F1: Το «mea culpa» της McLaren στο GP Κατάρ
Ο διευθύνων σύμβουλος της McLaren Racing, Zak Brown παραδέχτηκε ότι η ομάδα του πήρε «λάθος απόφαση» μετά από μια κακή στρατηγική που επέτρεψε στον Max Verstappen να επικρατήσει στο Grand Prix Κατάρ και να μεταφέρει τη μάχη για τον τίτλο στον τελικό γύρο της φετινής σεζόν της Formula 1 στο Άμπου Ντάμπι. Με την εμφάνιση του αυτοκινήτου ασφαλείας στον 7ο γύρο (λόγω της σύγκρουσης μεταξύ Nico Hulkenberg και Pierre Gasly), έγινε σαφές σε όλες τις ομάδες –εκτός από τη McLaren– ποια ήταν η σωστή επιλογή.
Ο 7ος γύρος (από τους 57 συνολικά του GP Κατάρ) ήταν κρίσιμο σημείο, διότι πραγματοποιώντας pit stop στο τέλος του, επέτρεπε στους οδηγούς να κάνουν στη συνέχεια δύο stint στο ανώτατο όριο των 25 γύρων που όριζαν οι περιορισμοί της Pirelli για αυτό τον αγώνα. Συνεπώς, ήταν σαφές για όλους ότι θα ήταν καλύτερο να κάνουν το πρώτο pit stop τους με μικρότερο κατά 10 δλ. χρονικό κόστος, υπό το καθεστώς αυτοκινήτου ασφαλείας. Συνεπώς, 17 οδηγοί επισκέφθηκαν τα pits.
Αλλά η McLaren αποφάσισε να διατηρήσει τους δικούς της οδηγούς στην πίστα. Αυτό σήμαινε ότι οι Oscar Piastri έπρεπε να κάνουν τα δικά τους pit stop σε αγωνιστικές συνθήκες, χάνοντας 26 δλ., τα οποία έπρεπε να ανακτήσουν με το ρυθμό τους στην πίστα, κάτι που ήταν ανέφικτο, αν και η McLaren ήταν το ταχύτερο μονοθέσιο στην πίστα. O Piastri έχασε τη νίκη (και τη 2η θέση στη βαθμολογία) ενώ είχε κυριαρχήσει όλο το Σαββατοκύριακο και απέδειξε στον αγώνα ότι είχε καταιγιστικό ρυθμό, ενώ ο Norris έχασε ένα βάθρο.
]]>
ΟΙ ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ
Ο Norris εξακολουθεί να προηγείται στη βαθμολογία, αλλά ενώ στον τερματισμό του GP Λας Βέγκας έδειχνε ότι θα βρίσκεται 42 βαθμούς μπροστά από τον Verstappen, ενόψει του φινάλε της σεζόν στο Άμπου Ντάμπι, αυτό το προβάδισμα είναι μόλις 12 βαθμοί, ενώ ο Piastri έπεσε στην 3η θέση, 16 βαθμούς πίσω από τον team-mate του. Αυτό σημαίνει ότι αν ο Norris καταφέρει να ανέβει στο βάθρο στο Άμπου Ντάμπι, θα εξασφαλίσει αυτομάτως τον τίτλο, αλλά η πίεση έχει και πάλι αυξηθεί.
Ο Zak Brown δήλωσε μετά τον αγώνα για τη στρατηγική της McLaren: «Πήραμε λάθος απόφαση. Σαφώς κάναμε ένα τεράστιο λάθος. Νιώθω άσχημα για τον Oscar και τον Lando. Ο Oscar ήταν απολύτως άψογος όλο το Σαββατοκύριακο, και δωρίσαμε τη νίκη του. Νομίζω ότι αυτή είναι η πραγματικότητα. Δεν υπάρχει άλλος τρόπος να το δούμε. Και χαρίσαμε το βάθρο του Lando. Οπότε, τους απογοητεύσαμε».
