Cupra Formentor VZ5 – Το πιο εκρηκτικό Cupra όλων των εποχών
Η Cupra επιτέλους παρουσίασε το αυτοκίνητο-σύμβολο που τόσο καιρό της έλειπε, ένα πραγματικό μοντέλο «Halo» που αντικατοπτρίζει τη φιλοσοφία της μάρκας: καθαρή οδηγική συγκίνηση. Αν και η τιμή του Cupra Formentor VZ5 αναμένεται να είναι υψηλότερη από τα συνηθισμένα δεδομένα της κατηγορίας, οι δυνατότητες, η απόδοση και ο εξοπλισμός του, καταβάλλουν κάθε προσπάθεια για να δικαιολογήσουν κάθε ευρώ. Η αλήθεια όμως είναι ακόμη πιο απλή: το VZ5 προσφέρει κάτι που κανένα άλλο μοντέλο της γκάμας δεν μπορεί να δώσει, συνδυάζοντας έναν θρυλικό πεντακύλινδρο κινητήρα, με το ευέλικτο αμάξωμα και τη στιβαρή αρχιτεκτονική του Formentor.
Η Cupra έχει δηλώσει ξεκάθαρα την πρόθεσή της να γίνει η πιο δυναμική κεντρική εταιρεία επιδόσεων μέσα στον όμιλο Volkswagen. Με την άφιξη του Formentor VZ5 κάνει ίσως το πιο σημαντικό βήμα προς αυτή την κατεύθυνση. Παρότι η φίρμα επεκτείνεται σε πιο εμπορικά μοντέλα όπως τα νέα Terramar και Tavascan, η πραγματική ταυτότητά της βρίσκεται σε μηχανές σαν το VZ5: αυτοκίνητα που χτυπούν κατευθείαν στο συναίσθημα του οδηγού.

Το Cupra Formentor τοποθετείται στα C-SUV, προσφέροντας μέχρι σήμερα μια σειρά πιο «πολιτισμένων» επιλογών: βενζίνης, plug-in hybrid και έναν κορυφαίο 2λιτρο τετρακύλινδρο με περίπου 330 PS. Ωστόσο ήταν ξεκάθαρο ότι αυτό δεν αρκούσε για να λειτουργήσει ως γνήσια ναυαρχίδα υψηλών επιδόσεων. Έτσι γεννήθηκε το VZ5, μια περιορισμένη έκδοση 4.000 μονάδων παγκοσμίως. Παρότι οι τελικές ποσότητες ανά χώρα δεν έχουν επιβεβαιωθεί, η άφιξή του προβλέπεται μέσα στο επόμενο έτος.

Όπως δηλώνει και το όνομά του, το στοιχείο που το απογειώνει είναι ο κινητήρας. Η Cupra δανείστηκε τον θρυλικό 2.5 TFSI πεντακύλινδρο της Audi, έναν κινητήρα-σύμβολο που έχει γράψει ιστορία στα RS μοντέλα. Στο VZ5 αποδίδει 385 PS και 480 Nm, σε συνδυασμό με επτατάχυτο DSG κιβώτιο και σύστημα τετρακίνησης, με το ίδιο πίσω διαφορικό torque vectoring που συναντάμε στα Audi RS 3 και VW Golf R. Οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους: 0-100 km/h σε 4,2 δευτερόλεπτα και τελική ταχύτητα 280 km/h.

Η Cupra δεν έμεινε όμως μόνο στον κινητήρα. Το πλαίσιο έχει δεχθεί βαθιά αναβάθμιση: η ανάρτηση χαμηλώνει κατά 10 mm, το DCC είναι νέας γενιάς με περισσότερα επίπεδα ρύθμισης, οι ζάντες είναι αποκλειστικές σφυρήλατες 20 ιντσών και τα φρένα της Akebono, διαθέτουν μπροστινούς δίσκους 375 mm με εξαπίστονες δαγκάνες – εξοπλισμός που θυμίζει supercar.
Η Cupra σπάει τα όρια: Tindaya και Raval έρχονται να αλλάξουν τα πάντα

Στην καμπίνα, η Cupra έχει δώσει το απαραίτητο «VZ5 ύφος» με bucket καθίσματα εξαιρετικής αίσθησης και LED shift lights στο τιμόνι. Αν και αρκετά στοιχεία προέρχονται από την ευρύτερη οικογένεια του ομίλου, το σύνολο δείχνει μοναδικό χάρη στο συνδυασμό πεντακύλινδρου κινητήρα, προηγμένου DCC και μεγαλύτερης απόστασης από το έδαφος σε σχέση με κλασικά hot hatch. Το αποτέλεσμα είναι ένας χαρακτήρας που δεν συναντάται αλλού.


