F1: Όσα πρέπει να γνωρίζετε για το GP Βελγίου

Η θρυλική πίστα του Spa-Francorchamps στα δάση των Αρδενών θα φιλοξενήσει το Grand Prix Βελγίου αυτό το Σαββατοκύριακο, που αποτελεί τον 13ο γύρο της φετινής σεζόν της Formula 1 και το 3ο σπριντ της χρονιάς. Με αυτό τον τρόπο θα ξεκινήσει το δεύτερο μισό της σεζόν, αλλά το GP Βελγίου αποτελεί επίσης τον προτελευταίο αγώνα πριν από το καθιερωμένο καλοκαιρινό διάλειμμα της σεζόν.
Αυτός θα είναι ο πρώτος αγώνας στην ιστορία της Red Bull στη Formula 1 στον οποίο ο Christian Horner δεν θα είναι ο επικεφαλής της ομάδας της, καθώς ο Laurent Mekies ανέλαβε αυτό το ρόλο. Παράλληλα, τη θέση του Γάλλου στο pit wall της Racing Bulls πήρε ο Alan Permane.
Παρότι θα υπάρχει μόνο μία περίοδος ελεύθερων δοκιμών, λόγω του σπριντ του Σαββάτου, φαίνεται ότι ο φετινός αγώνας στο Spa θα αποτελέσει σημαντικό σταθμό για την πορεία εξέλιξης των μονοθεσίων, καθώς πολλές ομάδες αναμένεται να παρουσιάσουν αναβαθμίσεις. Μία από τις πιο σημαντικές εξ αυτών αναμένεται να είναι η νέα πίσω ανάρτηση που θα παρουσιάσει η Ferrari, αφότου τη δοκίμασε σε ένα σύντομο ιδιωτικό τεστ στην πίστα του Mugello.
]]>
ΟΙ ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ
Up next: Round 13, Belgium 🇧🇪
With a mix of long straights and challenging fast corners, together with @Eni, join @FranColapinto for a lap around the longest circuit on the 2025 calendar, Circuit de Spa-Francorchamps 💪@AlpineSimRacing @trak_racer @cybertek_fr pic.twitter.com/FdCIdIJlR4
— BWT Alpine Formula One Team (@AlpineF1Team) July 23, 2025
Μπορεί αυτή η αλλαγή να αναπτερώσει τις ελπίδες της ιταλικής ομάδας να κατακτήσει νίκη φέτος; Ο στόχος είναι να αντιμετωπίσει τα προβλήματα έλλειψης ακαμψίας που έχουν εντοπιστεί και να μειώσει τις απρόβλεπτες αλλαγές απόστασης από το έδαφος που κάνουν νευρικό και δύσκολο στην οδήγηση το μονοθέσιο. Η Ferrari ευελπιστεί ότι σε συνδυασμό με το νέο δάπεδο που παρουσιάστηκε στην Αυστρία, θα έχει στα χέρια της ένα πιο ανταγωνιστικό πακέτο.
Κάποιες αναβαθμίσεις αναμένεται να δούμε και στο μονοθέσιο της Red Bull, η οποία ήδη από τις αρχές Ιουλίου είχε στρέψει το 90% των προσπαθειών του τεχνικού της τμήματος προς το 2026. Η Red Bull ευελπιστεί ότι η πίστα θα ευνοήσει τα δυνατά σημεία της RB21, δηλαδή η καλή απόδοση στις γρήγορες στροφές και τις ευθείες. Η επιλογή στησίματος με λιγότερο αεροδυναμικό φορτίο που έγινε στο Silverstone, αν επαναληφθεί στο Spa, αναμένεται να λειτουργήσει καλύτερα, ακόμη και στο βρεγμένο, αν έχει βρεθεί η κατάλληλη ισορροπία στο μονοθέσιο, πράγμα με το οποίο δυσκολεύεται αρκετά φέτος η Red Bull.
Αν και η McLaren παραμένει το φαβορί για την επικράτηση και στο GP Βελγίου, τα χαρακτηριστικά της πίστας και οι καιρικές συνθήκες ενδέχεται να φέρουν το προβάδισμά της κάτω από το μέσο όρο της φετινής χρονιάς. Αναμένονται βροχές την Παρασκευή και την Κυριακή στο Spa και συννεφιά το Σάββατο. Επίσης, η McLaren θέλει να δει τον Oscar Piastri να δοκιμάζει ξανά τις λύσεις που έχει υιοθετήσει από το GP Καναδά στην εμπρός ανάρτηση ο Lando Norris για καλύτερη αίσθηση και πληροφόρηση από τον εμπρός άξονα.
