3D Printing στη Skoda: Από μικρά εξαρτήματα έως προφυλακτήρες
Το νέο Κέντρο 3D εκτύπωσης της Skoda λειτουργεί σχεδόν αδιάκοπα, παράγοντας έως και 15.000 εξαρτήματα τον χρόνο. Η Skoda Auto αξιοποιεί την 3D εκτύπωση στην διαδικασία ανάπτυξης νέων αυτοκινήτων εδώ και σχεδόν 30 χρόνια. Ήδη από το 1997, η εταιρεία δημιούργησε την πρώτη της εγκατάσταση τρισδιάστατης εκτύπωσης, παρέχοντας μάλιστα ανατροφοδότηση στους κατασκευαστές των ίδιων των εκτυπωτών. Σήμερα, η εταιρεία διαθέτει ένα ειδικό κέντρο εξοπλισμένο με 14 βιομηχανικούς 3D εκτυπωτές και δύο μικρότερες μηχανές, αντίστοιχες με αυτές που χρησιμοποιούν οι χομπίστες.
Μεγαλύτερες δυνατότητες, μεγαλύτερα εξαρτήματα
Όπως εξηγεί ο Martin Sova, συντονιστής του Κέντρου 3D Εκτύπωσης, οι δυνατότητες έχουν αυξηθεί εντυπωσιακά. Από το αρχικό όριο μεγέθους των 30 εκατοστών, πλέον μπορούν να παραχθούν κομμάτια μήκους έως ενός μέτρου. Συνολικά χρησιμοποιούνται τέσσερις διαφορετικές τεχνολογίες εκτύπωσης, καλύπτοντας ανάγκες από ταχύ πρωτότυπο μέχρι εξαιρετικά λεπτομερή μοντέλα.

Ταχύτητα, ευελιξία και απόρρητο
Ο κύριος στόχος του Κέντρου είναι η επιτάχυνση και απλοποίηση της ανάπτυξης νέων οχημάτων και εξαρτημάτων. Με τη δημιουργία πρωτοτύπων μοντέλων εσωτερικά, η skoda αποφεύγει αργές και κοστοβόρες διαδικασίες μέσω εξωτερικών προμηθευτών.
Μικρά ή απλά εξαρτήματα μπορούν να δημιουργηθούν σχεδόν άμεσα, ενώ πιο σύνθετα, όπως μεγάλα τμήματα προφυλακτήρων, χρειάζονται τρείς έως πέντε ημέρες, χρόνος που παραμένει πολύ ταχύτερος από την εξωτερική ανάθεση.
Επιπλέον, η διαδικασία προφυλάσσει το απόρρητο, αφού όλα τα δεδομένα παραμένουν εντός της εταιρείας, ενώ οι 3D εκτυπωμένες μακέτες μπορούν να ανακυκλωθούν.

Λειτουργία σχεδόν 24/7
Ο εξοπλισμός του κέντρου λειτουργεί σχεδόν αδιάκοπα. Οι μεγαλύτεροι εκτυπωτές τύπου FDM λειτουργούν περίπου 7.500 ώρες τον χρόνο, δηλαδή σχεδόν 312 ημέρες. Κάθε χρόνο παράγονται περίπου 15.000 εξαρτήματα, από πολύ μικρά κομμάτια έως μεγάλα εξαρτήματα που συναρμολογούνται από περισσότερα μικρά κομμάτια. Πολλά εξαρτήματα χρησιμοποιούνται όπως βγαίνουν από τον εκτυπωτή ενώ άλλα περνούν από διαδικασίες φινιρίσματος σε άλλα τμήματα της εταιρείας.

Βιομηχανικοί εκτυπωτές με εξειδικευμένες αποστολές
Οι βιομηχανικοί εκτυπωτές του Κέντρου χρησιμοποιούνται αποκλειστικά υπό την επίβλεψη της ομάδας του Competence Center, η οποία λαμβάνει τα 3D δεδομένα από τους μηχανικούς και προετοιμάζει κάθε εργασία με βάση την απαιτούμενη τεχνολογία. Παράλληλα, λειτουργούν και μικρότεροι εκτυπωτές για άμεσες ανάγκες δοκιμών. Οι τέσσερις τεχνολογίες 3D εκτύπωσης της Skoda είναι οι εξής:
Fused Deposition Modelling (FDM) με χρήση θερμοπλαστικών νημάτων (ABS), μέγιστο μήκος έως 1 μέτρο και εφαρμογές σε αεροδυναμικές δοκιμές, σχεδιαστικά μοντέλα και πρωτότυπα οχήματα.

Stereolithography (SLA) για εκτύπωση με υγρή ρητίνη και σκλήρυνση με laser. Με μέγιστο μέγεθος 336 × 200 × 300 mm είναι ιδανική για εξαιρετικά λεπτομερή μοντέλα και πολύ ομαλές επιφάνειες
Multi Jet Fusion (MJF) κάνει σύντηξη πλαστικής σκόνης με υπέρυθρη θερμότητα σε μέγιστες διαστάσεις 380 × 284 × 350 mm. Παρέχει υψηλή ακρίβεια και καλύτερες μηχανικές ιδιότητες για λειτουργικά εξαρτήματα
PolyJet με ψεκασμό φωτοπολυμερούς και σκλήρυνση με UV. Τυπώνει σε μέγιστο μέγεθος 490 × 350 × 200 mm και είναι χρήσιμη για μοντέλα υψηλής λεπτομέρειας που έχουν διχρωμία ή αποτελούνται από δύο διαφορετικά υλικά.

Ποια εξαρτήματα παράγονται
Τα προϊόντα του τμήματος περιλαμβάνουν πρωτότυπα εξωτερικών μερών όπως προφυλακτήρες, αεροτομές και καλύμματα τροχών, αλλά και εσωτερικά τμήματα όπως ταμπλό, επενδύσεις θυρών και κρυφά στοιχεία όπως για παράδειγμα οι αεραγωγοί. Ιδιαίτερα απαιτητικά είναι τα διάφορα στόμια των αεραγωγών, τα οποία χρειάζονται υψηλή λεπτομέρεια, πλήρη λειτουργικότητα και πολύ στενές ανοχές, συχνά σε πολλαπλές εκδοχές.
Προς ένα μέλλον με ακόμη περισσότερες εφαρμογές
Σήμερα, η 3D εκτύπωση στη Skoda χρησιμοποιείται κυρίως για σχεδίαση και δοκιμές. Ωστόσο, έχουν ήδη δημιουργηθεί εξαρτήματα που λειτούργησαν άψογα σε δοκιμές δεκάδων χιλιάδων χιλιομέτρων, αποδεικνύοντας ότι είναι εφικτή η παραγωγή ανθεκτικών κομματιών με αυτή τη μέθοδο.
Αν και η μαζική παραγωγή παραμένει πιο οικονομική με χύτευση, το μέλλον δείχνει υποσχόμενο. Eξατομικευμένα χαρακτηριστικά οχημάτων, χρήση περισσότερων υλικών και δυνατότητα εκτύπωσης ακόμη μεγαλύτερων εξαρτημάτων αποτελούν ρεαλιστικές προοπτικές.
Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.




