F1: Ένας κακός πρώτος γύρος που έφερε τη νίκη

Φαμπρίτσιο Λαζάκις
Όταν οι οδηγοί μιας ομάδας βρίσκονται στην 2η και 5η θέση στο τέλος του πρώτου γύρου ενός Grand Prix της Formula 1, η λογική λέει ότι ο οδηγός που βρίσκεται πιο μπροστά, έχει περισσότερες πιθανότητες να διεκδικήσει τη νίκη. Αυτό προέβλεπε και η McLaren στα αρχικά στάδια του GP Ουγγαρίας, αλλά τα πράγματα δεν εξελίχθηκαν έτσι.
Οι συνθήκες που δημιούργησαν αυτό που εκτυλίχθηκε στον αγώνα Hungaroring τέθηκαν το Σάββατο, όταν η αλλαγή κατεύθυνσης του ανέμου δημιούργησε περισσότερες δυσκολίες στα μονοθέσια της McLaren στο τελικό σκέλος των κατατακτήριων δοκιμών. Όταν ένα μονοθέσιο έχει καλύτερη αεροδυναμική απόδοση, αυτή είναι ορισμένες φορές πιο εύκολο να διαταραχθεί.
Χωρίς την ανάγκη να επιλέξει στήσιμο που τείνει περισσότερο προς την υποστροφή για να προστατεύσει τα πίσω ελαστικά της, η McLaren είδε τους οδηγούς της να περιμένουν περισσότερη πρόσφυση στο Q3 και είδαν τον άνεμο να τους στερεί αεροδυναμικό φορτίο. Αυτό έκανε το πίσω μέρος της MCL39 πιο νευρικό και αμφότεροι κατέληξαν να γράψουν χρόνους περίπου μισό δευτερόλεπτο πιο αργούς από το Q2. Αυτό επέτρεψε στον Charles Leclerc να «αρπάξει» την pole position με τη Ferrari.
]]>
ΟΙ ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ
Στον αγώνα, Oscar Piastri δεν είχε καλή εκκίνηση και στη μονομαχία του με τον Lando Norris για την επικράτηση στην πρώτη στροφή, στρίμωξε στην εσωτερική τον team-mate του, ο οποίος άφησε τον εαυτό του να περιέλθει σε αυτή τη θέση. Αυτό έριξε τον Βρετανό δύο θέσεις, μία εκ των οποίων ανέκτησε σχεδόν άμεσα. Αλλά η Mercedes του George Russell αποδείχθηκε πιο δύσκολος αντίπαλος.
Μπροστά, ο Piastri έδινε μάχη με τον Leclerc για την πρωτοπορία και ο Αυστραλός προσπάθησε να πιέσει, η Ferrari είχε το ρυθμό να απαντήσει. Για αυτό και η McLaren δοκίμασε το –αποτυχημένο– undercut στο τέλος του 18ου γύρου, ενώ η διαφορά από τον Leclerc ήταν 2,4 δλ. Αυτό ουσιαστικά «κλείδωσε» τον αγώνα του Piastri σε στρατηγική δύο pit stop. Άλλωστε, πριν από τον αγώνα, η ομάδα της McLaren δεν είχε συζητήσει πολύ το ενδεχόμενο στρατηγικής ενός pit stop. Στα χαρτιά, η στρατηγική των δύο pit stop ήταν περίπου 10 δλ. ταχύτερη.
Άλλες ομάδες όμως είχαν δει αυτή τη δυνατότητα, καθώς είχαν επαρκή ελαστικά μόνο για αυτή την επιλογή. Οι συνθήκες στην πίστα την Κυριακή, με τη θερμοκρασία ασφαλτοτάπητα να είναι στους 31 βαθμούς, περιόρισε την καταπόνηση των ελαστικών και έκανε ακόμη πιο ανταγωνιστική μία και μοναδική επίσκεψη στα pits, την οποία ακολούθησε η πλειονότητα (6) από τους πρώτους 10.
Η McLaren δεν επέλεξε αυτή τη στρατηγική για να φέρει τον Norris μπροστά από τον Piastri, αλλά περισσότερο για να «σώσει» τον αγώνα του Βρετανού. Δεδομένου ότι είχε «παγιδευτεί» πίσω από τον Russell, δεν είχε τίποτα να χάσει από την 4η θέση. Για τη McLaren ήταν ένα ρίσκο που άξιζε τον κόπο και έπρεπε να κάνει κάτι διαφορετικό για να βγάλει τον Norris από αυτή την κατάσταση. O Piastri είχε πιθανότατα πολύ περισσότερα να χάσει επιχειρώντας στρατηγική ενός pit stop.