Ο παράγοντας των χαμηλών θερμοκρασιών ενδέχεται να ευνοήσει την ομάδα της Mercedes, η οποία ήταν πολύ δυνατή στο Spa και πέρυσι, λόγω αυτού του στοιχείου. Σύμφωνα με τον επικεφαλής της, Toto Wolff, η γερμανική ομάδα θα στρέψει τις προσπάθειές της στο 2026 έπειτα από το καλοκαιρινό διάλειμμα.
Ωστόσο, η μάχη των αναβαθμίσεων δεν περιορίζεται μόνο στις τέσσερις κορυφαίες ομάδες. Η Aston Martin θα παρουσιάσει ένα νέο «μεγάλο εξάρτημα» στο Spa, σύμφωνα με τον επικεφαλής της βρετανικής ομάδας, Andy Cowell. Θα είναι η τελευταία μεγάλη αναβάθμισης για την Aston Martin και το ίδιο ισχύει και για τη Racing Bulls. Μια μικρή αναβάθμιση αναμένεται να φέρει και η Williams, όπως αποκάλυψε ο James Vowles.
Παράλληλα, το αεροδυναμικό τμήμα της Alpine, η οποία βρίσκεται στην τελευταία θέση της βαθμολογίας του Πρωταθλήματος Κατασκευαστών, φαίνεται ότι έχει επικεντρωθεί στην εξέλιξη του μονοθεσίου του 2026. Επίσης, υπό πίεση φαίνεται να βρίσκεται και ο Franco Colapinto, ο οποίος δεν έχει καταφέρει να εντυπωσιάσει στις εμφανίσεις του με τη γαλλική ομάδα.
Το τμήμα αυτό περιλαμβάνει και την πιο γνωστή -και ταχύτατη- ακολουθία στροφών, αυτή της Eau Rouge και Raidillon. Το αρχικό, ανηφορικό κομμάτι αυτής της ακολουθίας έχει κλίση 17% και οι οδηγοί βιώνουν έντονη συμπίεση (έως και 3 G κάθετου φορτίου) στην αρχή της ανηφόρας, κινούμενοι με 300 χλμ./ώρα. H υψομετρική διαφορά μεταξύ του υψηλότερου (στροφή 7, έξοδος του chicane της Les Combes) και του χαμηλότερου σημείου (Stavelot, στροφή 15) της πίστας φτάνει τα 97 μέτρα και είναι η μεγαλύτερη της χρονιάς.
Στο 1ο και το 3ο sector της πίστας μεγάλη σημασία έχουν οι υψηλές τελικές ταχύτητες στις μεγάλες περιόδους με τέρμα γκάζι, ενώ στο 2ο sector είναι συγκεντρωμένη η πλειονότητα των γρήγορων στροφών της χάραξης, όπως η θρυλική κατηφορική αριστερή κατηφορική διπλής κορυφής της Pouhon (10-11).
Οι οδηγοί διανύουν το 75% της συνολικής απόστασης στο γύρο με τέρμα γκάζι. Για να διατηρήσουν υψηλές τις τελικές ταχύτητες, ώστε να μην είναι ευάλωτα σε προσπεράσματα τα μονοθέσια στις ευθείες οι ομάδες επιλέγουν συνήθως ρυθμίσεις χαμηλού αεροδυναμικού φορτίου, με λεπτές πίσω αεροτομές, που παράγουν χαμηλότερες τιμές οπισθέλκουσας. Επίσης, πολλές ομάδες παρουσιάζουν φρέσκες μονάδες ισχύος, αν και φέτος οι περισσότερες το έκαναν στο Silverstone.
