Το στοίχημα δισεκατομμυρίων της Ford για προσιτά ηλεκτρικά αυτοκίνητα έως €25.000 – Cars Electric

Η Ford βρίσκεται σε μια από τις πιο κρίσιμες καμπές της ιστορίας της. Ο διευθύνων σύμβουλος, Τζιμ Φάρλεϊ, ανακοίνωσε πρόσφατα μια κολοσσιαία επένδυση 5 δισ. δολαρίων (περίπου 4,3 δισ. ευρώ) στο εργοστάσιο του Λούισβιλ, στο Κεντάκι, με στόχο τη δημιουργία μιας νέας πλατφόρμας ηλεκτρικών οχημάτων και τον εκσυγχρονισμό της παραγωγής στις ΗΠΑ. Ο ίδιος μιλά για «επανεφεύρεση», αλλά παραδέχεται ότι πρόκειται και για «στοίχημα», αφού δεν μπορεί να εγγυηθεί με βεβαιότητα την επιτυχία.
Η δύσκολη πραγματικότητα των πωλήσεων
Η μετάβαση στα ηλεκτρικά δεν έχει αποδώσει μέχρι στιγμής. Το τμήμα EV της Ford κατέγραψε ζημιές 5,1 δισ. δολαρίων το 2024, ενώ μόνο στο τελευταίο τρίμηνο έχασε 1,3 δισ. Για κάθε ηλεκτρικό αυτοκίνητο που πούλησε πέρυσι – λίγο πάνω από 100.000 μονάδες – η ζημία άγγιξε σχεδόν τα 50.000 δολάρια ανά όχημα.
Το πρώτο εξάμηνο του 2025 τα αποτελέσματα δεν δείχνουν βελτίωση: μόλις 39.000 EV πωλήθηκαν στις ΗΠΑ, έναντι 1,3 εκατ. συνολικών πωλήσεων. Συγκριτικά, η Tesla παρέδωσε 271.000 αυτοκίνητα στο ίδιο διάστημα, επιβεβαιώνοντας την κυριαρχία της.
Η κρίση στη Γερμανία
Η κατάσταση δεν είναι καλύτερη στην Ευρώπη. Στην Κολωνία, όπου η Ford κατασκευάζει αποκλειστικά ηλεκτρικά όπως το Capri και το Explorer, η ζήτηση παραμένει απογοητευτική. Οι επικριτές κάνουν λόγο για οχήματα υπερβολικά μεγάλα, ακριβά και αδιάφορα. Αυτό έρχεται σε πλήρη αντίθεση με την παλαιότερη εικόνα της Ford, που έχτισε την επιτυχία της σε μικρά, προσιτά και αξιόπιστα μοντέλα.
Η κρίση ήδη προκαλεί κοινωνικές εντάσεις: περικοπές, απεργίες και ανασφάλεια για το μέλλον. Μέχρι το 2027, αναμένονται επιπλέον 2.900 απώλειες θέσεων εργασίας, ενώ δεν αποκλείεται ακόμη και η πλήρης παύση παραγωγής στη Γερμανία.
Η απάντηση: Ford Universal
Σε αυτό το σκηνικό, η εταιρεία παρουσιάζει την πλατφόρμα Ford Universal, που αναπτύχθηκε από την καινοτόμα ομάδα «Skunkworks» στην Καλιφόρνια. Ο στόχος είναι ξεκάθαρος: ηλεκτρικά αυτοκίνητα νέας γενιάς, πιο προσιτά και με έμφαση στο λογισμικό. Ο Φάρλεϊ τη χαρακτηρίζει ως «στιγμή Model T», θυμίζοντας την επανάσταση του 1913 που έκανε το αυτοκίνητο προσιτό στις μάζες.
Το πρώτο μοντέλο της Universal θα λανσαριστεί το 2027: ένα μεσαίου μεγέθους, τετράθυρο ηλεκτρικό pickup με τιμή εκκίνησης 30.000 δολάρια (περίπου 25.500 ευρώ). Θα ακολουθήσουν SUV, sedan και van.
Καινοτομία στην παραγωγή
Η Ford εγκαταλείπει τη γραμμή συναρμολόγησης και εισάγει το «δέντρο συναρμολόγησης». Σε αυτό, τρεις βασικές υπομονάδες (εμπρός, καμπίνα, πίσω) κατασκευάζονται παράλληλα και ενώνονται στο τέλος, μειώνοντας τον χρόνο παραγωγής έως και 40%.
Επιπλέον, χρησιμοποιούνται μεγάλα χυτά εξαρτήματα, δομική μπαταρία και πιο φθηνές μπαταρίες LFP σε συνεργασία με την CATL. Η αλλαγή αυτή αναμένεται να μειώσει το κόστος της μπαταρίας – του πιο ακριβού εξαρτήματος ενός EV – κατά 30%, χωρίς απώλειες στην αυτονομία.
Πολιτικοί και οικονομικοί κίνδυνοι
Το στοίχημα της Ford συμπίπτει με ένα αβέβαιο πολιτικό τοπίο στις ΗΠΑ. Με την κυβέρνηση Τραμπ να μειώνει τα κίνητρα για τα EV και να προσθέτει νέους δασμούς, η Ford υπολογίζει επιπλέον κόστος 3 δισ. δολαρίων μόνο για το 2025. Ωστόσο, η εταιρεία θα γλιτώσει δισεκατομμύρια από την κατάργηση των κυρώσεων, για τις εκπομπές CO₂. Το ερώτημα παραμένει: θα αποδώσει η στρατηγική της Ford και θα καταφέρει η Universal να ανοίξει τον δρόμο για μαζικά προσιτά ηλεκτρικά αυτοκίνητα; Η απάντηση αναμένεται το 2027, όταν τα πρώτα μοντέλα φτάσουν στην αγορά.
Πηγή: Süddeutsche Zeitung
Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.