Αυτή ήταν η πρώτη φορά φέτος που η McLaren επέλεξε να ακολουθήσει εντελώς διαφορετική στρατηγική για τους δύο οδηγούς της. Στον αγώνα, η βρετανική ομάδα είναι -ξεκάθαρα στα τελευταία Grand Prix- χωρισμένη σε δύο στρατόπεδα και κάθε πλευρά προσπαθεί να κάνει το καλύτερο για τον οδηγό της. Ο Piastri, «κλειδωμένος» από νωρίς στα δύο pit stop, έχασε πολύ χρόνο πίσω από τον Leclerc στο δεύτερο stint. Δεν υπήρχε τρόπος να προβλέψει κανείς ότι ο ρυθμός της Ferrari θα «ξεφούσκωνε» με τόσο δραματικό τρόπο.
Παγιδευμένος πίσω από τον Leclerc, ο Piastri έχασε τη νίκη. Ίσως η προσπάθεια undercut να ήταν υπερβολικά δεσμευτική σε πολύ πρώιμο στάδιο ενός αρκετά απρόβλεπτου αγώνα, και γενικώς Σαββατοκύριακου. Αλλά μπορεί κανείς να κατηγορήσει τη βρετανική ομάδα που το προσπάθησε; Άλλωστε, διεκδικούσε τη νίκη. Μόνο κατόπιν εορτής έγινε σαφές ότι ο Norris θα μπορούσε να κάνει τη στρατηγική ενός pit stop να λειτουργήσει τόσο καλά.
Ο Norris έκανε πολύ καλή διαχείριση ελαστικών, με ένα μονοθέσιο βέβαια που φημίζεται για αυτό. Το ίδιο έκαναν και άλλοι οδηγοί, με λιγότερο ικανά μονοθέσια. Σίγουρα όμως όχι με τον ίδιο ρυθμό. Ο Norris έβαλε ορισμένους πολύ καλούς γύρους στο ξεκίνημα του δεύτερου stint με τη σκληρή γόμα ελαστικών και ήταν επίσης τυχερός που δεν έχασε πολύ χρόνο πίσω από τον Russell, πριν η Mercedes εισέλθει στα pits για δεύτερο pit stop.
Ο Βρετανός, εκτός από ένα πάτημα στα χαλίκια στη 12η στροφή στον 37ο γύρο (για το οποίο ο μηχανολόγος του, Will Joseph τον… κατσάδιασε) έκανε καλή εκτέλεση και κατάφερε να εξασφαλίσει τη νίκη. Σε μία πίστα που τα προσπεράσματα είναι πολύ δύσκολα, ο Piastri κατάφερε να φτάσει την άλλη McLaren σε απόσταση κάτω του δευτερολέπτου με πέντε γύρους να απομένουν, αλλά σε αυτή την πίστα ο διαταραγμένος αέρας κάνει μεγάλη διαφορά και δεν μπορούσε να πλησιάσει αρκετά κοντά στους τελευταίους γύρους για να επιχειρήσει να επιτεθεί.
Ο Piastri δήλωσε: «Μόλις πλησιάσεις, γίνεται εξαιρετικά δύσκολο να παραμείνεις αρκετά κοντά. Υπάρχουν τόσες πολλές στροφές στο μεσαίο sector όπου χάνεις επαφή, και μετά αυτές οι παρατεταμένες στροφές στο τέλος του γύρου, που όταν ακολουθείς, απλά καταστρέφουν το αεροδυναμικό φορτίο. Ακόμα και αν είχα περισσότερους γύρους, δεν είμαι σίγουρος ότι θα ήταν διαφορετικά. Είναι εφικτό να φτάσεις σε απόσταση 6-7 δέκατων. Αλλά θα χρειαζόμουν καινούργια μαλακά ελαστικά για να προσπεράσω μετά από αυτό».
