Cupra Born VZ: Το ηλεκτρικό hot hatch που τα βάζει με όλους! – Cars Electric

Το Cupra Born έχει καταφέρει να ξεχωρίσει σε μια κατηγορία που κυριαρχείται από SUV και ηλεκτρικά crossover. Εκεί όπου οι περισσότεροι ανταγωνιστές ποντάρουν σε ογκώδη αμαξώματα, το Born ακολουθεί την ακριβώς αντίθετη φιλοσοφία: χαμηλό προφίλ, σπορ γραμμές και χαρακτήρα που θυμίζει «καυτό» hatchback.
Σχεδίαση που σπάει τα κλισέ
Βασισμένο στην πλατφόρμα MEB του ομίλου Volkswagen, το Born επωφελείται από την απουσία κινητήρα εσωτερικής καύσης μπροστά. Έτσι, έχει κοντό καπό, μεγάλο μεταξόνιο και πολύ ευρύχωρη καμπίνα, για τα δεδομένα της κατηγορίας. Με μήκος που θυμίζει παραδοσιακό οικογενειακό hatchback, προσφέρει χώρους, που συχνά βρίσκεις σε μεγαλύτερα αυτοκίνητα.
Η σπορ σχεδίαση με τις χάλκινες λεπτομέρειες και τα αιχμηρά φωτιστικά σώματα, δίνουν στο Born μια δυναμική ταυτότητα, ξεκάθαρα διαφοροποιημένη, από τα πιο «ουδέτερα» VW ID.3 και Skoda Enyaq.
Τιμή και εκδόσεις: Από προσιτό έως «καυτό»
Η γκάμα ξεκινά γύρω στα €41.700 στη Βρετανία, κάνοντας το Born από τα πιο προσιτά νέα ηλεκτρικά.
-
Born V1 (59kWh): αυτονομία έως 420 km.
-
Born V2: ελαφρώς καλύτερος εξοπλισμός, ίδια μπαταρία.
-
Born V3: διαθέσιμο είτε με 59kWh (420 km) είτε με 77kWh (έως 542 km).
-
Born VZ (79kWh): το «όπλο» της γκάμας με 321 ίππους, 600 km αυτονομία και χαρακτήρα hot hatch.
Όλα τα μοντέλα, κινούνται από έναν ηλεκτροκινητήρα στον πίσω άξονα, αποδίδοντας τουλάχιστον 228 ίππους.
Επιδόσεις: Από γρήγορο… σε εκρηκτικό
Η βασική έκδοση με μπαταρία 59kWh κάνει τα 0-100 km/h σε 6,7’’ — αρκετά γρήγορη για καθημερινή χρήση. Το μεγαλύτερο πακέτο μπαταρίας αυξάνει την αυτονομία, αλλά και το βάρος, μειώνοντας ελαφρώς την αίσθηση σπιρτάδας.
Το Born VZ, όμως, ανεβάζει την αδρεναλίνη: 321 ίπποι, 545 Nm ροπής και 0-100 km/h σε μόλις 5,7’’. Δεν είναι τόσο ακραίο όσο κάποια διπλοκινητήρια Volvo EX30 ή MG4 X-Power, αλλά η οδηγική εμπειρία, είναι σαφώς πιο «καθαρή» και απολαυστική.
Οδική συμπεριφορά: Η ισορροπία που ψάχνεις
Το Cupra Born καταφέρνει να συνδυάζει άνεση και σπορτίφ χαρακτήρα, με τρόπο που λίγα ηλεκτρικά μπορούν. Η ανάρτηση είναι σφιχτή αλλά όχι κουραστική, με σωστή απόσβεση ακόμα και σε κακούς δρόμους. Στην πόλη κινείται αθόρυβα και προοδευτικά, ενώ σε επαρχιακό δρόμο, δείχνει την πραγματική του «στόφα».
Το VZ ξεχωρίζει χάρη στα 15-θέσια ρυθμιζόμενα αμορτισέρ: από άνετο cruiser έως «σφιχτό» εργαλείο πίστας, με το γύρισμα ενός κουμπιού. Το χαμηλό κέντρο βάρους και η κίνηση στους πίσω τροχούς, κάνουν τη διαφορά.
