F1: Αφήστε το Μονακό ήσυχο!

F1: Εθελοτυφλώντας, η Red Bull πλήττει τον εαυτό της


Φαμπρίτσιο Λαζάκις

To φετινό Grand Prix Μονακό έθεσε και πάλι στο προσκήνιο το ερώτημα αν ο αγώνας αυτός, παρά τη μακρόχρονη ιστορία (από το 1929) και παράδοσή του, ανήκει στο σύγχρονο Πρωτάθλημα της Formula 1 ή θα πρέπει να καταργηθεί. Πρόκειται για ένα ερώτημα που διχάζει τους οπαδούς (ενδεχομένως νέους με παλαιούς) και υπάρχουν ένθερμοι υποστηρικτές και των δύο απόψεων. Πέραν της αίγλης και των επισκεπτών στο Μονακό και τη μαγεία του μέρους -ως αγωνιστική τοποθεσία- η προσωπική μας άποψη είναι σίγουρα ναι.

Αυτό λόγω της μοναδικής πρόκλησης που προσφέρει το Σάββατο. Δεν υπάρχει καλύτερος τρόπος αναμέτρησης μεταξύ των οδηγών σε κατατακτήριες δοκιμές από αυτή που προσφέρει το Μονακό, όπου για να πάρεις την pole position πρέπει να έχεις διασφαλίσει ότι έχει πλησιάσει όλες τις μπαριέρες που βρίσκονται σε κάθε στροφή όσο περισσότερο μπορούσες, ότι «ξεζούμισες» από το μονοθέσιο και το τελευταίο χιλιοστό του δευτερολέπτου που είναι διαθέσιμο.

F1 2025 Monaco GP (4)

]]>

ΟΙ ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ
 

 

 

Κάποιοι οδηγοί, παίρνοντας με περισσότερο ρίσκο και με ύψιστη ακρίβεια, μπορούν να ξεπεράσουν κάποιους από τους περιορισμούς απόδοσης των μονοθεσίων και να πλασαριστούν λίγο πιο ψηλά από το αναμενόμενο και αυτό δεν συμβαίνει όσο συχνά θα έπρεπε στη σύγχρονη Formula 1.

Πολλές φορές, εκεί τελειώνει και η πραγματική δράση του Σαββατοκύριακου, με τον αγώνα να είναι διαδικαστικός, όπως είχε συμβεί πέρυσι, που διακόπηκε στον 1ο γύρο με κόκκινη σημαία και οι περισσότεροι οδηγοί άλλαξαν ελαστικά και έφτασαν έως την καρό σημαία χωρίς να επισκεφθούν τα pits. Αυτό προκάλεσε την αντίδραση της Formula 1, για να δημιουργήσει περισσότερη… δράση, να επιβάλλει στρατηγική δύο pit stop.

F1 Grand Prix of Monaco

Αυτό που κατάφερε, ήταν μεν να κάνει τους πρωτοπόρους να αυξήσουν κάπως το ρυθμό τους, χωρίς όμως να αλλάξει κάτι στην κατάταξη, και τόνισε στις πιο πίσω θέσεις το φαινόμενο οδηγών να καθυστερούν τους αντιπάλους τους για να επιτρέψουν στον team-mate τους να κάνει ακόμα και δύο μαζεμένα pit stop… Και το κακό ήταν ότι οι Racing Bulls και Williams το έκαναν διαδοχικά, οπότε αυτό το φαινόμενο παρατάθηκε.

Παράλληλα, η Red Bull προσπάθησε να εκμεταλλευτεί την κατάσταση στους τελευταίους 20 γύρους, με τον Max Verstappen να παραμένει στην πίστα επικεφαλής ενώ οι πρώην προπορευόμενοί του είχαν κάνει και το δεύτερο pit stop. Με αυτό τον οπορτουνιστικό τρόπο, o Verstappen θα μπορούσε να έχει κερδίσει -και δεν είναι τυχαία η επιλογή λέξης- αν σε αυτούς τους γύρους είχε διακοπεί ο αγώνας με κόκκινη σημαία και είχε τη δυνατότητα να αλλάξει ελαστικά, καθώς ο κανονισμός απαιτούσε τη χρήση τριών σετ ελαστικών και όχι απαραίτητα δύο pit stop. Αυτό άφησε και αυτούς που δεν ήξεραν ακριβώς τι συνέβαινε να αναρωτιούνται γιατί ο Verstappen έκανε pit stop στον τελευταίο γύρο, και «πέταξε» έτσι μια νίκη…

Οπότε, για να ανακεφαλαιώσουμε, προσωπικά πιστεύουμε ότι το GP Μονακό ανήκει στο Πρωτάθλημα της F1, αλλά όχι με τον κανονισμό των δύο pit stop. Αυτόν, η F1 μπορεί να τον στείλει εκεί που ανήκει, δηλαδή στον… αγύριστο. Έκανε το πειραματάκι της, είδαμε πως απέτυχε, ήρθε η ώρα να το ξεχάσουμε κιόλας, και αυτό θα είναι καλύτερο για όλους.

