μιας μεγάλης οικονομικής κρίσης.

Η βιώσιμη επιτυχία μπορεί να επιτευχθεί μόνο με μια αφοσιωμένη ομάδα. Όταν ίδρυσε το γραφείο μηχανολογίας, ο Porsche συγκέντρωσε μια ομάδα κορυφαίων τεχνικών και μηχανολόγων. Σχεδόν όλοι τον ακολούθησαν από τα προηγούμενα περιβάλλοντα εργασίας του. Πολλοί από αυτούς παρέμειναν συνδεδεμένοι με τον ίδιο και την εταιρεία για το υπόλοιπο της ζωής τους.

Ferdinand Porsche, Karl Rabe (l r). VW 38 sketch, 1938

Ο Karl Rabe, για παράδειγμα, που γνώρισε τον Ferdinand Porsche για πρώτη φορά στην Austro-Daimler το 1913. Ο Rabe αρχικά εργάστηκε ως επικεφαλής σχεδιαστής στο νέο γραφείο μηχανολογίας στη Στουτγκάρδη, πριν γίνει εξουσιοδοτημένος υπογράφων και τελικά διευθύνων σύμβουλος. Ήταν έμπιστος σύμβουλος του Ferry Porsche μέχρι το θάνατό του το 1968. Ο ειδικός μηχανολόγος Josef Kales προέρχονταν επίσης από την Austro-Daimler, όπως και ο Franz Xaver Reimspieß, ο οποίος είχε ξεκινήσει εκεί ως βοηθός σε ηλικία 15 ετών.

Ο σχεδιαστής αμαξωμάτων Erwin Komenda ακολούθησε τον Porsche από τη Steyr. Παρέμεινε επικεφαλής σχεδιαστής στο τμήμα αμαξωμάτων μέχρι το θάνατό του το 1966. Η ενσωμάτωση της οικογένειας ήταν επίσης ζωτικής σημασίας για την εταιρεία. Ο Ferdinand Porsche έφερε τον γιο του, Ferry, στη δουλειά του από μικρή ηλικία. Ο Ferry εμπνεύστηκε από τη δημιουργική δύναμη του πατέρα του: «Ήταν πάντα σε θέση να βλέπει πέρα από τον ορίζοντα. Δημιουργούσε πάντα αυτοκίνητα που ήταν μπροστά από την εποχή τους».

Η Wanderer, μια κατασκευαστική εταιρεία με έδρα το Chemnitz, ήταν ένας από τους πρώτους πελάτες του γραφείου μηχανολογίας του Ferdinand Porsche. Μεταξύ άλλων, εξελίχθηκε ένα αυτοκίνητο μεσαίας κατηγορίας, το οποίο στη συνέχεια μπήκε σε μαζική παραγωγή ως Wanderer W21/22. Ακολούθησαν παραγγελίες εξέλιξης από άλλους κατασκευαστές για πλαίσια και συστήματα διεύθυνσης. Στις 10 Αυγούστου 1931, η Porsche υπέβαλε αίτηση για δίπλωμα ευρεσιτεχνίας για την ανάρτηση με ράβδους στρέψης. Αυτό ήταν ένα τεχνολογικό ορόσημο και χρησιμοποιείται ακόμη και σήμερα στην κατασκευή αυτοκινήτων.

Ferdinand Porsche, Lake Wörthersee, 1940

Μια παραγγελία από τον κατασκευαστή μοτοσυκλετών Zundapp το 1932 έδωσε στον Ferdinand Porsche την ευκαιρία να εργαστεί σε ένα έργο που τον ενθουσίαζε: την εξέλιξη ενός compact αυτοκινήτου. Με τον 5κύλινδρο ακτινικό κινητήρα στο πίσω μέρος και το αεροδυναμικό αμάξωμα, το Type 12 είναι ο πρόδρομος του αυτοκινήτου της Volkswagen που έγινε γνωστό ως Beetle (κατσαριδάκι). Με το Type 32 που δημιουργήθηκε για την NSU, οι σχεδιαστές ανέπτυξαν το πρώτο αυτοκίνητο με κινητήρα boxer στο πίσω μέρος.

