F1: Το φαινόμενο της πεταλούδας στη McLaren – motorone.gr

Φαμπρίτσιο Λαζάκις
Μία απότομη κίνηση με το τιμόνι στην εκκίνηση του σπριντ από τον Oscar Piastri. Μόλις αυτό χρειάστηκε για να… ξεκουρδιστεί το Σαββατοκύριακο της McLaren στο Grand Prix Ηνωμένων Πολιτειών. Όταν o Piastri έκανε καλύτερη εκκίνηση στο σπριντ, αλλά στριμώχθηκε στην εξωτερική του team-mate του Lando Norris, αποφάσισε να φρενάρει νωρίτερα για την 1η στροφή και να αλλάξει γραμμή με μία απότομη κίνηση.
Ωστόσο, δεν είχε αντιληφθεί ότι προς τα εκεί που πήγε να κινηθεί, βρισκόταν η Sauber του Nico Hulkenberg. Το ατύχημα που ακολούθησε, έθεσε εκτός μάχης αμφότερες τις McLaren και αυτό κόστισε ακριβά στη βρετανική ομάδα. O Piastri δήλωσε μετά: «Είναι αδύνατο να βλέπεις τα πάντα σε εκείνο το σημείο, οπότε αν ήξερα ότι υπήρχαν τρία μονοθέσια πλάι με πλάι πίσω μου, ίσως θα είχα κάνει κάτι λίγο διαφορετικό. Αλλά πρέπει να εμπιστεύεσαι το ένστικτό σου και αυτό έκανα».
Σε ένα αγωνιστικό τριήμερο με μόλις 60 λεπτά ελεύθερων δοκιμών, η McLaren αναγκάστηκε να κατευθυνθεί στις κατατακτήριες δοκιμές για τον αγώνα χωρίς να έχει κάνει ούτε ένα γύρο στο σπριντ. Χωρίς να έχει συλλέξει δεδομένα, η McLaren προσέγγισε τις κατατακτήριες δοκιμές πιο συντηρητικά, ανυψώνοντας το μονοθέσιο από το έδαφος για να μην διακινδυνεύσει την υπέρμετρη φθορά του και πλήρωσε το τίμημα σε απόδοση.
]]>
ΟΙ ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ
Παράλληλα, λόγω της εμπειρίας του στην εκκίνηση σπριντ, όπου ο Norris τέθηκε εκτός αγώνα χωρίς να έχει κάνει τίποτα λάθος, ο Βρετανός ήταν πιο συντηρητικός στην εκκίνηση του αγώνα. Επέλεξε να μην κατευθυνθεί προς την αγωνιστική γραμμή και να παραμείνει στην εσωτερική, γεγονός που του κόστισε τη 2η θέση από τον Charles Leclerc, και στην ουσία τη δυνατότητα να παλέψει με τον Max Verstappen για τη νίκη – δεν πίστευε όμως ότι θα μπορούσε να την έχει πάρει.
Βέβαια, κάποιοι εντοπίζουν τη ρίζα της προαναφερθείσας αλυσιδωτής αντίδρασης στις πρώτες στροφές του GP Σιγκαπούρης, όπου ο Norris είχε προκαλέσει επαφή με τον Piastri. Δεδομένου ότι ο Βρετανός θεωρήθηκε υπεύθυνος για την επαφή από τη McLaren, δέχθηκε την τιμωρία ότι θα ήταν αυτός που θα έβγαινε πρώτος στην πίστα για την τελική του προσπάθεια στο 3o σκέλος του sprint qualifying (και των κατατακτήριων δοκιμών).
Ήταν αρκετά ισχυρή η βελτίωση των συνθηκών της πίστας που ο Norris θα μπορούσε έχοντας βγει λίγο αργότερα στην πίστα να βρει τα 0,071 δλ. που τον χώριζαν από την pole position για το σπριντ; Κάποιοι ισχυρίζονται πως ναι.
Έτσι, αν δεν είχε δεχθεί αυτή την εσωτερική τιμωρία ο Norris, ίσως είχε εκκινήσει το σπριντ από την pole position και ενδέχεται το ατύχημα μεταξύ των μονοθεσίων της McLaren να μην είχε συμβεί ποτέ. Αντ’ αυτού, οι οδηγοί της βρετανικής ομάδας μέτρησαν και πάλι σημαντικές βαθμολογικές απώλειες.
Μετά το GP ΗΠΑ, o Max Verstappen έχει επανέλθει στη μάχη του τίτλου για τα καλά, καθώς το Σαββατοκύριακο που μας πέρασε, έκοψε το προβάδισμα του Piastri κατά 23 βαθμούς, δηλαδή σχεδόν το αντίστοιχο μιας ολόκληρης νίκης. Αυτή τη στιγμή, ο Verstappen κρατάει πολύ περισσότερο τη μοίρα του στα χέρια του και… μυρίζοντας αίμα, χρειάζεται πλέον λιγότερες ατυχίες από τη McLaren για να ανατρέψει την κατάσταση. Το παραδέχεται ακόμα και ο ίδιος ότι έχει μία πιθανότητα να διεκδικήσει τον 5ο του τίτλο.
