Christian Horner: Η απόλυση ενός κορυφαίου

Ο Christian Horner, ένας από τους πιο επιτυχημένους επικεφαλής ομάδας στην ιστορία της Formula 1, είδε πρόσφατα την πόρτα της εξόδου από τη Red Bull. Ο Βρετανός ήταν επικεφαλής της ομάδας από το 2005, που ο συνιδρυτής της Red Bull, Dietrich Mateschitz, είχε αγοράσει την ομάδα της Jaguar και εισήλθε στη Formula 1. Τότε, ο Horner είχε γίνει ο νεότερος επικεφαλής ομάδας στην ιστορία της F1, σε ηλικία 31 ετών.
Ο Horner, προερχόμενος από οικογένεια που είχε επιχείρηση προμήθειας εξαρτημάτων για την αυτοκινητοβιομηχανία, είχε ξεκινήσει την πορεία του στο μηχανοκίνητο αθλητισμό ως επίδοξος οδηγός αγώνων. Κατάφερε να φτάσει έως το… πλατύσκαλο -τότε- της F1, τη Formula 3000, ιδρύοντας μαζί με τον πατέρα του την ομάδα της Arden το 1997, με δανεικά χρήματα.
Ακολουθώντας όμως τον Juan Pablo Montoya στην πίστα, ο Horner διαπίστωσε ότι «δεν είχα τη δυνατότητα να αναπαράγω αυτό το επίπεδο δέσμευσης» και στο τέλος του 1998 εγκατέλειψε την καριέρα του ως οδηγός και επικεντρώθηκε στη διαχείριση της Arden. Στην F3000, ο Horner είχε ως αντίπαλο τον Helmut Marko, που διαχειριζόταν την ομάδα της Red Bull στο Πρωτάθλημα. Η Arden θα κατακτούσε τους τίτλους οδηγών και ομάδων της F3000 για μία τριετία ουσιαστικά και το 2004 ήταν με έναν οδηγό υποστηριζόμενο από τη Red Bull, τον Vitantonio Liuzzi.
]]>
ΟΙ ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ
O Horner έψαχνε να βρει δίοδο προς την F1 και ο Marko, λειτουργώντας ως το δεξί χέρι του Mateschitz, όντας ικανοποιημένος από αυτά που είχε δει από τον Βρετανό το 2004, τον πρότεινε για τη νεογνό ομάδα της Red Bull στην F1.
Ο Marko αποτελούσε τα μάτια και τα αυτιά του Mateschitz στην ομάδα και ο ενθουσιώδης δισεκατομμυριούχος Αυστριακός υποστήριξε οικονομικά όλες τις κινήσεις που πρότεινε ο Horner για να κάνει την ομάδα κορυφαία, με πιο σημαντική από αυτές να είναι η απόκτηση (από τη McLaren) του Adrian Newey, του πιο επιτυχημένου τεχνικού στην ιστορία της F1, ο οποίος συνέβαλε σημαντικά στο «χτίσιμο» του τεχνικού τμήματος και την αναβάθμιση των εγκαταστάσεων.
Η ευκαιρία για την ομάδα να βάλει μαζί όλα όσα χρειάζονταν για να πρωταγωνιστήσει ήρθε στη μεγάλη αλλαγή κανονισμών του 2009, μία γενιά μονοθεσίων την οποία η Red Bull, μαζί με τον Sebastian Vettel, θα κυριαρχούσε, με την κατάκτηση τεσσάρων συνεχόμενων διπλών τίτλων μεταξύ 2010-2013. Η μετάβαση σε υβριδικούς turbo V6 το 2014 είδε τη Renault, προμηθεύτρια κινητήρων της Red Bull, να μην είναι κατάλληλα προετοιμασμένη, γεγονός που οδήγησε σε ρήξη στις σχέσεις μεταξύ τους.
Ο Horner είχε καταφέρει να πείσει τον Newey να παραμείνει στην ομάδα όταν ο σχεδιαστής έχασε ενδιαφέρον καθώς οι μονάδες ισχύος κυριαρχούσαν στην F1. Κατάφερε να τον κρατήσει απασχολημένος με εξωτερικά project όπως η Aston Martin Valkyrie, μέχρι να τον χρειαστεί ξανά.
Εντέλει, η Red Bull κατάφερε να επιστρέψει στους τίτλους με τον Max Verstappen (για τον οποίο φαίνεται να πίεσε πιο πολύ ο Marko) έπειτα από την φαινομενικά ριψοκίνδυνη αρχικά, αλλά εντέλει αποδεδειγμένα επιτυχημένη σύναψη συνεργασίας με την Honda, η οποία είχε κάνει μία τραυματική επιστροφή στην F1 με τη McLaren.