«Δεν υπάρχουν δικαιολογίες, σήμερα κάναμε λάθος και αναλαμβάνουμε την πλήρη ευθύνη, καθώς θα μπορούσαμε να έχουμε κερδίσει τον αγώνα και να έχουμε και τους δύο οδηγούς στο βάθρο. Και οι δύο οδηγοί άξιζαν περισσότερα. Κερδίζεις και χάνεις ως ομάδα, αλλά σίγουρα δεν είναι μια ωραία στιγμή. Η εκτίμησή μας για το αν θα βγει το αυτοκίνητο ασφαλείας σε εκείνο το γύρο ήταν σαφώς λανθασμένη, οπότε θα το ξαναδούμε, θα το μελετήσουμε, δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα τώρα».
Όταν ο Brown ρωτήθηκε αν η McLaren θα μπορούσε να έχει αλλάξει τη στρατηγική, τουλάχιστον για έναν από τους δύο οδηγούς της, καθώς ο Verstappen βρισκόταν μπροστά από τον Norris, και ο Βρετανός τον είδε να εισέρχεται στα pits, απάντησε: «Όχι, δεν θέλαμε να αλλάξουμε αυτό που είχαμε αποφασίσει να κάνουμε πριν από τον αγώνα. Πιστεύω ότι είναι πάντα επικίνδυνο να αμφισβητείς τις αποφάσεις σου».
Η επικεφαλής στρατηγικής της Red Bull, Hanna Schmitz, σχολίασε για την επιλογή να καλέσει τον και τα δύο μονοθέσια της ομάδας στα pits: «Πριν από τον αγώνα, είχαμε πει ότι αν το αυτοκίνητο ασφαλείας βγει στον 7ο γύρο, και τα δύο μονοθέσια θα μπουν στα pits. Υπάρχει τόσο μεγάλο πλεονέκτημα όταν να κάνεις pit stop υπό το καθεστώς αυτοκινήτου ασφαλείας και πρέπει να κάνεις δύο pit stop, που για εμάς ήταν ξεκάθαρο ότι έπρεπε να το κάνουμε. Και υποθέτω ότι πολλοί στο pit lane ένιωθαν το ίδιο».
Καλούμενη να σχολιάσει αν πιστεύει ότι η McLaren δεν κάλεσε τους οδηγούς της στα pits, διότι αυτό θα μπορούσε να καθυστερήσει τον Norris, ο οποίος θα περίμενε πίσω από τον team-mate του και θα έχανε χρόνο, η Schmitz απάντησε: «Ίσως. Νομίζω ότι βρίσκονται σε μια πολύ δύσκολη κατάσταση, όπου προφανώς θέλουν να αντιμετωπίσουν τους οδηγούς δίκαια. Και υποθέτω ότι είμαστε σε θέση να εκμεταλλευτούμε αυτό το γεγονός».
«Οπότε, ναι, νομίζω ότι θα είναι δύσκολο για αυτούς. Αλλά έχουν και αρκετά καλό ρυθμό σε σύγκριση με τους υπόλοιπους. Ίσως ήλπιζαν να εκμεταλλευτούν τα pit stop και ίσως ανησυχούσαν για το αν θα κατάφερναν να κάνουν αυτά τα μέγιστα stint των 25 γύρων. Δεν είμαι η McLaren, οπότε δεν ξέρω, αλλά είναι μια πιθανότητα».
O επικεφαλής της ομάδας της McLaren, Andrea Stella, δήλωσε για τη θεωρία ότι η McLaren δεν εισήλθε στα pits γιατί θα έχανε χρόνο ο Norris περιμένοντας πίσω από τον Piastri: «Σίγουρα για τον Lando, υπήρχε η επιπλέον σκέψη, ότι θα έχανε επιπλέον χρόνο λόγω του διπλού pit stop. Έτσι, αυτό ήταν ένα από τα κριτήρια, αλλά δεν ήταν ο κύριος λόγος για τον οποίο δεν καλέσαμε στα pits και τα δύο μονοθέσια».