F1 Grand Prix of Monaco

Χρειάζονται πιο σοβαρές λύσεις από αυτήν. Είτε αλλαγή της χάραξης της πίστας, αν και φαίνεται ότι δεν είναι εφικτή, όπως και η διαπλάτυνσή της. Μήπως θα ήταν καλή ιδέα η υποχρεωτική εκκίνηση με τα μαλακά ελαστικά; Δύσκολα θα απέτρεπε έναν διαδικαστικό αγώνα, αλλά θα έκανε πιο περίπλοκη τη διαχείριση των πρώτων γύρων. Σίγουρα όμως θα οδηγούσε σε περισσότερη διαχείριση ελαστικών.

Όπως και να έχει, ο αγώνας θα παραμείνει στο πρόγραμμα του Πρωταθλήματος έως το 2031 τουλάχιστον, με τους διοργανωτές τους να έχουν υπογράψει συμβόλαιο με την F1 έως τότε. Εμείς πιστεύουμε όμως ότι το Μονακό αξίζει να βρίσκεται στην F1. Απλά θα πρέπει να αποδεχτούμε αυτή την ιδιομορφία του: ότι αν δεν έρθει βροχή την Κυριακή, δεν πρόκειται να συμβεί κάτι, και θα έχουν σχεδόν όλα καθοριστεί από τις κατατακτήριες δοκιμές, με τους πρωτοπόρους να κάνουν… βόλτα έως την καρό σημαία. Κανείς δεν υποχρεώνει άλλωστε τους οπαδούς να παρακολουθήσουν τον αγώνα. Ναι, είναι κακό να ξέρεις ότι οι πιθανότητες να μη δεις τίποτα την Κυριακή είναι 95%, αλλά ακόμα και έτσι, so be it.

F1 Grand Prix of Monaco

Το επιπλέον pit stop -από το ήδη υποχρεωτικό- δεν προσέθεσε τίποτα και έκανε τα πράγματα έκδηλα. Επίσης, θα ήταν ακόμη χειρότερα αν η McLaren έκανε το ίδιο πράγμα με τις προαναφερθείσεις ομάδες, όπως θα μπορούσε κάλλιστα να έχει επιλέξει να κάνει, αν δεν πίστευε στην ίση μεταχείριση των οδηγών της. Αντιθέτως, η McLaren προσπάθησε να κάνει με τον Oscar Piastri το undercut στον Charles Leclerc στο πρώτο pit stop, αλλά δεν τα κατάφερε. Με τη σειρά του, ο Max Verstappen, που είχε παραμείνει στην πίστα περισσότερο και στο πρώτο stint, περιορισμένος από το γεγονός ότι διέθετε μόνο ένα σετ σκληρής και ένα σετ μαλακής γόμας ελαστικών, εισήλθε στα pits για να αποτρέψει το undercut από τον Lewis Hamilton.

O Βρετανός είχε βρεθεί στην 7η θέση εκκίνησης έπειτα από το λάθος του pit wall της Ferrari στο Q1 των κατατακτήριων δοκιμών, καθώς ενημέρωσε τον οδηγό της ότι ο Verstappen επιβράδυνε καθώς τον προσέγγιζε και δεν φρόντισε να μην εμποδίζει… Αυτό δεν ήταν το μόνο λάθος της Ferrari στη διαχείριση της κατάστασης με τον Hamilton, καθώς «έκαψε» και ένα επιπλέον σετ ελαστικών στο Q1 ενώ πήγαινε για χρόνο που ήταν μόνο 0,1 δλ. από την ταχύτερη επίδοση του σκέλους. Αυτό άφησε τον Hamilton με μόνο ένα σετ μαλακής γόμας στο Q3.

F1 Lewis Hamilton (Ferrari)

Στον αγώνα, έπειτα από το πρώτο pit stop των Hadjar και Alonso, ο Hamilton είχε τη δυνατότητα να κάνει overcut και να βρεθεί μπροστά τους. Ο Βρετανός άρχισε να πιέζει για να καλύψει τη διαφορά που τον χώριζε από τους προπορευόμενους, αλλά ο Verstappen φρόντισε να εισέλθει στα pits πριν κινδυνεύσει να επιστρέψει στην πίστα πίσω από τον Hamilton. Μόλις συνέβη αυτό, ο ρυθμός του Hamilton έπεσε απότομα, καθώς είχε πάρει πολλά από τα ελαστικά του, και έχασε επαφή με τη Red Bull, για να καταλήξει 51 δλ. μακριά από την κορυφή, παρότι στο τελευταίο stint οι πρωτοπόροι έχαναν χρόνο πίσω από τον Verstappen.