Από την πρώτη στιγμή που πατάς το κουμπί εκκίνησης στο τιμόνι, ο πεντακύλινδρος φανερώνει την πολεμική του φύση. Ο βαθύς, επιθετικός ήχος από τις τετραπλές απολήξεις γεμίζει την καμπίνα χωρίς τεχνητή ενίσχυση από τα ηχεία – κάτι που σπανίζει πλέον. Η αίσθηση είναι αυθεντική, μηχανική και σχεδόν ανατριχιαστική.

Στην ήπια λειτουργία Eco και Normal, το σύνολο δείχνει πιο πολιτισμένο, με το κιβώτιο να λειτουργεί ήρεμα και τον κινητήρα να κρατιέται χαμηλά. Ωστόσο αυτές οι λειτουργίες δεν αντικατοπτρίζουν το ποιος πραγματικά είναι ο χαρακτήρας του αυτοκινήτου. Ενεργοποιώντας τη λειτουργία Cupra ή εξατομικεύοντας τα πάντα στο Individual, το VZ5 απελευθερώνει το αυθεντικό του DNA: άμεσο γκάζι, επιθετικές αλλαγές και έναν ήχο που θυμίζει WRC εποχές.

Το πλαίσιο εντυπωσιάζει περισσότερο κι από τον κινητήρα. Με τη ρύθμιση των αμορτισέρ στις πιο σκληρές επιλογές, το αυτοκίνητο γίνεται απίστευτα ακριβές, ενώ το σύστημα DCC επιτρέπει ρυθμίσεις που το μεταμορφώνουν από GT σε hardcore track tool. Το τιμόνι είναι κοφτερό, επικοινωνιακό και άμεσο. Τα φρένα είναι κυριολεκτικά ασταμάτητα – η αρχική αίσθηση ίσως δείχνει λίγο απότομη, αλλά η δύναμη πέδησης είναι κορυφαία για SUV.

Και το εντυπωσιακότερο: όλη αυτή η επιθετική συμπεριφορά συνδυάζεται με την πρακτικότητα ενός crossover. Το πορτμπαγκάζ των 420 λίτρων είναι μεγαλύτερο από το σύνολο των hot hatch αντιπάλων, ενώ οι πίσω θέσεις προσφέρουν άνεση για δύο ενήλικες. Το infotainment έχει βελτιωθεί, αν και ο σχεδιασμός αρχίζει να μοιάζει λίγο παλαιότερος, σε σχέση με τα πιο πρόσφατα Cupra.
Cupra Tindaya: Το πιο ριζοσπαστικό και εξωφρενικό SUV

Το θέμα της τιμής παραμένει ανοιχτό, όμως όλα δείχνουν ότι το Cupra Formentor VZ5 θα τοποθετηθεί γύρω στα 70.000–72.000€. Είναι ξεκάθαρα το πιο ακριβό μοντέλο της μάρκας, όμως ο εξοπλισμός, η μοναδικότητα και το «ειδικό βάρος» του κινητήρα, το τοποθετούν σε άλλη κατηγορία. Παρ’ όλα αυτά, σε αυτό το επίπεδο τιμής, οι ανταγωνιστές είναι πολλοί: premium SUV performance και ακόμη και hot hatch με αντίστοιχες επιδόσεις.

Παρά το κόστος, ως αυτοκίνητο για όσους αγαπούν την οδήγηση, το VZ5 έχει μια γοητεία που δύσκολα συναντάς. Είναι άγριο, ιδιαίτερο, γεμάτο χαρακτήρα και προσφέρει μια εμπειρία που λίγα αυτοκίνητα μπορούν να δώσουν. Αν κάποιος θέλει το απόλυτο Cupra – ίσως το κορυφαίο βενζινοκίνητο μοντέλο στην ιστορία της μάρκας – τότε η τιμή ίσως να μην αποτελεί τελικά το βασικό κριτήριο.
Πηγή: autoexpress.co.uk
Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.