Όταν η Honda ανακοίνωσε την αποχώρησή της από την F1, ήταν οι διαπραγματευτικές ικανότητες του Horner που εξασφάλισαν το πάγωμα της εξέλιξης των κινητήρων και οδήγησαν σε τέσσερις συνεχόμενους τίτλους οδηγών και άλλους δύο κατασκευαστών.
Για τη νέα εποχή μονάδων ισχύος που θα ξεκινήσει το 2026, o Horner είχε καταφέρει να εξασφαλίσει την -τελευταία σημαντική- οικονομική υποστήριξη του Mateschitz για την πολυέξοδη και φιλόδοξη δημιουργία τμήματος μονάδων ισχύος, που θα ανεξαρτητοποιήσει την ομάδα από την ανάγκη προμηθευτή κινητήρων.
Ωστόσο, έπειτα από το θάνατο του Mateschitz τον Οκτώβριο του 2022, ξεκίνησε μία πάλη ισχύος μεταξύ Horner και Marko, με τον Verstappen να έχει ταχθεί δημοσίως υπέρ του Αυστριακού. Στις αρχές του 2024, έγιναν γνωστές κατηγορίες εναντίον του -παντρεμένου με την πρώην Spice Girl, Geri Halliwell- Horner, για απρεπή μηνύματα προς τη γραμματέα του.
Δύο ανεξάρτητες εσωτερικές έρευνες της Red Bull απάλλαξαν τον Horner από τις κατηγορίες και ήρθε σε συμβιβασμό (ύψους 1 εκατ. ευρώ) με την κατηγορούσα, εκτός δικαστηρίου. Οι αυστριακοί ιδιοκτήτες ήθελαν να τον ξεφορτωθούν, αλλά ο Χόρνερ είχε την υποστήριξη του Chalerm Yoovidhya, ιδιοκτήτη του 51% της εταιρείας – μέχρι πρότινος.
Η κατάσταση αυτή ήταν πιθανότατα ένας από τους λόγους για τους οποίους ο Newey αποφάσισε να αποχωρήσει από τη Red Bull, μαζί με το γεγονός ότι δεν είχε εισακουστεί στο σχεδιασμό του μονοθεσίου του 2024. Η dream team είχε αρχίσει να διαλύεται καθώς και άλλοι υψηλόβαθμοι τεχνικούς άρχισαν να πηγαίνουν σε αντίπαλες ομάδες.
Παράλληλα, ο Horner είχε συγκεντρώσει στα χέρια του τη διαχείριση όλων των τμημάτων της ομάδας της Red Bull (με εκτιμώμενες ετήσιες απολαβές 20 εκατ. λιρών Αγγλίας) και ο Mark Mateschitz, γιος του Dietrich, μέσω του CEO Oliver Mintzlaff, ήθελε να ανακτήσει τον έλεγχο της… περιουσίας του.
Ίσως πάλι, η απόλυση του Horner να ήταν ένας τρόπος να πείσει η Red Bull τον Verstappen να παραμείνει στις τάξεις της. Ο Γάλλος αντικαταστάτης του Horner, Laurent Mekies, ερχόμενος από μηχανολογικό παρελθόν και με εμπειρία στη FΙΑ και τη Ferrari, έχει λιγότερες αρμοδιότητες και σίγουρα όχι το απαραίτητο αδυσώπητο προφίλ-φόβητρο στην πολιτική αρένα.
Διέπραξε η Red Bull ένα μεγάλο λάθος καθαιρώντας τον άνθρωπο πίσω από τις επιτυχίες της στην F1, για να αποκτήσουν έλεγχο «διαχειριστές» που δεν έχουν επαφή με τους αγώνες, κάτι που θα μπορούσε να αποδειχθεί ακόμα και μοιραίο; Θα το δούμε. Από την άλλη, ποιο είναι το μέλλον για τον Horner;
Η Ferrari είχε φλερτάρει μαζί του στο παρελθόν, αλλά ανακοίνωσε πρόσφατα την επέκταση του συμβολαίου του Frederic Vasseur. Ίσως ο Horner θα μπορούσε να μαζέψει επενδυτές και να προσπαθήσει να αγοράσει την ομάδα της Alpine, ή να προσπαθήσει να δημιουργήσει μία 12η ομάδα. Ποιος ξέρει;
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!
Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.