F1: Όσα πρέπει να γνωρίζετε για το GP ΗΠΑ – motorone.gr
To Grand Prix ΗΠΑ, o 19ος γύρος της φετινής σεζόν της Formula 1, που περιλαμβάνει και σπριντ, διεξάγεται αυτό το Σαββατοκύριακο στην πολυποίκιλη πίστα Circuit of the Americas στο Austin του Τέξας, ίσως μας δώσει περισσότερες απαντήσεις για το τελικό κομμάτι της φετινής χρονιάς, που έχει τις προδιαγραφές να είναι συναρπαστικό.
To Austin αποτελεί μία περίπλοκη πρόκληση για τα μονοθέσια, αφού συνδυάζει πολλών διαφορετικών τύπων στροφές, αρκετά ανομοιόμορφο ασφαλτοτάπητα και αναμένεται να επικρατήσουν υψηλές θερμοκρασίες αυτό το τριήμερο, στο οποίο θα διοργανωθεί και το 4o από τα 6 σπριντ της φετινής χρονιάς.
Η McLaren θα πρέπει να θεωρείται το φαβορί στο Austin, ωστόσο, υπάρχουν στοιχεία που μπορούν να δυσκολέψουν το μονοθέσιο της βρετανικής ομάδας, όπως οι ανομοιομορφίες της ασφάλτου και τα επιθετικά kerb. Ωστόσο, υπάρχουν αρκετές παρατεταμένες στροφές στο τελικό sector, στις οποίες αναμένεται η MCL39 να υπενθυμίσει γιατί έχει κυριαρχήσει φέτος.
]]>
ΟΙ ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ
Θα έχουν όμως τη δυνατότητα οι Red Bull και Mercedes, εφοδιασμένες με τις νέες τους –ενδεχομένως πιο εύκαμπτες– εμπρός αεροτομές να βρουν μια ισορροπία πρόσφυσης μεταξύ των δύο αξόνων η οποία να τους επιτρέψει να ανταγωνιστούν τη McLaren; Υπενθυμίζουμε, ότι στη Σιγκαπούρη, η MCL39 είχε ταχύτατο ρυθμό αγώνα, αλλά δεν υπήρχε η δυνατότητα προσπεράσματος. Στο Austin, τα πράγματα είναι τελείως διαφορετικά, καθώς τα προσπεράσματα είναι πολύ πιο εφικτά.
Συνεπώς, ακόμη και αν η McLaren δεν έχει τη δυνατότητα να επικρατήσει στις κατατακτήριες δοκιμές, θα έχει την ευκαιρία να ανακάμψει στον αγώνα. Οι υψηλές θερμοκρασίες μπορούν να λειτουργήσουν υπέρ της, ιδίως αν η πλάστιγγα του περιοριστικού παράγοντα πρόσφυσης και καταπόνησης των ελαστικών κλίνει προς τον πίσω άξονα.
Πιστεύουμε ότι η διαχείριση των ελαστικών θα αποτελέσει τον πιο σημαντικό παράγοντα στο GP ΗΠΑ, και αν τα εμπρός ελαστικά αποτελέσουν τον περιοριστικό παράγοντα (όπως συμβαίνει συνήθως), η αναγεννημένη στους τρεις τελευταίους αγώνες Red Bull ενδέχεται να ευνοηθεί περισσότερο. Η RB21 αναμένεται να είναι πολύ καλή στις γρήγορες στροφές του πρώτου sector και στις ευθείες του Austin. Το ερώτημα είναι πόσο κοντά στη McLaren θα έχει τη δυνατότητα να βρεθεί στο γεμάτο παρατεταμένες στροφές 3ο sector.
O Max Verstappen κατευθύνεται στον αγώνα με τη λιγότερη πίεση, καθώς βρίσκεται αρκετά πίσω στη βαθμολογία (63 βαθμούς) στη μάχη του τίτλου οδηγών και δεν έχει τίποτα να χάσει. Αντιθέτως, ο επικεφαλής Oscar Piastri χρειάζεται μία καλή εμφάνιση έπειτα από τρεις αγώνες που δεν θυμίζει τον καλό του εαυτό. Μήπως ο Αυστραλός έχει υιοθετήσει μία πιο συντηρητική προσέγγιση σε αυτό το στάδιο της σεζόν, η οποία δεν του έχει βγει;
Πάντως ο team-mate του, Lando Norris (22 βαθμούς πίσω από τον Piastri), ήταν αρκετά επιθετικός στο GP Σιγκαπούρης. Σίγουρα θα υπήρξαν και συζητήσεις μεταξύ των οδηγών και της ομάδας έπειτα από την επαφή των δύο McLaren στον 1o γύρο του GP Σιγκαπούρης.
