F1: Όσα πρέπει να γνωρίζετε ενόψει του GP Καναδά

Αυτό το Σαββατοκύριακο, η Formula 1 ταξιδεύει στο Μόντρεαλ για το πολύ δημοφιλές Grand Prix Καναδά. H ημιμόνιμη πίστα μήκους 4.361 μέτρων η οποία έχει πάρει το όνομα του θρυλικού Καναδού οδηγού της Formula 1, Gilles Villeneuve, βρίσκεται στην τεχνητή νήσο Notre-Dame, που φιλοξένησε τo World Expo το 1967 και αποτέλεσε το κωπηλατοδρόμιο των Ολυμπιακών Αγώνων του 1976.
Όσον αφορά τη χάραξης της πίστας, οι μεγάλες ευθείες που απαιτούν χαμηλότερη αεροδυναμική αντίσταση διακόπτονται από αργές στροφές, όπως chicane και φουρκέτες, που απαιτούν υψηλότερη πρόσφυση. Το γεγονός αυτό αναγκάζει τις ομάδες να βρουν τον κατάλληλο συμβιβασμό όσον αφορά το στήσιμο του μονοθεσίου, αλλά συνήθως τείνουν προς αεροδυναμικές ρυθμίσεις χαμηλού φορτίου, με αρκετά λεπτές αεροτομές. Παρά τις τρεις ζώνες DRS, τα προσπεράσματα δεν είναι πάντα εύκολη υπόθεση στο GP Καναδά.
Κρίσιμης σημασίας για την απόδοση στο Μόντρεαλ είναι η σταθερότητα των μονοθεσίων στις ζώνες πέδησης και στην επιτάχυνση από τις αργές στροφές. Ο τοίχος στην έξοδο της τελευταίας στροφής έχει ονομαστεί «Τοίχος των Πρωταθλητών» από το 1999, όταν οι Damon Hill, Michael Schumacher και Jacques Villeneuve κατέληξαν να προσκρούσουν σε αυτόν κατά τη διάρκεια αγώνα.
]]>
ΟΙ ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ
A highlight on the F1 calendar, with high speeds and low downforce — we’re racing in Canada this week! 🇨🇦🍁
Presented by @eni, join @PaulAron16 for a lap around the Circuit Gilles-Villeneuve 😁@AlpineSimRacing @trak_racer @cybertek_fr pic.twitter.com/wqyQIOS3dt
— BWT Alpine Formula One Team (@AlpineF1Team) June 11, 2025
Επειδή δεν χρησιμοποιείται κατά τη διάρκεια της χρονιάς, η πίστα είναι πολύ χλωρή στο ξεκίνημα του αγωνιστικού τριημέρου και η πρόσφυση αυξάνεται σημαντικά καθώς η αγωνιστική γραμμή στρώνεται με γόμα. Για αυτό και ενδέχεται να δούμε graining στα ελαστικά, ειδικά την Παρασκευή και με τις πιο μαλακές γόμες (C4, C5 και C6) που έχει επιλέξει η Pirelli για αυτό το Σαββατοκύριακο.
Τα ελαστικά δέχονται πολύ χαμηλά πλευρικά φορτία, αν και τα διαμήκη είναι μεγαλύτερα. Παρά την περυσινή ασφαλτόστρωση, η επιφάνεια της πίστας είναι αρκετά λεία, και κατά συνέπεια προσφέρει χαμηλή πρόσφυση. Λόγω των πολλαπλών επιταχύνσεων από αργές στροφές, συνήθως ο περιοριστικός παράγοντας είναι η πρόσφυση και η καταπόνηση των πίσω ελαστικών.
Επίσης, αν επικρατούν υψηλές θερμοκρασίες, η θερμική καταπόνηση των ελαστικών αποτελεί σημαντικό παράγοντα που πρέπει να αντιμετωπίσουν οι ομάδες. Η Pirelli έχει ορίσει τις ελάχιστες πιέσεις των ελαστικών σε 23,5 psi στον εμπρός άξονα και 20,5 psi στον πίσω, σε θερμοκρασία 70 βαθμών Κελσίου. Με τους τοίχους να παραμονεύουν σε κάθε λάθος των οδηγών, και στο chicane των στροφών 4/5, το χώρο διαφυγής να έχει πλέον γρασίδι αντί για άσφαλτο, η παρέμβαση του αυτοκινήτου ασφαλείας είναι πάντα πολύ πιθανή.
Οι οδηγοί χρειάζεται να εμπιστεύονται την ισορροπία των μονοθεσίων τους στα αργά κομμάτια για να αντλήσουν το μέγιστο από αυτά, και να καβαλάνε τα επιθετικά kerb των chicane, στην άκρη των οποίων τις περισσότερες φορές υπάρχουν τοίχοι.