«Ουσιαστικά, παραχωρήσαμε ένα pit stop σε έναν αντίπαλο που ήταν γρήγορος. Προφανώς, το κάναμε για κάποιο λόγο. Ο λόγος ήταν ότι δεν θέλαμε να βρεθούμε σε κυκλοφοριακή συμφόρηση μετά το pit stop, αλλά προφανώς, όλα τα άλλα μονοθέσια και ομάδες είχαν διαφορετική άποψη σε σχέση με το αυτοκίνητο ασφαλείας στον 7ο γύρο. Όλοι έκαναν pit stop, και αυτό έκανε την παραμονή μας στην πίστα λανθασμένη τελικά, από την άποψη του αποτελέσματος του αγώνα».
Επίσης, η McLaren δεν ήθελε να «κλειδωθεί» σε υποχρεωτική στρατηγική, καθώς όσοι επισκέφθηκαν στα pits στον 7ο γύρο, ήταν υποχρεωμένοι να το κάνουν και στον 32ο (από τους 57 συνολικά), για να συμμορφώνονται με το ανώτατο όριο 25 γύρων της Pirelli. Αυτό δεν θα τους επέτρεπε να αντιδράσουν στο ενδεχόμενο και άλλης παρέμβασης του αυτοκινήτου ασφαλείας, η οποία όμως δεν ήρθε ποτέ. Επρόκειτο για την «ευελιξία» στη στρατηγική στην οποία αναφέρθηκε ο μηχανολόγος αγώνων του Norris, Will Joseph στον ασύρματο κατά τη διάρκεια του αγώνα.
Ο Stella δήλωσε: «Οποιοδήποτε άλλο αυτοκίνητο ασφαλείας θα μας έβαζε σε πολύ ισχυρή θέση. Αυτή είναι η ευελιξία στην οποία αναφερόταν ο Will. Για όλους τους άλλους, που έκαναν pit stop στον 7ο γύρο, η στρατηγική τους ήταν κάπως προκαθορισμένη: 7-32-57, αλλά στην πραγματικότητα λειτούργησε πολύ καλά για όλους».
«Για να είμαστε δίκαιοι, δεν περιμέναμε ότι όλοι οι άλλοι θα έκαναν pit stop. Προφανώς, όταν όλοι οι άλλοι πίσω σου κάνουν pit stop, τότε το pit stop είναι σίγουρα η σωστή επιλογή. Όταν είσαι το μονοθέσιο που προηγείται, δεν ξέρεις ακριβώς τι θα κάνουν οι άλλοι. Έτσι, πήραμε αυτή την απόφαση. Αλλά στην πραγματικότητα, δεν ήταν η σωστή απόφαση».
«Όπως είπα, επειδή ο Verstappen ήταν γρήγορος και επίσης επειδή η καταπόνηση των ελαστικών ήταν χαμηλή, τελικά αυτή η απόφαση ήταν σημαντικά επιζήμια, γιατί ήταν σαφές ότι ο Oscar είχε τον έλεγχο του αγώνα και άξιζε να κερδίσει, ενώ χάσαμε και το βάθρο με τον Lando».
«Πιστεύαμε ότι ο ρυθμός του μονοθεσίου θα μας επέτρεπε, ούτως ή άλλως, να ανοίξουμε αρκετά μεγάλη διαφορά. Αλλά και πάλι, δεν υπήρχε μεγάλη καταπόνηση των ελαστικών και, κατά συνέπεια, δεν μπορέσαμε να εκμεταλλευτούμε πλήρως τον ρυθμό του αυτοκινήτου. Οπότε, δεν ήταν το επιθυμητό αποτέλεσμα».