Άλλωστε, έχει ανακτήσει 64 βαθμούς μέσα σε 4 αγώνες και 1 σπριντ. Τώρα βρίσκεται 40 βαθμούς πίσω από τον Piastri και απομένουν 5 αγώνες και 2 σπριντ για την ολοκλήρωση της σεζόν. Ο Ολλανδός έχει κατακτήσει τη νίκη σε 3 από τους 4 τελευταίους αγώνες και έπειτα από το θερινό διάλειμμα έχει σημειώσει 119 βαθμούς, όσους αμφότεροι οι οδηγοί της McLaren μαζί στο ίδιο διάστημα.
Με τις τελευταίες αναβαθμίσεις που έχει παρουσιάσει, η Red Bull έχει βρει την ισορροπία που θέλει ο Verstappen για να αντλήσει το μέγιστο από το μονοθέσιο. Αυτό τον έχει κάνει κυριαρχική δύναμη στους τελευταίους αγώνες, ενώ παράλληλα οι οδηγοί της McLaren έχουν έρθει σε επαφή μεταξύ τους τα δύο τελευταία αγωνιστικά Σαββατοκύριακα.
Με τον Norris να βρίσκεται μόλις 14 βαθμούς πίσω από τον Piastri (αν ο Βρετανός δεν είχε εγκαταλείψει στο GP Ολλανδίας θα βρισκόταν επικεφαλής με προβάδισμα 4 βαθμών επί του team-mate του), θα ήταν πολύ άδικο για τη McLaren να αρχίσει τώρα να ευνοεί ξαφνικά έναν από τους δύο οδηγούς της.
Ο επικεφαλής της ομάδας της McLaren, Andrea Stella, δήλωσε: «Έχουμε καλές πίστες για το μονοθέσιό μας μπροστά μας και πιστεύω ότι μπορούμε να το αξιοποιήσουμε περισσότερο και έως ένα βαθμό, νομίζω ότι και οι ίδιοι οι οδηγοί αναγνωρίζουν ότι θα μπορούσαν να είχαν κάνει καλύτερη δουλειά σε μερικούς από τους προηγούμενους αγώνες».
«Πιστεύω λοιπόν ότι πρέπει να δούμε τους επόμενους πέντε αγώνες ως ευκαιρίες για να αυξήσουμε τη διαφορά από τον Max και όταν θα πρέπει να πάρουμε μια απόφαση σχετικά με τον οδηγό, αυτή θα βασιστεί αποκλειστικά σε μαθηματικούς υπολογισμούς. Θυμάμαι τουλάχιστον το 2007 και το 2010, όπου πηγαίνοντας στον τελευταίο αγώνα, στην πραγματικότητα ήταν ο τρίτος στη βαθμολογία που κατέκτησε το Πρωτάθλημα. Επομένως, δεν θα κλείσουμε την πόρτα, εκτός αν αυτή κλείσει μαθηματικά».
Αυτό σημαίνει ότι η McLaren θα διακινδυνεύσει μέχρι τέλους η μάχη μεταξύ των οδηγών της να αφαιρεί βαθμούς και από τους δύο και να ευνοήσει τον Verstappen. Βέβαια, τα πράγματα έχουν πάρει μία πολύ συγκεκριμένη εικόνα στους τελευταίους αγώνες. Ο Verstappen είναι δυνατός σε κάθε τύπο πίστας και ο Norris είναι συνήθως ο ταχύτερος από τους δύο οδηγούς της McLaren, έχοντας ορισμένες φορές την ευκαιρία να παλέψει με τον Verstappen, αλλά όχι και να τον κερδίσει.
Παράλληλα, ο Piastri έχει κάνει 2-3 συνεχόμενα κακά Σαββατοκύρικα, τα οποία του έχουν κοστίσει βαθμολογικά, και ίσως και ψυχολογικά. Βλέπουμε λάθη πολύ ασυνήθιστα για τον Αυστραλό, που συνήθως είναι πολύ ακριβής στις κινήσεις του στην πίστα. Είναι σημάδια πίεσης αυτά; Ή μήπως έχει αλλάξει προσέγγιση και είναι πιο συντηρητικός, χωρίς να του βγαίνει. Στις κατατακτήριες δοκιμές για τον αγώνα στο Austin, δεν είχε την αυτοπεποίθηση μέσα στο μονοθέσιο να πιέσει στο όριο, σε μία πίστα που ποτέ δεν φάνηκε να του ταιριάζει.
Αυτό τον περιόρισε στην 6η θέση εκκίνησης και κέρδισε μόνο μία (στην εκκίνηση) κατά τη διάρκεια του αγώνα, αφού δεν είχε καθόλου καλό ρυθμό. Παρατηρούμε κάτι που είχαμε δει και τα δύο προηγούμενα χρόνια. Πως όταν το μονοθέσιο της McLaren είναι πολύ καλό, ο Piastri γίνεται πιο ανταγωνιστικός. Όταν όμως η McLaren δυσκολεύεται πιο πολύ, ο Norris είναι σταθερά καλύτερος, όπως έχει συμβεί στους τελευταίους αγώνες.