Αυτή η έλλειψη απόδοσης έρχεται σε πλήρη αντίθεση με την εικόνα της Ferrari στο Μονακό, όπου η ιταλική ομάδα έκανε τη μεγάλη έκπληξη. Ο Charles Leclerc θα μπορούσε να είχε χτυπήσει τη νίκη. Εντέλει, μόλις 0,109 δλ. τον χώριζαν από αυτήν -ουσιαστικά- έπειτα από τις κατατακτήριες δοκιμές, όπου το γεγονός ότι συνάντησε τον Verstappen στο 2ο sectοr του πρώτου γύρου του Q3 δεν του επέτρεψε να πιέσει εκεί όπως ήθελε, για να αποκτήσει την αυτοπεποίθηση να ρισκάρει ακόμα περισσότερο στην τελική του προσπάθεια.

F1 MONACO GRAND PRIX 2025

Η Ferrari ήταν πάντα καλή στο Μονακό ακόμα και πριν από τους σύγχρονους κανονισμούς με τα μονοθέσια ground effect και ο Leclerc είναι σπεσιαλίστας στους δρόμους της γενέτειράς του, όντας πάντα διατεθειμένος να ρισκάρει κάτι παραπάνω, αν και το κάνει με απόλυτη ακρίβεια. H SF-25 διαθέτει την καλή μηχανική πρόσφυση των προγόνων της και αντιμετωπίζει τα kerb και τις ανομοιομορφίες πιο εύκολα, σε σχέση με την αρκετά άκαμπτη McLaren.

Η μαλακή πίσω ανάρτηση, αντί να αποτελεί μειονέκτημα, βοήθησε στους στενούς δρόμους του πριγκιπάτου. Επίσης, με το μονοθέσιο να αναπτύσσει σπανίως το μέγιστο αεροδυναμικό φορτίο5 τόνων!- που μπορεί να παράγει, το δάπεδο ξύνει ελάχιστα το έδαφος, παρά τις ανομοιομορφίες της ασφάλτου του Μόντε Κάρλο. Οπότε, η Ferrari είχε τη δυνατότητα να στήσει το μονοθέσιο με την επιθυμητή απόσταση από το έδαφος, όπου η αεροδυναμική της χαρτογράφηση λειτουργεί καλύτερα. Για αυτό άλλωστε και θέλει να τροποποιήσει την πίσω ανάρτηση της SF-25 στο GP Μ. Βρετανίας. Για να καταφέρει να ξεκλειδώσει και άλλες τέτοιες επιδόσεις φέτος.

F1 Grand Prix of Monaco

Η Red Bull αντιμετώπισε τα συνηθισμένα προβλήματά της στις αργές στροφές με τα επιθετικά kerb και τις αλλαγές κλίσης του Μονακό, τα οποία είχαμε δει και πέρυσι. Ο Verstappen ήταν 5ος στις κατατακτήριες δοκιμές, αλλά επωφελήθηκε από την ποινή του Hamilton, ενώ και τα σετ ελαστικών με τα οποία κατευθύνθηκε στον αγώνα έδειχναν αδικαιολόγητο ρίσκο.

Στη μάχη του τίτλου τώρα, το GP Μονακό ήταν πολύ σημαντικό, καθώς παρότι ο Norris έχει τις μισές νίκες από τον Piastri, τον έχει πλησιάσει σε απόσταση 3 βαθμών, με τον Verstappen να βρίσκεται πάντα σε εντός βολής, 25 βαθμούς πίσω, καθώς έχασε μόνο 3 σε σχέση με τον Αυστραλό οδηγό της McLaren. Θεωρητικά, ο Ολλανδός θα μπορούσε να έχει χάσει πολύ περισσότερο έδαφος. Αλλά με τους οδηγούς της McLaren να δίνουν μάχη μεταξύ τους και να στερούν βαθμούς ο ένας από τον άλλο, ο Verstappen παραμένει πάντα κοντά.

