Οι 5 πιο «cool» επιλογείς σχέσεων στην ιστορία
Υπήρξε μία εποχή που το πάτημα ενός πεντάλ δεν αρκούσε και ο επιλογέας αλλαγής ταχυτήτων δεν ήταν απλώς μηχανικό εξάρτημα, αλλά το «νευρικό» άκρο που ένωνε τον οδηγό με το αυτοκίνητο.
Σήμερα, η αλλαγή ταχυτήτων έχει γίνει μια απλή και αραιή κίνηση του χεριού. Αλλά κάποτε, κάθε επαφή με τον επιλογέα ήταν ιεροτελεστία και την αντίστοιχη προσοχή στη σχεδίασή του έδιναν και οι κατασκευαστές.
Ανά τα χρόνια, λίγοι είναι οι «λεβιέδες» που ξεχώρισαν στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία. Κυρίως για την κομψότητα, το ντιζάιν και φυσικά την αίσθηση που έδιναν στον οδηγό.
Με αφορμή την πλήρη έκλειψη των χειροκίνητων κιβωτίων, η οποία πλησιάζει, ξεχωρίσαμε τους 5 πιο «cool» επιλογείς σχέσεων στην ιστορία της αυτοκινητοβιομηχανίας
Ferrari Gated Manual
Η χειροκίνητη Ferrari με το περίφημο gated shifter ήταν ένας μικρός θρίαμβος μηχανικής. Ο πολυτελώς φινιρισμένος επιλογέας, που γλιστρούσε μέσα από τις γυαλισμένες χαλύβδινες σχισμές, δεν ήταν απλώς ένας τρόπος να αλλάξεις ταχύτητα, αλλά φυσική προέκταση του οδηγού για να μεγιστοποιεί τη σύνδεσή του με τη Ferrari.
Κάθε κίνηση ήταν μια μικρή εξομολόγηση, μια σύνδεση ανθρώπου και μηχανής που οι σύγχρονες διπλού συμπλέκτη λύσεις δεν μπορούν να αναπαράξουν.
Ο καθαρός ήχος του μετάλλου, το βάρος, η αντίσταση, ακόμη και το μικρό λάθος που τιμωρούσε συνέθεταν μια μοναδική εμπειρία οδήγησης που για δεκαετίες έκαναν τη Ferrari πιο «ζωντανή».
Pagani Utopia
Στην Pagani Utopia, η αλλαγή ταχυτήτων δεν είναι απλώς μία λειτουργία, αλλά μία γεμάτη εμπειρία. Ο επιλογέας, φτιαγμένος από αλουμίνιο και τιτάνιο, εκτίθεται στο κέντρο της καμπίνας σαν κόσμιμα που κινείται με ακρίβεια χρονογράφου.

Η Utopia απορρίπτει τον αυτοματισμό. Δεν υπάρχουν paddles, ούτε διπλός συμπλέκτης, παρά μόνο η αίσθηση. Το Xtrac transaxle, προσαρμοσμένο για την αίσθηση, σε καλεί να συμμετάσχεις ενεργά στην διαδικασία της επιτάχυνσης, αντί να την παρακολουθείς ψηφιακά.
Citroen DS
Το Citroen DS διέθετε ένα λεπτό χρωμιωμένο «ραβδί», μέρος ενός υδραυλικού συστήματος υψηλής πίεσης, μετέδιδε τις εντολές σε ένα ημι-αυτόματο κιβώτιο που λειτουργούσε με καθυστέρηση.

Δεν υπήρχε πεντάλ συμπλέκτη, μόνο ένα κύκλωμα υδραυλικών που διαβάζει την πίεση και το γκάζι, δημιουργώντας μια εμπειρία οδήγησης που μοιάζει περισσότερο με διεύθυνση… ορχήστρας παρά με απλή αλλαγή ταχυτήτων.
Jaguar J-Shifter
Το J-shifter της Jaguar ήταν η επιτομή της βρετανικής αίσθησης στην πολυτέλειας. Στα XJ και XK, ο επιλογέας ακολουθούσε μια καμπύλη που σχημάτιζε το γράμμα J, απαιτώντας ένα αργό, τελετουργικό πέρασμα για να μπει στο «Drive».

Δεν ήταν ο πιο γρήγορος τρόπος, αλλά ακριβώς γι’ αυτόν τον λόγο ήταν μαγικός. Κάθε κίνηση την αισθανόσουν προσεκτικά σχεδιασμένη, μια σύνδεση ανθρώπου και μηχανή;, όπου οι μικρές ατέλειες έδιναν χαρακτήρα στην εμπειρία.
Spyker C8
Ο επιλογέας του Spyker C8 δεν ήταν απλώς εξάρτημα, αλλά έργο τέχνης. Η πλήρως εκτεθειμένη διάταξη γραναζιών, ράβδων και μοχλών, φτιαγμένη από αλουμίνιο, παρουσίαζε την πραγματικότητα της μηχανικής στο μάτι του οδηγού.

Εδώ η ακρίβεια συναντά την ομορφιά. Κάθε κίνηση είναι μέρος μιας χορογραφίας, μια τελετουργία. Το αεροπορικό DNA της Spyker, ο σχεδιασμός σαν πιλοτήριο και η αδιάκοπη ορατότητα της μετάδοσης μετατρέπουν την οδήγηση σε εμπειρία θεατρική.
Σήμερα, η αλλαγή ταχυτήτων είναι θέμα αλγορίθμων, paddles και οθονών. Αλλά οι παλιοί επιλογείς σχέσεων μάς θυμίζουν ότι ο μηχανικός έλεγχος μπορεί να είναι και συναισθηματικός. Κάθε κίνηση, κάθε αντίσταση, κάθε μικρή ατέλεια ήταν μια τελετή που έκανε τον οδηγό μέρος της μηχανής.
Ferrari, Pagani, Citroen, Jaguar και Spyker: διαφορετικές φιλοσοφίες, όμως πάντα με τη λογική πως η οδήγηση δεν ήταν απλώς ένας τρόπος μετακίνησης. Ήταν επικοινωνία, δράμα και τέχνη. Και τα καλά έργα τέχνης, δεν μπορείς να τα αναβαθμίσεις με λογισμικό.
ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΤΟ
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.