Τα υψηλά πλευρικά φορτία που αναπτύσσονται στις γρήγορες στροφές κάνουν τον περιοριστικό παράγοντα να είναι η καταπόνηση και η πρόσφυση των εμπρός ελαστικών. Η Pirelli έχει κάνει μία διαφορετική επιλογή ελαστικών, καθώς για πρώτη φορά από το GP Αυστραλίας του 2022, δεν θα έχει στη διάθεση των ομάδων γόμες διαδοχικής σκληρότητας. Αντ’ αυτού, η σκληρή θα είναι η C1, η μέση η C3 και η μαλακή η C4, με πολύ υψηλές ελάχιστες πιέσεις 26,5 psi στα ελαστικά του εμπρός άξονα και 24,5 psi στα πίσω, σε θερμοκρασία 70 βαθμών Κελσίου.
Αυτή η επιλογή αναμένεται να κάνει τη στρατηγική δύο pit stop πιο ανταγωνιστική φέτος. Πέρυσι, ο George Russell, που ρίσκαρε με στρατηγική ενός pit stop, είχε δει την καρό σημαία πρώτος, πριν ακυρωθεί επειδή είχε βρεθεί κάτω από το ελάχιστο όριο βάρους. Η μέση απώλεια χρόνου για την πραγματοποίηση ενός pit stop σε αγωνιστικές συνθήκες ανέρχεται στα 19 δλ. σύμφωνα με την Alpine.
Λόγω του μεγάλου μήκους του Spa, καθώς και του μικροκλίματος της περιοχής, δεν είναι σπάνιο φαινόμενο να βρέχει σε ένα τμήμα της πίστας, ενώ σε άλλα ο ασφαλτοτάπητας είναι ακόμα στεγνός.
Παρασκευή 25 Ιουλίου
Ελεύθερες δοκιμές 1: 13:30
Κατατακτήριες δοκιμές σπριντ: 17:30
Σάββατο 26 Ιουλίου
Σπριντ: 13:00
Κατατακτήριες δοκιμές: 17:00
Κυριακή 27 Ιουλίου
Αγώνας: 16:00
Όλες οι διαδικασίες θα μεταδοθούν σε ζωντανά στο ελληνικό συνδρομητικό τηλεοπτικό κανάλι ANT1+ και τη συνδρομητική υπηρεσία F1TV (με αγγλικό σχολιασμό). Οι κατατακτήριες δοκιμές θα μεταδοθούν στην ελεύθερη συχνότητα του ANT1 σε μαγνητοσκόπηση στη 01:00 το βράδυ του Σαββάτου, και ο αγώνας ετεροχρονισμένα στις 16:30 την Κυριακή.
13ος γύρος του Πρωταθλήματος F1 2025
Πίστα: Spa-Francorchamps
Μήκος πίστας: 7.004 μ.
Γύροι: 44
Συνολική απόσταση αγώνα: 308,052 χλμ.
Ρεκόρ γύρου (σε αγώνα): 1:44.701 (240,822 χλμ./ώρα) – S. Perez (Red Bull), 2024
Απόλυτο ρεκόρ γύρου: 1:41.252 (249,026 χλμ./ώρα) – L. Hamilton (Mercedes), 2020
Στροφές: 19 (10 αριστερές, 9 δεξιές)
Ζώνες DRS: 2 (μεταξύ των στροφών 4-5, 19-1)
Ποσοστό χρόνου γύρου με τέρμα γκάζι: 66%
Ποσοστό μήκους γύρου με τέρμα γκάζι: 75%
Ποσοστό χρόνου γύρου στα φρένα: 12%
Αλλαγές σχέσεων στο γύρο: 47
Μέγιστο πλευρικό φορτίο: 5 G (στροφή 15)
Μέγιστη ταχύτητα: 328 χλμ./ώρα
Θέση pole position: Αριστερά
Απόσταση pole position – 1ης ζώνης φρεναρίσματος: 137 μ.
Μέση απώλεια χρόνου σε pit stop: 19 δλ.
Μήκος pit lane με περιοριστή ταχύτητας: 387 μ.
Κατανάλωση καυσίμου: Μέση
Καταπόνηση φρένων: Υψηλή
Στιγμιότυπα GP Βελγίου 2024
Στιγμιότυπα GP Βελγίου 2023
Στιγμιότυπα GP Βελγίου 2022
Στιγμιότυπα GP Βελγίου 2021
Στιγμιότυπα GP Βελγίου 2020
Στιγμιότυπα GP Βελγίου 2019
Στιγμιότυπα GP Βελγίου 2018
Στιγμιότυπα GP Βελγίου 2017
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!
Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.