Θεωρητικά, το Austin δεν είναι μια πίστα που ευνοεί τα δυνατά σημεία του μονοθεσίου της Mercedes, αλλά η γερμανική ομάδα έκανε την έκπληξη και ο George Russell πήρε τη νίκη, αν και υπήρξαν αρκετοί παράγοντες που τον προστάτευσαν στον αγώνα.
Howdy, y’all! We’re headed down to the southern state of Austin, Texas 🤠
Hop onboard with @PaulAron16 for a lap around the Circuit of The Americas. pic.twitter.com/oNRxaSQMFZ
— BWT Alpine Formula One Team (@AlpineF1Team) October 14, 2025
Υπάρχουν ζώνες πέδησης που συνδυάζονται με την αρχική είσοδο στη στροφή, τις οποίες δεν συμπαθεί η W16. Η Mercedes ανακοίνωσε και επίσημα ότι θα διατηρήσει το ίδιο οδηγικό δίδυμο και το 2026, αν και φαίνεται ότι ο Russell υπέγραψε συμβόλαιο διάρκειας 1+1 ετών.
Αν και πέρυσι η Ferrari είχε κατακτήσει τη νίκη στο Austin, φέτος προβλέπουμε ότι θα δυσκολευτεί αρκετά στον ανομοιόμορφο ασφαλτοτάπητα, λόγω της έλλειψης ακαμψίας στον πίσω άξονα και του φόβου ότι μπορεί να φθείρει υπερβολικά το δάπεδο, δεδομένων και των μεγάλων εγκάρσιων κλίσεων που παίρνουν τα μονοθέσια στις γρήγορες στροφές του 1ου sector.
Έξι από τις 10 ομάδες έχουν αποκαλύψει -μέχρι στιγμής- ειδικούς χρωματισμούς για το GP ΗΠΑ: οι Haas, Racing Bulls, Aston Martin, McLaren, Williams και Alpine.
Η πίστα του Austin είναι από τις πιο ανομοιόμορφες της σεζόν, καθώς έχει χτιστεί σε ελώδες έδαφος και η τοποθεσία των ανωμαλιών αλλάζει χρόνο με το χρόνο. Τα τελευταία χρόνια έχουν πραγματοποιηθεί τμηματικές ασφαλτοστρώσεις για να καταπολεμηθεί το φαινόμενο.
Το Austin αποτελεί μία από τις καλύτερες χαράξεις του Γερμανού αρχιτέκτονα Hermann Tilke, o οποίος συνέθεσε στοιχεία από άλλες πίστες. Οι στροφές 3-6 είναι εμπνευσμένες από τις Maggotts και Becketts του Silverstone, οι 12-15 από το τμήμα του σταδίου στο Hockenheim και οι 16-18 από την παρατεταμένη στροφή 8 με πολλαπλές κορυφές της Τουρκίας.
H αριστερόστροφη πίστα απαιτεί αρκετά υψηλά επίπεδα αεροδυναμικού φορτίου και το DRS έχει μεγάλη επίδραση. Τα μονοθέσια θα είναι εξοπλισμένα με μεγάλες πίσω αεροτομές και στις γρήγορες στροφές του 1ου sector χρειάζονται ένα ισχυρό εμπρός μέρος για τις ταχύτατες αλλεπάλληλες αντίθετες καμπές, όπου μπορεί να χαθεί πολύς χρόνος, καθώς ένα λάθος σε μία από αυτές επηρεάζει όλες όσες ακολουθούν.
Η προσέγγιση στην 1η στροφή αποτελεί την πιο απότομη ανωφέρεια της σεζόν, καθώς τα μονοθέσια «ανεβαίνουν» ύψος 30 μέτρων μέσα σε μόλις 200 μ. απόστασης. Η ακολουθία στροφών μεταξύ 2-7 διανύεται με μέση ταχύτητα 250 χλμ./ώρα με τα μονοθέσια να στρίβουν συνεχώς για περισσότερα από 800 μέτρα. Πρόκειται για μία από τις μεγαλύτερες σε διάρκεια ακολουθίες στροφών της χρονιάς.