Μοναδικό μελανό σημείο: το πεντάλ φρένου, που δεν έχει πάντα την καλύτερη αίσθηση μεταξύ αναγεννητικής και μηχανικής πέδησης.
Φόρτιση και αυτονομία
Ένα από τα μεγάλα ατού του Born είναι η ταχύτητα φόρτισης:
-
Έως 185 kW (VZ), που σημαίνει 5-80% σε περίπου μισή ώρα.
-
Τα μικρότερα πακέτα (59 & 77 kWh) φορτίζουν στα 165-175 kW, παραμένοντας εξαιρετικά γρήγορα.
Σε πραγματικές συνθήκες, η κατανάλωση κινείται γύρω στις 5,3 χλμ/kWh, με πραγματική αυτονομία περίπου 420 km για το VZ. Σε πιο ήπιες θερμοκρασίες, τα 480+ km είναι απολύτως εφικτά.
Εσωτερικό: Σπορ διάθεση με άνεση
Η καμπίνα του Born ξεχωρίζει με το σπορ τιμόνι, τις χάλκινες λεπτομέρειες και τα καθίσματα που δίνουν premium αίσθηση. Στο VZ, τα καθίσματα της Sabelt, προσφέρουν κορυφαία στήριξη, χωρίς να θυσιάζουν την άνεση.
Ο χώρος για τους επιβάτες είναι άφθονος, χάρη στο μακρύ μεταξόνιο. Το πορτμπαγκάζ των 385 λίτρων είναι επαρκές, αν και δεν υπάρχει πρόσθετος χώρος μπροστά (frunk).
Η ποιότητα των υλικών βρίσκεται πάνω από το μέσο όρο, χωρίς όμως να φτάνει την πολυτέλεια ενός Peugeot E-308.
Τεχνολογία και ψυχαγωγία
Η Cupra έχει βελτιώσει θεαματικά το σύστημα infotainment. Η νέα πλατφόρμα Cupra Connect είναι πιο σταθερή, με καλύτερη εργονομία. Παραμένουν βέβαια κάποιες ιδιορρυθμίες, όπως τα sliders αφής για τον κλιματισμό.
Στο VZ, το στάνταρ ηχοσύστημα Sennheiser δίνει επιπλέον πόντους, προσφέροντας surround εμπειρία, αν και μερικές φορές «πειράζει» υπερβολικά τον ήχο.
Ασφάλεια και αξιοπιστία
Το Born έχει κερδίσει 5 αστέρια Euro NCAP, με πλούσιο πακέτο συστημάτων ασφαλείας: αυτόματο φρενάρισμα, προσαρμοζόμενο cruise control, υποβοήθηση λωρίδας και αναγνώριση σημάτων.
Στην έρευνα Driver Power 2024, η Cupra δεν εντυπωσίασε στην αξιοπιστία και τα συστήματα infotainment, όμως η συνολική εικόνα βελτιώνεται σταδιακά.
Η εγγύηση είναι 5 χρόνια / 145.000 χλμ (μεταβιβάσιμη), ενώ η μπαταρία καλύπτεται για 8 χρόνια / 160.000 km.
Κόστος και αξία
Οι μεταπωλητικές αξίες του κυμαίνονται στο 44–49% της αρχικής τιμής μετά από τρία χρόνια, καλύτερες από πολλά μοντέλα Stellantis αλλά χαμηλότερες από το Kia EV3.
Συμπέρασμα: Το Cupra Born είναι το «hot hatch» των EV
Το Cupra Born δεν είναι απλώς ένα ακόμα ηλεκτρικό hatchback. Είναι ένα από τα πιο οδηγοκεντρικά EV της αγοράς, με μοναδικό στυλ, κορυφαία φόρτιση και επιδόσεις που σε κάνουν να χαμογελάς. Αν θέλεις ένα ηλεκτρικό που ξεφεύγει από τη μονοτονία των SUV, το Born είναι μια επιλογή που αξίζει σοβαρά να δεις.
Πηγή: autoexpress.co.uk
Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.