F1: Γιατί η Red Bull ήταν τόσο ανταγωνιστική στο GP Ιταλίας – motorone.gr


Στο περυσινό Grand Prix Ιταλίας, η Red Bull είχε ένα από τους χειρότερους αγώνες της χρονιάς. Με την άνεση με την οποία είχε κατακτήσει τους τίτλους στη Formula 1 το 2023, η Red Bull δεν είχε δει την ανάγκη να εξελίξει μια ειδική πίσω αεροτομή χαμηλού αεροδυναμικού φορτίου για τις απαιτήσει της Monza. Αυτή η επιλογή της κόστισε πολύ ακριβά πέρυσι, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι το μονοθέσιο δεν ήταν τόσο καλό στην ανάβαση των kerb.

Φέτος, η αυστριακή ομάδα δεν έκανε το ίδιο λάθος και σχεδίασε μία ειδική πίσω αεροτομή χαμηλού φορτίου για την RB21. Παρότι στις ελεύθερες δοκιμές ο Max Verstappen δεν είχε δείξει σημάδια ότι θα μπορούσε να πρωταγωνιστήσει, η ομάδα βελτίωνε συνεχώς το στήσιμο του μονοθεσίου και κατά συνέπεια την ισορροπία που παρείχε αυτό. Επίσης, η Red Bull παρουσίασε σημαντικές αναβαθμίσεις στο δάπεδο του μονοθεσίου του Ολλανδού.

Έχοντας «κουρέψει» το πτερύγιο της νέας πίσω αεροτομής και έχοντας τοποθετήσει στο εμπρός μέρος μία μεγαλύτερη, η Red Bull πέτυχε την ισορροπία που ζητούσε ο Verstappen. Παρότι δεν είχε τη συνολική πρόσφυση της McLaren στις στροφές, έχοντας ενισχύσει την πρόσφυση του εμπρός άξονα με τη μεγαλύτερη εμπρός αεροτομή, η Red Bull εξάλειψε την υποστροφή που δεν αρέσει στον Verstappen και ο Ολλανδό είχε τη δυνατότητα με μία απότομη κίνηση του τιμονιού να εισέρχεται στις στροφές, ελέγχοντας την πλαγιολίσθηση του πίσω άξονα, για να πάρει την pole position στις κατατακτήριες δοκιμές.

]]>

ΟΙ ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ
 

 

F1 Grand Prix of Italy

O επικεφαλής της ομάδας της Red Bull, Laurent Mekies, δήλωσε: «Αν και φαινόταν πολύ πιο δύσκολο να πετύχουμε την κατάλληλη ισορροπία με αυτό το χαμηλότερο επίπεδο (αεροδυναμικού φορτίου), ο Max ήταν πολύ δυνατός και καλός ώστε να μας πιέσει να το διατηρήσουμε στο μονοθέσιο. Ήθελε να βρούμε άλλες λύσεις για να επιστρέψουμε στην ισορροπία που επιθυμεί, και τα παιδιά έκαναν καταπληκτική δουλειά ώστε να το καταφέρουν αυτό. Μας ώθησε προς μία μια ασυνήθιστη κατεύθυνση και αυτό λειτούργησε».

Επίσης, έχουμε δει φέτος, ότι σε πίστες όπου απαιτείται χαμηλό αεροδυναμικό φορτίο, η Red Bull έχει πολύ καλή αεροδυναμική απόδοση, αναπτύσσοντας πολύ υψηλές ταχύτητες στις ευθείες, διατηρώντας επαρκή πρόσφυση για τις στροφές, για τις αεροτομές που φέρει. O Verstappen εξηγεί: «Το μονοθέσιό μας λειτουργεί λίγο καλύτερα σε πίστες με μέσο και χαμηλό αεροδυναμικό φορτίο, επειδή έχουμε πάντα αρκετά υποστροφή στο μέσο των στροφών. Αυτό είναι κάτι που μπορείς να διαχειριστείς λίγο καλύτερα σε αυτή την πίστα».