«Είμαστε απογοητευμένοι γιατί “αιμορραγούμε” βαθμούς με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο στους δύο τελευταίους αγώνες. Οι οδηγοί μας κάνουν πολύ καλή δουλειά και, αν κάτι πρέπει να βελτιωθεί, αυτό είναι η ομάδα, που πρέπει να ανεβάσει το επίπεδό της και να εξασφαλίσει ότι δίνουμε στους οδηγούς μας τη δυνατότητα να αξιοποιήσουν την εξαιρετική τους οδήγηση».
«Νομίζω ότι όσον αφορά την εσφαλμένη εκτίμηση, είναι κάτι που θα πρέπει να επανεξετάσουμε, συζητώντας εσωτερικά. Θα πρέπει να αξιολογήσουμε ορισμένους παράγοντες, όπως, για παράδειγμα, αν υπήρχε κάποια προκατάληψη στον τρόπο σκέψης μας που οδήγησε την ομάδα μας να πιστέψει ότι δεν θα έκαναν όλοι οι οδηγοί pit stop».
«Μερικές φορές υπάρχουν αντικειμενικοί λόγοι και άλλες φορές μπορεί να υπάρχουν προκαταλήψεις στον τρόπο σκέψης. Θα πρέπει να κάνουμε μια πολύ διεξοδική αναθεώρηση, αλλά το σημαντικό είναι να το κάνουμε όπως συνήθως, με τρόπο εποικοδομητικό και αναλυτικό».
Ο πολύ απογοητευμένος Piastri, δήλωσε: «Ειλικρινά, ήταν πολύ οδυνηρό. Ένιωσα ότι έκανα πιθανώς το καλύτερο Σαββατοκύριακο που είχα φέτος, αν όχι στην F1, οπότε το να μην έχω το αποτέλεσμα είναι λίγο δύσκολο να το καταπιώ. Εκ των υστέρων, είναι αρκετά προφανές τι θα κάναμε».
Ο Αυστραλός δήλωσε πως όταν ανακοινώθηκε η παρέμβαση του αυτοκίνητου ασφαλείας, «ρώτησα, τι θα κάνουμε; Επειδή πλησιάζαμε αρκετά στην είσοδο των pits και δεν είχα λάβει ακόμη καμία κλήση ακόμα. Νομίζω ότι όταν δεν λαμβάνεις αμέσως κλήση όταν βγαίνει το αυτοκίνητο ασφαλείας, είναι προφανές ότι πιθανώς γίνονται κάποιες συζητήσεις για το τι πρέπει να γίνει».
«Και σε αυτή την περίπτωση, πρέπει να εμπιστεύεσαι την ομάδα, επειδή έχει πολύ περισσότερες πληροφορίες από τον οδηγό στο μονοθέσιο, σχετικά με τις διαφορές και άλλα τέτοια θέματα. Όταν μου είπαν ότι όλοι είχαν κάνει pit stop εκτός από εμένα, τον Lando και τον Ocon, και στη συνέχεια ο Ocon έκανε pit stop στον επόμενο γύρο, κατάλαβα ότι είχαμε πρόβλημα».
Παρότι ο Verstappen έχει πλησιάσει τόσο κοντά στη βαθμολογία, ο Stella δηλώνει ότι η McLaren θα αφήσει τους οδηγούς της να αγωνιστούν ελεύθερα, χωρίς εντολές από την ομάδα: «Θέλουμε απλώς να διατηρήσουμε πάντα ανοιχτές τις επιλογές και για τους δύο οδηγούς. Και οι δύο έχουν τις προϋποθέσεις να κατακτήσουν το Πρωτάθλημα».
«Στην ιστορία της F1 έχει συμβεί συχνά ο 3ος στη βαθμολογία να κατακτά τελικά το Πρωτάθλημα. Θυμάμαι το 2007 με τον Kimi (Raikkonen). Νομίζω ότι το ίδιο συνέβη και το 2010 (με τον Sebastian Vettel). Πρέπει να σεβαστούμε το γεγονός ότι ο Oscar έχει πιθανότητες του να κερδίσει και, κατά συνέπεια, θα τους αφήσουμε να αγωνιστούν».
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!
Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.