Η σημαντική ανακάλυψη ήρθε την άνοιξη του 1933 με μια παραγγελία από την Auto Union: ο Porsche έπρεπε να σχεδιάσει ένα καινοτόμο αγωνιστικό αυτοκίνητο. Το θρυλικό «ασημί βέλος» της Auto Union είχε έναν 16κύλινδρο κινητήρα τοποθετημένο ακριβώς πίσω από τον οδηγό, εξασφαλίζοντας βέλτιστη κατανομή βάρους. Αυτή η σχεδιαστική προσέγγιση εξακολουθεί να είναι επιτυχημένη στο μηχανοκίνητο αθλητισμό μέχρι σήμερα – και έχει διαδραματίσει σημαντικό ρόλο σε όλη την ιστορία της Porsche, εμφανιζόμενη σε μοντέλα όπως η 550 Spyder, η 914, η Boxster και η Carrera GT.

1949 Ferdinand Porsche with his grandsons Ferdinand Alexander Porsche (left) and Ferdinand Piech

Το πρόγραμμα κατασκευής του μικρού αυτοκινήτου συνεχίστηκε το 1934, όταν η Porsche ανέλαβε την ανάθεση από την Reich Association of the German Automobile Industry (Ένωση Γερμανικής Αυτοκινητοβιομηχανίας του Ράιχ) να σχεδιάσει και να κατασκευάσει ένα Volkswagen. Η ιδέα του αυτοκινήτου βασιζόταν σε ένα μοντέρνο, αεροδυναμικό αμάξωμα με τέσσερις θέσεις και έναν 4κύλινδρο κινητήρα boxer στο πίσω μέρος.

Μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, η διάταξη του κινητήρα εφαρμόστηκε σε εκατομμύρια αυτοκίνητα Beetle και αποτέλεσε επίσης τη βάση για τις σπορ 356 και 911. Αυτή η τεχνική παραμένει σταθερά μέρος της ταυτότητας της μάρκας μέχρι σήμερα και είναι ένας από τους λόγους για τη συνεχή ελκυστικότητα της 911 σε όλο τον κόσμο.

1950 Ferry Porsche (bottom right) with Ferdinand Porsche (hand on drawing board), front left Leopold Jäntschke

Στα μέσα της δεκαετίας του 1930, το γραφείο μηχανολογίας μετατράπηκε επίσης σε εγκατάσταση δοκιμών και εξέλιξης. Τα πρώτα πρωτότυπα κατασκευάστηκαν στο γκαράζ του κτήματος του Porsche στην περιοχή Killesberg της Στουτγκάρδης. Ωστόσο, σύντομα θα χρειαζόταν πολύ περισσότερος χώρος. Το Μάιο του 1937, η εταιρεία αγόρασε ένα οικόπεδο περίπου τριών εκταρίων στην περιοχή Zuffenhausen και έχτισε εκεί το πρώτο της εργοστάσιο – αυτό που αποτελεί τον πυρήνα της σημερινής Porsche AG.

Στα χρόνια μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, ο Ferry Porsche άρχισε να πραγματοποιεί το όραμά του για ένα σπορ αυτοκίνητο – τη βάση για την 356. Με την υποστήριξη της ομάδας του Ferdinand Porsche, κατάφερε να αναπτύξει στρατηγικά την εταιρεία στη Στουτγκάρδη και να επεκτείνει το γραφείο μηχανολογίας σε κατασκευαστή αυτοκινήτων. Αυτή ήταν η θεμελιώδης κίνηση για τη δημιουργία της εταιρείας όπως είναι σήμερα.


Google News icon

Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!

Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.‌‌

Ροή Ειδήσεων