Αντ’ αυτού, στον προτελευταίο γύρο, ο Piastri υπέπεσε σε ένα μπλοκάρισμα φρένων παρόμοιο με αυτό του GP Αυστρίας (στην 4η στροφή), το οποίο επιστράτευσε για να αποφύγει το… ξεπάστρεμα και των δύο μονοθεσίων της McLaren. Ήταν ένα σημάδι εκνευρισμού για το γεγονός ότι έχασε έναν αγώνα τον οποίο άξιζε να νικήσει ενδεχομένως όσο και ο Norris;
Άλλωστε, ο Piastri θα μπορούσε να έχει κατευθυνθεί στις διακοπές με προβάδισμα 23 αντί για 9 βαθμών. Αλλά η στρατηγική που αρχικά φαινόταν μονόδρομος για τη McLaren, και έμοιαζε πιο ασφαλής, τελικά τον έφερε 2ο.
Μαζί με το GP Μ. Βρετανίας (κάποιοι θα έλεγαν και τo GP Αυστρίας), έχουν αρχίσει να μαζεύονται αγώνες στους οποίους ο Piastri θα μπορούσε κάλλιστα να έχει επικρατήσει, αλλά αυτό δεν συνέβη. Δηλώνει ότι δεν τον ενδιαφέρει που η διαφορά έχει πέσει κάτω από τους 10 βαθμούς: «Δεν με απασχολεί και πολύ αυτό. Φυσικά, θα ήταν ωραίο να είχαμε τους επιπλέον βαθμούς, αλλά δεν νομίζω ότι είναι απαραίτητα μια τάση».
Είναι ειλικρινής η ψυχραιμία του; Διότι ο Norris έχει νικήσει τους τρεις από τους τελευταίους τέσσερις αγώνες. Είναι αυτή η νηνεμία πριν από την… καταιγίδα; Με 10 αγώνες να απομένουν πλέον, τα πράγματα θα… σφίξουν καθώς η μάχη θα ενταθεί προς το τέλος της σεζόν και τα πράγματα θα είναι κρίσιμα πλέον. Η ψυχραιμία εκεί θα παίξει πολύ σημαντικό ρόλο.
Από την πλευρά του, ο Norris παραδέχθηκε ότι «πρέπει να δουλέψω σε μερικά ακόμα πράγματα. Δεν δίνω στον εαυτό μου τις καλύτερες ευκαιρίες. Δεν κάνω τη ζωή μου τόσο εύκολη όσο θα ήθελα -και χρειάζομαι. Απλά είμαι πολύ συχνά λίγο πίσω. Τα πράγματα πήγαν καλά, αλλά με δύσκολο τρόπο αντί για εύκολο. Πρέπει να φύγω και να δουλέψω σε μερικά πράγματα και να προσπαθήσω να επιστρέψω λίγο πιο δυνατός από ό,τι είμαι τώρα».
Υπάρχουν ακόμα πράγματα που πρέπει να βελτιώσει. Κυρίως στον πρώτο γύρο, κάτι που συμβαίνει από πέρυσι. Αλλά τονίζει ότι ένα από τα δυνατά του σημεία είναι να κάνει τα ελαστικά να διαρκέσουν περισσότερο, όπως απέδειξε σε αυτό τον αγώνα. Φέτος, είναι πιο σπάνιες οι περιπτώσεις όπου αυτό παίζει τον καθοριστικό ρόλο, καθώς τα ελαστικά της Pirelli αντέχουν αρκετά εύκολα στις περισσότερες πίστες με ένα pit stop.
Ωστόσο, ήταν απόλυτα ψύχραιμος και αλάνθαστος στη διαχείριση της κατάστασης στους τελευταίους γύρους, όπου διέθετε 14 γύρους γηραιότερα ελαστικά και αντιστάθηκε στην πίεση. Από την πλευρά του, ο Piastri σίγουρα θα ένιωθε εκνευρισμένος, αλλά αυτή τη φορά οι συνθήκες δεν ήταν με το μέρος του. Η McLaren ήταν με το μέρος του, και ο ίδιος τα έκανε όλα σωστά, αλλά τα πράγματα δεν εξελίχθηκαν υπέρ του.