Παράλληλα, η RB21 έχει γενικά καλύτερη ισορροπία και είναι λιγότερο προβληματική από το περυσινό μονοθέσιο. Επίσης, στη Monza φέτος, η καταπόνηση των ελαστικών ήταν μικρότερη από πέρυσι, που είχε ασφαλτοστρωθεί εκ νέου. Με το πέρας του χρόνου και την αγωνιστική δραστηριότητα στην ιταλική πίστα, οι πέτρες της ασφάλτου αποκαλύφθηκαν περισσότερο από την πίσσα, παρέχοντας περισσότερη πρόσφυση, δηλαδή επιτρέποντας στα ελαστικά να «δαγκώνουν» περισσότερο και να μην γλιστράνε τόσο πολύ, κάτι που τα υπερθερμαίνει και τα φθείρει.

F1 Grand Prix of Italy Practice

Με το στήσιμο που είχε επιλέξει η Red Bull, είχε τη δυνατότητα να κάνει τα εμπρός ελαστικά να παρέχουν περισσότερη πρόσφυση και αυτό είχε μεγάλη σημασία και στον αγώνα. Είδαμε τις McLaren να παρουσιάζουν graining στο εμπρός αριστερό ελαστικό, το οποίο «έσερναν» στην άσφαλτο και να χάνουν ρυθμό. Αντιθέτως, η Red Bull παρήγαγε τόσο καλή πρόσφυση στην επιφάνεια του ελαστικού, που δημιούργησε blistering (υπερθέρμανση του σκελετού) στο εμπρός δεξιό ελαστικό. Αλλά αυτό δεν είχε μεγάλη σημασία, καθώς ο Verstappen είχε ήδη απομακρυνθεί 6 δλ. από τον Lando Norris έως να κάνει την εμφάνισή του το φαινόμενο του blistering.

O αγωνιστικός διευθυντής της Pirelli, Mario Isola εξηγεί: «Το graining έχει να κάνει με τη μηχανική αντοχή του ελαστικού. Σκίζεται. Το σπας καθώς στρίβεις. Το blistering έχει να κάνει με την υπερβολική θερμοκρασία στο εσωτερικό του ελαστικού. Η θερμοκρασία στο εσωτερικό δεν είναι ομοιογενής και συνήθως είναι υψηλότερη στην περιφέρεια, στο εξωτερικό άκρο. Αυτό σημαίνει ότι αρχίζεις να δημιουργείς αυτές τις φυσαλίδες στο εσωτερικό του ελαστικού».

«Το υψηλότερο αεροδυναμικό φορτίο βοηθά τα ελαστικό στο graining, αλλά μπορεί να αυξήσει το blistering. Αν έχεις μεγαλύτερο φορτίο, γλιστράς λιγότερο και ασκείς λιγότερη ενέργεια τριβής στην επιφάνεια, προστατεύοντας το graining, αλλά ασκώντας περισσότερη ενέργεια στο μεγαλύτερο μέρος του ελαστικού και αυξάνοντας τη θερμοκρασία».

F1 Grand Prix of Italy Qualifying

Αυτή είναι η πρώτη νίκη της Red Bull με επικεφαλής τον Laurent Mekies, και ο Verstappen μίλησε με καλά λόγια για τις αλλαγές που έχει φέρει η διαφορετική προσέγγιση του Γάλλου: «Μέχρι τώρα είχαμε πολλούς αγώνες όπου απλά δοκιμάζαμε διάφορες ρυθμίσεις στο μονοθέσιο. Αρκετά ακραίες αλλαγές, που δείχνουν ότι δεν είχαμε τον έλεγχο. Δεν καταλαβαίναμε πλήρως τι να κάνουμε».