F1 Grand Prix of Monaco

Κάποιοι έκαναν λόγο για αναγέννηση του Norris, αλλά θα πρέπει να περιμένουμε κι άλλα δείγματα για να το δούμε αυτό. Το Μονακό αποτελεί εξαίρεση σε όλους τους τομείς. Το γεγονός ότι ο Βρετανός κατάφερε να κατακτήσει τη δεύτερη νίκη του στον 8ο αγώνα, δεδομένης της υπεροχής της McLaren, δεν είναι κατόρθωμα, παρά τη μικρή διαφορά που τον χωρίζει από την κορυφή της βαθμολογίας. Η μεγαλύτερη απώλεια του Piastri παραμένει το GP Αυστραλίας, αλλά αυτό το «δεκάρικο» που χάθηκε στο Μονακό σίγουρα κοστίζει σε ψυχολογική άνεση στη μάχη του τίτλου, η οποία καλά κρατεί.

Και τώρα έρχεται το GP Ισπανίας, όπου θα τεθούν σε εφαρμογή τα πιο αυστηρά τεστ ακαμψίας της εμπρός αεροτομής. Σε αυτά θα πρέπει να προσαρμοστούν αρκετές ομάδες (Ferrari, McLaren, Mercedes τουλάχιστον) και η Red Bull -όπως και η Ferrari- ευελπιστούν ότι αυτό θα φέρει κάποιες αλλαγές στην ισορροπία ανταγωνιστικότητας. Η πίστα της Βαρκελώνης αποτελεί επίσης καλό βαρομετρικό για την αεροδυναμική απόδοση των μονοθεσίων.

F1 Grand Prix of Monaco

Είναι σίγουρο ότι η υπεροχή της McLaren δεν προέρχεται μόνο από έναν τομέα, καθώς είναι καλύτερη και στον τομέα της διαμόρφωσης των ψυγείων, καθώς και στη διαχείριση των θερμοκρασιών των πίσω ελαστικών. Ωστόσο, η ευκαμψία της εμπρός αεροτομής, η οποία καταπολεμά την εγγενή τάση των ground effect μονοθεσίων να υποστρέφουν στις αργές στροφές και να παρουσιάζουν υπερστροφή στις γρήγορες (το αντίθετο δηλαδή από αυτό που θέλουν ομάδες και οδηγοί), είναι σημαντική. Η απώλειά της μπορεί να αποτελέσει ισχυρό πλήγμα. Ίσως χρειαστεί λίγος καιρός για να επαναφέρουν οι ομάδες που θα επηρεαστούν την ισορροπία πρόσφυσης μεταξύ των δύο αξόνων του μονοθεσίου στα επιθυμητά επίπεδα. Ίσως πάλι η McLaren να μην επηρεαστεί καθόλου.

Σε αυτό το σημείο θα πρέπει να αναφέρουμε ότι η Mercedes είχε παρουσιάσει στην Imola μία καινούργια πίσω ανάρτηση, με διαφορετική γεωμετρία, καθώς τα pullrod συναντούν πιο χαμηλά το περίβλημα του κιβωτίου. Έπειτα από τις κακές επιδόσεις στην Imola, η γερμανική ομάδα αποφάσισε να μη χρησιμοποιήσει την καινούργια ανάρτηση στο Μονακό, αλλά οι επιδόσεις δεν επέστρεψαν στο επίπεδο του Μαϊάμι.

2025 Monaco Grand Prix, Friday LAT Images

Στον αγώνα, η Mercedes περίμενε να κάνει αυτό που έκαναν οι Racing Bulls και Williams μπροστά της, αλλά στο τέλος δεν έμεινε χρόνος και η υπομονή του George Russell εξαντλήθηκε. Ακόμα και με ποινή διέλευσης από το pit lane όμως (20 δλ.), βρέθηκε πιο ψηλά από εκεί που θα ήταν αν είχε επιλέξει να παραμείνει πίσω από τον Alex Albon, που τον καθυστερούσε.

Αξίζει να αναφερθεί επίσης ότι ο Isack Hadjar, ο λιγότερο προετοιμασμένος rookie της φετινής σεζόν, έχει -με τη βοήθεια του Liam Lawson στο Μονακό- περισσότερους βαθμούς (15) από τους άλλους δύο οδηγούς των δύο ομάδων της Red Bull, Yuki Tsunoda και Lawson, μαζί (14).

F1 Grand Prix of Monaco

Κοιτάξτε κ.κ. Marko και Horner μην τον στείλετε και αυτόν στη Red Bull φέτος και του… τελειώσετε την καριέρα. Α και μιλώντας για αυτό, αυτή ήταν η πρώτη φορά που βαθμολογήθηκε ο Lawson φέτος, καθώς στο Μονακό έδωσε ένα δείγμα των δυνατοτήτων του.

Η… κατάρα του Fernando Alonso όμως, που δεν έχει καταφέρει να σημειώσει βαθμούς φέτος, συνεχίζεται, καθώς τον πρόδωσε ο κινητήρας του ενώ βρισκόταν καθ’ οδόν για την 7η θέση.


Google News icon

Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!

Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.‌‌

Ροή Ειδήσεων