Την ίδια στιγμή, η McLaren βλέπει και ομάδες όπως η Mercedes και η Ferrari να έχουν εισέλθει πιο δυναμικά στο παιχνίδι και να έχουν τη δυνατότητα να στερήσουν βαθμούς από τους οδηγούς της McLaren, όπως συνέβη στο Austin με τον Piastri. Άλλωστε, ο Norris μαχόταν καθ΄ολη τη διάρκεια του αγώνα με τον Leclerc στο Austin. Αυτό ευνόησε τον Verstappen, ο οποίος πλέον είναι πλήρως επικεντρωμένος στο στόχο να τα πάει όσο το δυνατόν καλύτερα στους τελευταίους αγώνες.
Φαίνεται ότι ο Ολλανδός αποδίδει εξαιρετικά στο ρόλο του αουτσάιντερ. Ο Piastri παραμένει επικεφαλής της βαθμολογίας, αλλά έχει να ανέβει στο βάθρο από το GP Ιταλίας και το προβάδισμα 34 βαθμών επί του Norris έπειτα από το GP Ολλανδίας έχει μετατραπεί σε μόλις 14 βαθμούς. Βέβαια, ο Piastri δηλώνει: «Προτιμώ να είμαι εδώ που είμαι παρά εκεί που είναι οι άλλοι δύο».
«Προφανώς αυτό το Σαββατοκύριακο δεν ήταν αυτό που ήθελα ή περίμενα. Ήταν αρκετά διαφορετικό από τα δύο προηγούμενα. Το Μπακού ήταν προφανώς μια μικρή καταστροφή για πολύ διαφορετικούς λόγους και η Σιγκαπούρη ήταν αυτό που ήταν. Πιστεύω λοιπόν ότι αυτό το Σαββατοκύριακο ήταν κάπως διαφορετικό σε σύγκριση με τα άλλα. Πιστεύω όμως ότι ο Max και η Red Bull έχουν βρει πολύ καλό ρυθμό από τις καλοκαιρινές διακοπές. Είχαμε δει εκλάμψεις στην αρχή της χρονιάς, αλλά από το Zandvoort συμβαίνει σε σταθερή βάση».
«Είναι προφανές ότι είναι εκεί και είναι γρήγορος, αλλά για μένα, το μεγαλύτερο μέλημα είναι να προσπαθήσω να κατανοήσω γιατί αυτό το Σαββατοκύριακο ήταν δύσκολο και να προσπαθήσω να επιστρέψω στη φόρμα που είχαμε νωρίτερα στη σεζόν. Αυτό είναι το μεγαλύτερο μέλημά μου και αν καταφέρουμε να το ξαναβρούμε, τότε τα αποτελέσματα θα έρθουν από μόνα τους».
«Έχουμε ακόμα πολύ δρόμο μπροστά μας στο Πρωτάθλημα. Προφανώς έχει πλησιάσει αρκετά γρήγορα, αλλά δεν είναι και τόσο μικρή η διαφορά με πέντε αγώνες να απομένουν. Πιστεύω λοιπόν ότι αν καταφέρουμε να βρούμε ξανά τον ρυθμό μας, τότε νομίζω ότι θα τακτοποιηθεί μόνο του».
Ο Piastri λοιπόν αναζητά τη φόρμα που είχε πριν από το καλοκαιρινό διάλειμμα. Όπως και η McLaren θα πρέπει να αξιοποιήσει καλύτερα το μονοθέσιό της που έχει στα χέρια της στους αγώνες που ακολουθούν. Παράλληλα, τα pit stop της εξακολουθούν να είναι προβληματικά. Από την άλλη, η Red Bull ίσως παρουσιάσει και άλλες μικρές αναβαθμίσεις έως το τέλος της σεζόν.
Ο Stella έκανε λόγω για πίστες που αναμένεται να ευνοήσουν περισσότερο το μονοθέσιο της McLaren. Ίσως ο Ιταλός στοχεύει σε πίστες όπως αυτές της Βραζιλίας, του Κατάρ και του Άμπου Ντάμπι. Διότι στο Μεξικό, τον αγώνα του ερχόμενου Σαββατοκύριακου, η Red Bull ήταν ανέκαθεν ανταγωνιστική λόγω της παραδοσιακής καλής αεροδυναμικής απόδοσης του μονοθεσίου της (κάτι που ισχύει και φέτος).
Παρότι τα μονοθέσια αγωνίζονται με τις πιο μεγάλες αεροτομές τους στο Autodromo Hermanos Rodriguez, λόγω του αραιού αέρα στο μεγάλο υψόμετρο, παράγουν αεροδυναμικό φορτίο αντίστοιχο της Monza. Συνεπώς, δεν είναι τραβηγμένο να θεωρούμε τον Verstappen φαβορί για την επικράτηση στο Μεξικό.
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!
Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.