Το γεγονός ότι η McLaren σημείωσε για μόλις δεύτερη φορά στην ιστορία της το «1-2» σε τέσσερις διαδοχικούς αγώνες, έπειτα από την κυριαρχική σεζόν του 1988 με τους Ayrton Senna και Alain Prost να κατακτούν 15 νίκες σε 16 Grand Prix, δείχνει πόσο μπροστά βρίσκεται αυτή τη στιγμή από τους αντιπάλους της. Η βρετανική ομάδα πανηγύρισε στην Ουγγαρία τη 200ή της νίκη στη Formula 1, ξεκινώντας από το GP Βελγίου του 1968 με τον ιδρυτή της, Bruce McLaren.
Το ενδιαφέρον όσον αφορά τη Red Bull είναι ότι ο Verstappen δήλωσε το Σάββατο πως δεν προβλέπει να κατακτά άλλη νίκη φέτος υπό κανονικές συνθήκες. Μετά τον αγώνα τόσο ο επικεφαλής της ομάδας, Laurent Mekies όσο και ο ίδιος ο Verstappen παραδέχθηκαν ότι η υπόθεση τίτλος έχει τελειώσει για αυτούς. Ο Ολλανδός το έχει δηλώσει ήδη αυτό σε προηγούμενους αγώνες.
Διαβάσετε τις δηλώσεις των παραγόντων της Red Bull για την κακή της εμφάνιση
F1: Οι λόγοι πίσω από την κακή εμφάνιση της Red Bull στο GP Ουγγαρίας
To μυστήριο με την πτώση απόδοσης της Ferrari αναλύεται εκτενέστερα εδώ
F1: Ζημιά στο πλαίσιο της Ferrari ή κάτι… γνώριμο;
Η Mercedes, επιστρέφοντας στην παλαιότερη έκδοση της πίσω ανάρτησης της W16, εξάλειψε τα προβλήματα αστάθειας του πίσω μέρους στις ζώνες πέδησης, επέστρεψε και στο βάθρο με τον George Russell, ο οποίος δεν πτοήθηκε από την -απελπισμένα- σθεναρή άμυνα του Leclerc στους τελευταίους γύρους. Στους βαθμούς επέστρεψε και ο Andrea Kimi Antonelli, μετατρέποντας τη στρατηγική του από δύο σε ένα pit stop και έχοντας γενικά πολύ καλύτερη αίσθηση από το μονοθέσιο.
Ο Fernando Alonso, ο πρώτος οδηγός της F1 από το 1975 και τον δύο φορές Πρωταθλητή Graham Hill, που συνεχίζει να αγωνίζεται έπειτα από τα 44α γενέθλιά του, έκανε μία εξαιρετική εμφάνιση για να τερματίσει 5ος με την αναγεννημένη στο Hungaroring -λες και είχε σχεδιαστεί για αυτή την πίστα- Aston Martin και το νέο ρύγχος που είχε παρουσιάσει στο Spa.
Ο Ισπανός έπαιζε… παιχνίδια με τους αντιπάλους του. Εκμεταλλευόμενος ότι προσπεράσματα ήταν δύσκολα, με μεγάλες αυξομειώσεις στο ρυθμό του για τη διαχείριση των ελαστικών του και την… καταστροφή των Pirelli αυτών που τον ακολουθούσαν. Άλλωστε, διέθετε επαρκή σετ μόνο για στρατηγική ενός pit stop, την οποία έκανε να λειτουργήσει πολύ καλά.
Ο Gabriel Bortoleto (Πρωταθλητής F2 πέρυσι, Πρωταθλητής F3 το 2023) αρχίζει να δείχνει πολύ καλά σημάδια, με καλή συνοχή στους τελευταίους αγώνες, εντυπωσιακές εμφανίσεις στις κατατακτήριες δοκιμές, επιθετικότητα στην εκκίνηση και πολύ καλή διαχείριση στον αγώνα. Ο Βραζιλιάνος rookie βρέθηκε στους βαθμούς για 3η φορά σε 4 αγώνες, όπως και ο Liam Lawson.
Πριν από το θερινό διάλειμμα, ο Νεοζηλανδός, που έχει βολευτεί καλύτερα στο μονοθέσιο της Racing Bulls, έχει φέρει καλά αποτελέσματα και στο Πρωτάθλημα έχει βρεθεί μόλις 2 βαθμούς πίσω από τον πιο εντυπωσιακό στο ξεκίνημα της σεζόν team-mate του, Isack Hadjar, ο οποίος στα τελευταία 5 Grand Prix έχει σημειώσει μόλις ένα βαθμό.
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!
Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.