Επίσης, η προσέγγιση για τη στροφή 12 αποτελεί ένα από τα πιο ισχυρά φρεναρίσματα της σεζόν, με 5 G επιβράδυνσης να ασκούνται στο σώμα του οδηγού και το μονοθέσιο. Πολλές από τις στροφές του Austin (όπως οι 1, 11 και 15) έχουν διευρυμένο πλάτος πίστας στην είσοδό τους για να δημιουργούν περισσότερες ευκαιρίες προσπερασμάτων. Στην προσέγγιση της στροφής 15 τα μονοθέσια στρίβουν και φρενάρουν ταυτόχρονα, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει σε μπλοκάρισμα των τροχών.
Oι ομάδες θα έχουν μόνο μία περίοδο ελεύθερων δοκιμών πριν τα μονοθέσια εισέλθουν σε καθεστώς parc ferme, αν και μπορούν να γίνουν αλλαγές στο στήσιμο μετά το σπριντ.
Όπως και στο GP Βελγίου, η Pirelli έχει κάνει μία ιδιότυπη επιλογή ελαστικών για το Austin, καθώς οι γόμες δεν είναι διαδοχικής σκληρότητας: η σκληρή γόμα θα είναι η C1, η μέση η C3 και η μαλακή η C4. H Pirelli έχει ορίσει τις ελάχιστες πιέσεις των ελαστικών σε υψηλά επίπεδα 24 psi στον εμπρός άξονα και 22 psi πίσω, σε θερμοκρασία 70οC.
Η αρχική βροχή στο GP Βελγίου δεν μας επέτρεψε να δούμε πώς θα επηρέαζε αυτή η επιλογή ελαστικών τις στρατηγικές σε έναν στεγνό αγώνα. Ο στόχος είναι να γίνει πιο ελκυστική η στρατηγική δύο pit stop, καθώς πέρυσι επικράτησε η προσέγγιση μίας στάσης στα pits, λόγω και της αυξημένης βελτίωσης των συνθηκών της πίστας κατά τη διάρκεια του αγωνιστικού τριημέρου. Η απώλεια χρόνου για την πραγματοποίηση ενός pit stop ανέρχεται στα 21 δλ.
Τα φορτία που ασκούνται στα ελαστικά, κατανέμονται αρκετά ομοιόμορφα μεταξύ του εμπρός και του πίσω άξονα αν και υπερισχύουν τα πλευρικά αντί για τα διαμήκη. Συνήθως, η καταπόνηση είναι θερμική και συνδέεται με τη θερμοκρασία του περιβάλλοντος. Ο περιοριστικός παράγοντας εξαρτάται από τις συνθήκες, αν και συνήθως τείνει να είναι η καταπόνηση των εμπρός ελαστικών. Ο ασφαλτοτάπητας παρέχει υψηλά επίπεδα πρόσφυσης και είναι αρκετά φθοροποιός.
19ος γύρος του Πρωταθλήματος F1 2025
Πίστα: Circuit of the Americas
Μήκος πίστας: 5.513 μ.
Γύροι: 56
Συνολική απόσταση αγώνα: 308,405 χλμ.
Ρεκόρ γύρου (σε αγώνα): 1:36.169 (206,374 χλμ./ώρα) – C. Leclerc (Ferrari), 2019
Απόλυτο ρεκόρ γύρου: 1:32.029 (215,658 χλμ./ώρα) – V. Bottas (Mercedes), 2019
Στροφές: 20 (11 αριστερές, 9 δεξιές)
Ζώνες DRS: 2 (μεταξύ των στροφών 11-12 και 20-1)
Ποσοστό χρόνου γύρου με τέρμα γκάζι: 54%
Ποσοστό μήκους γύρου με τέρμα γκάζι: 65%
Ποσοστό χρόνου γύρου στα φρένα: 18%
Αλλαγές σχέσης κιβωτίου στο γύρο: 51
Μέγιστο πλευρικό φορτίο: 4,3 G (στροφή 5)
Μέγιστη ταχύτητα: 321 χλμ./ώρα
Θέση pole position: Δεξιά
Απόσταση pole position – 1ης ζώνης φρεναρίσματος: 215 μ.
Μέση απώλεια χρόνου σε pit stop: 21 δλ.
Μήκος pit lane με περιοριστή ταχύτητας: 414 μ.
Κατανάλωση καυσίμου: Υψηλή
Καταπόνηση φρένων: Μέση
Στιγμιότυπα 2024
Στιγμιότυπα 2023
Στιγμιότυπα 2022
Στιγμιότυπα 2021
Στιγμιότυπα 2019
Στιγμιότυπα 2018
Στιγμιότυπα 2017
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!
Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.