Η πίστα είναι μία από τις πιο απαιτητικές της χρονιάς όσον αφορά τα συστήματα πέδησης, μαζί με το GP Αυστρίας. Ωστόσο, στον Καναδά υπάρχουν συνήθως λιγότερα προβλήματα ψύξης από ό,τι στο Spielberg, επειδή οι ευθείες είναι μεγαλύτερες. Μαζί με το Μαϊάμι, την Αυστρία και το Λας Βέγκας, το Μόντρεαλ έχει τις περισσότερες ζώνες δυνατού φρεναρίσματος στη χρονιά, με τρεις που ξεπερνούν τα 4 G για 0,4 δλ.
Είναι επίσης απαιτητική πίστα για τα υβριδικά συστήματα, που γεμίζουν και αδειάζουν ενέργεια συνεχώς. Παρότι το pit lane έχει αρκετά μεγάλο μήκος 405 μ., η απώλεια χρόνου στα pit stop είναι πολύ μικρή (19 δλ.), καθώς οι οδηγοί παρακάμπτουν το τελευταίο chicane εισερχόμενοι στα pits. Επιπλέον, η έξοδος από τα pits τους οδηγεί κατευθείαν στη 2η στροφή, οπότε αποφεύγουν να διανύσουν και την 1η στροφή.
A classic cooldown room from last season’s Canadian Grand Prix 🧊#F1 #CanadianGP pic.twitter.com/zfaTEwOAxM
— Formula 1 (@F1) June 11, 2025
Οι μεγάλες ευθείες του Μόντρεαλ θα πρέπει να βοηθήσουν τη Red Bull, ιδίως στις κατατακτήριες δοκιμές, λόγω του DRS της RB21 που αποδίδει πολύ καλά. Ωστόσο, το μονοθέσιο δεν ανταποκρίνεται πολύ καλά στα επιθετικά kerb που βρίσκονται στο Μόντρεαλ και η διαχείριση ελαστικών δεν είναι το δυνατό σημείο της Red Bull.
H Ferrari θα μπορούσε ίσως να κάνει έναν καλό αγώνα στον Καναδά, ποντάροντας στο γεγονός ότι η SF-25 μπορεί να «καβαλήσει» πιο άνετα τα kerb και φαίνεται να προστατεύει καλά τα ελαστικά της, ενώ επίσης αναπτύσσει κορυφαίες ταχύτητες στο τέλος των ευθειών. Αλλά το μεγαλύτερο πρόβλημα θα είναι να φέρει στην κατάλληλη θερμοκρασία τα ελαστικά της για ένα γρήγορο γύρο στις κατατακτήριες δοκιμές.
The Seb vs Lewis rivalry may have peaked in 2017-18…
But this skirmish in 2019 is surely their most iconic 😱#F1 #CanadianGP pic.twitter.com/wPxDXPYIRG
— Formula 1 (@F1) June 10, 2025
Από την πλευρά της, η Mercedes αναμένεται να δυσκολευτεί αν επικρατήσουν αυξημένες θερμοκρασίες στο Μόντρεαλ. Επιπλέον, διαθέτει ένα αρκετά άκαμπτο μονοθέσιο στην ανάβαση των kerb, αλλά αναπτύσσει αρκετά υψηλή μέγιστη ταχύτητα στις ευθείες. Πέρυσι, η γερμανική ομάδα τα πήγε πολύ καλά στις χαμηλές θερμοκρασίες των βροχερών ημερών εκείνου του Σαββατοκύριακου.
H Aston Martin ανακοίνωσε ότι ο Lance Stroll θα επιστρέψει στην αγωνιστική δράση αυτό το Σαββατοκύριακο στην πατρίδα του, έπειτα από την επέμβαση στο δεξί του χέρι στην οποία υποβλήθηκε πριν από δύο εβδομάδες. Ωστόσο, η AMR25 αναμένεται να δυσκολευτεί στο Μόντρεαλ, καθώς συνήθως υστερεί σε τελική ταχύτητα.
Αντιθέτως, για τον ίδιο ακριβώς λόγο, είναι πολύ πιθανό να δούμε τη Williams να επιστρέψει στις καλές εμφανίσεις. Η Racing Bulls έχει σχεδόν πάντα τη δυνατότητα να βρεθεί στην πρώτη δεκάδα, αλλά ίσως το Μόντρεαλ να μην είναι από τις πιο ευνοϊκές πίστες λόγω των υψηλών ταχυτήτων. H Sauber θα θέλει να αποδείξει ότι οι αναβαθμίσεις της Βαρκελώνης λειτουργούν καλά και της επιτρέπουν να μάχεται στο διαταραγμένο αέρα των προπορευόμενων.
Στιγμιότυπα GP Καναδά 2024
Στιγμιότυπα GP Καναδά 2023
Στιγμιότυπα GP Καναδά 2022
Στιγμιότυπα GP Καναδά 2019
Στιγμιότυπα GP Καναδά 2018
Στιγμιότυπα GP Καναδά 2017
Στιγμιότυπα GP Καναδά 2016
Calm amidst chaos 🧘♂️
Watch the breakdown of this masterful reaction from Sebastian Vettel to avoid the high-speed crash happening around him 👏#F1 #CanadianGP pic.twitter.com/9QdGKZfC22
— Formula 1 (@F1) June 11, 2025
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!
Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.