F1: Νέα, μερική λειτουργία της ενεργής αεροδυναμικής για το 2026 – motorone.gr
Καθώς η Formula 1 προετοιμάζεται για την επανάσταση που θα φέρει η χρονιά του 2026, τόσο στην τεχνολογία των μονοθεσίων, όσο και των μονάδων ισχύος, η FIA πραγματοποίησε τις τελευταίες αλλαγές πριν από την έναρξη του επόμενου ημερολογιακού έτους στους κανονισμούς, προσθέτοντας μία νέα λειτουργία για την ενεργή αεροδυναμική ειδικά για περιστάσεις όπου η πίστα είναι βρεγμένη.
Για τη διευκόλυνση της υιοθέτησης των υβριδικών μονάδων με κατανομή ισχύος 55:45 μεταξύ θερμικού και ηλεκτρικού συστήματος, η Formula 1 αναγκάστηκε να υιοθετήσει ενεργές αεροτομές για τη μείωση της οπισθέλκουσας στις ευθείες, και κατά συνέπεια της κατανάλωσης ενέργειας. Σύμφωνα με τους αρχικούς κανονισμούς, οι αεροτομές μπορούσαν να αλλάξουν μεταξύ δύο θέσεων πτερυγίων κατά τη διάρκεια του γύρου: σε κανονική λειτουργία για τις στροφές και με τα πτερύγια σε θέση όπου εξουδετερώνεται η αεροδυναμική τους λειτουργία, σε καθορισμένες από τη FIA –κυρίως ευθύγραμμες– ζώνες στην πίστα.
Ωστόσο, στη λειτουργία ευθειών, τα μονοθέσια θα έχουν σχεδόν μηδενικό αεροδυναμικό φορτίο από τις αεροτομές, και αυτό θα μπορούσε να είναι επικίνδυνο σε συνθήκες βρεγμένης πίστας. Αν η FIA απαγόρευε απλά τη λειτουργία αυτή στο βρεγμένο, οι ομάδες θα είχαν περισσότερη αντίσταση στις ευθείες από αυτήν που είχαν υπολογίσει, με τις αντίστοιχες συνέπειες στην κατανάλωση ενέργειας, αλλά και τη φθορά της σανίδας νομιμότητας στο δάπεδο των μονοθεσίων τους.
]]>
ΤΑ TOP NEWS ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ
Οι προσομοιώσεις που πραγματοποίησαν οι ομάδες έδειξαν ότι ο συνδυασμός βρεγμένης πίστας με χαμηλή πρόσφυση και γρήγορων καμπών -όπως αυτές που συναντώνται σε πίστες όπως η Μελβούρνη, για παράδειγμα- ενέχει τον κίνδυνο ότι τα μονοθέσια θα μπορούν πολύ εύκολα να παρουσιάσουν υποστροφή και να οδηγηθούν εκτός πίστας εάν οι αεροτομές δεν βρίσκονται στη θέση λειτουργίας στροφών.
Αυτό απαιτούσε μια διαφορετική προσέγγιση για να διαπιστωθεί τι λειτουργούσε καλύτερα για τις ομάδες σε μεταβλητές συνθήκες. Μετά από συζητήσεις μεταξύ των ομάδων και της FIA, έχει πλέον συμπεριληφθεί στους κανονισμούς μια λύση που δίνει στη διεύθυνση αγώνων την ελευθερία να διασφαλίσει ότι η λειτουργία ευθειών εφαρμόζεται με τρόπο που αποφεύγει τόσο τεχνικά όσο και προβλήματα ασφάλειας.
Το πρώτο είναι ότι, εκτός από τις λειτουργίες ευθειών και στροφών για τις εμπρός και πίσω αεροτομές, θα υπάρχει πλέον μια «μερικώς ενεργοποιημένη» λειτουργία όπου τα πτερύγια βρίσκονται σε διαφορετικές θέσεις. Όπως περιγράφεται λεπτομερώς στους νέους κανονισμούς της F1, αυτή η μερικώς ενεργοποιημένη λειτουργία προβλέπει ότι τα πτερύγια της εμπρός αεροτομής θα βρίσκονται σε θέση λειτουργίας ευθειών (χωρίς να παράγουν αεροδυναμικό φορτίο) και τα πτερύγια της πίσω αεροτομής σε θέση λειτουργίας στροφών, παράγοντας δηλαδή φορτίο.
Εάν η διεύθυνση αγώνων κρίνει ότι οι συνθήκες είναι πολύ επικίνδυνες για να επιτρέψει τη χρήση της λειτουργίας ευθειών, τότε μπορεί να την απενεργοποιήσει για οποιοδήποτε χρονικό διάστημα. Εάν οι συνθήκες βελτιωθούν, ο διευθυντής αγώνων θα έχει τη δυνατότητα να επιτρέψει το επόμενο βήμα, που είναι η μερική ενεργοποίηση.
Αυτό θα γίνει σε συνδυασμό με τη διαμόρφωση ζωνών ενεργοποίησης διαφορετικού μήκους για διαφορετικές συνθήκες. Πριν από κάθε αγωνιστικό Σαββατοκύριακο, η FIA θα καθορίζει τις ζώνες της πίστας στις οποίες οι οδηγοί μπορούν να ενεργοποιήσουν τα τις κινούμενες αεροτομές τους. Θα υπάρχει μια ζώνη ενεργοποίησης για τις περιπτώσεις όπου επιτρέπεται η πλήρης ενεργοποίηση των αεροδυναμικών λειτουργιών και μια μικρότερη ζώνη για τις περιπτώσεις όπου επιτρέπεται μόνο η μερική ενεργοποίηση.
Η FIA ενέκρινε επίσης μία αλλαγή στους αγωνιστικούς κανονισμούς, ώστε να μη χάνεται χρόνος προετοιμασίας για τις ομάδες σε περίπτωση διακοπής της μοναδικής διαδικασίας ελεύθερων δοκιμών Παρασκευής (FP1) με κόκκινη σημαία, σε αγωνιστικό τριήμερο με σπριντ. Μέχρι τώρα, ο χρόνος κυλούσε κανονικά, και οι ομάδες έχαναν από την προετοιμασία τους το χρόνο τον οποίο διήρκεσε η διακοπή.
Από το 2026, σε περίπτωση διακοπής κατά τα πρώτα 45 λεπτά του FP1, η διαδικασία μπορεί να παραταθεί ώστε να διαρκέσει μια ολόκληρη ώρα. Αυτή η κίνηση αποτελεί απάντηση στις ανησυχίες που είχαν ορισμένες ομάδες σχετικά με την έλλειψη προετοιμασίας στα αγωνιστικά τριήμερα με σπριντ, σε περίπτωση που έχαναν πολύ χρόνο στις ελεύθερες δοκιμές λόγω διακοπής της διαδικασίας.
Μια άλλη μικρή τροποποίηση στους κανονισμούς είναι ότι σε συνθήκες κακής ορατότητας, όταν το αυτοκίνητο ασφαλείας βρίσκεται στην πίστα, ο διευθυντής αγώνων μπορεί πλέον να δώσει στους οδηγούς την άδεια να αυξήσουν την απόσταση μεταξύ τους από τα 10 στα 20 μέτρα.
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!
Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.