«Ο Laurent έχει τεχνικό υπόβαθρο και κάνει τις σωστές ερωτήσεις στους μηχανολόγους, ερωτήσεις κοινής λογικής, οπότε νομίζω ότι αυτό λειτουργεί πολύ καλά. Επιπλέον, προσπαθείς να καταλάβεις από τα πράγματα που έχεις δοκιμάσει, ότι σε κάποιο σημείο, κάποια πράγματα σου δίνουν μια ιδέα για την κατεύθυνση που πρέπει να ακολουθήσεις, και αυτό είναι που συνεχίσαμε να κάνουμε. Σίγουρα ένιωσα ότι στο Zandvoort ήδη κάναμε ένα βήμα που φάνηκε να λειτουργεί αρκετά καλά, και μετά εδώ ένα άλλο βήμα που φάνηκε και πάλι λίγο καλύτερο».

Ο τεχνικός διευθυντής της Red Bull, Pierre Wache, δήλωσε: «Ο Max μας έδωσε μια διαφορετική κατεύθυνση στησίματος που, ήδη στο Zandvoort, την ανακαλύψαμε και τώρα την βελτιστοποιήσαμε, και νομίζω ότι θα δούμε αν λειτουργεί για διαφορετικούς αγώνες».

F1 Grand Prix of Italy Practice

Ωστόσο, ο Mekies δηλώνει για την προσωπική του συμβολή στη βελτίωση της εικόνας της Red Bull: «Η απάντηση είναι πολύ εύκολη. Το επίπεδο συνεισφοράς είναι μηδενικό. Και δεν αστειεύομαι. Υπάρχουν 1.500 άτομα που εργάζονται για να κάνουν αυτό το μονοθέσιο πιο γρήγορο. Έτσι, αυτά είναι τα ταλέντα που κάνουν το αυτοκίνητο πιο γρήγορο, που βρίσκουν τα εκατοστά και τα χιλιοστά, που κάνουν διαθέσιμες τις επιλογές ρύθμισης και που κάνουν διαθέσιμο ένα νέο εξάρτημα».

«Ο μόνος ρόλος μας είναι να διασφαλίσουμε ότι τα ταλέντα που έχουμε βρίσκονται στις σωστές συνθήκες για να εκφράσουν τις ικανότητές τους όσο καλύτερα μπορούν. Αυτό είναι το μόνο που κάνουμε. Αυτή είναι η έκταση της συμβολής μας, και αυτό είναι όλο. Τίποτα περισσότερο».

Σύμφωνα με τον αγωνιστικό σύμβουλο της Red Bull, Helmut Marko, «η προετοιμασία είναι διαφορετική, καθώς ο Laurent είναι ένας εξαιρετικός μηχανολόγος. Έτσι, βασίζεται περισσότερο στα δεδομένα παρά σε αυτό που δείχνει η προσομοίωση. Αλλά αν το συνδυάσεις με την εμπειρία που έχει ο Max και την εμπειρία που έχουν οι μηχανολόγοι αγώνων μας, δημιουργείται ένα μονοθέσιο που είναι προβλέψιμο και ευκολοδήγητο. Αυτό είναι το αποτέλεσμα».

F1 Grand Prix of Italy

«Οι μηχανολόγοι ακούνε περισσότερο τους οδηγούς τώρα. Αν έχεις έναν τόσο γρήγορο και έμπειρο οδηγό, νομίζω ότι αυτός είναι ο σωστός τρόπος να το κάνεις. Ούτως ή άλλως, αυτός πρέπει να οδηγήσει το μονοθέσιο. Και τελικά ήταν σημαντικό που βελτιώθηκε η τελική μας ταχύτητα. Όλη η τεχνική ομάδα είναι πιο ανοιχτή τώρα και συζητά τα πράγματα. Δεν ακολουθούν τυφλά τα αποτελέσματα της προσομοίωσης».

Ήταν οι συνθήκες της Monza (χαμηλό αεροδυναμικό φορτίο και χαμηλή καταπόνηση ελαστικών) ιδανικές για να τα καταφέρει η Red Bull, ή θα δούμε βελτίωση από την ομάδα και σε άλλου είδους πίστες; Το Μπακού έχει κάποια από τα χαρακτηριστικά της Monza, αλλά πολύ περισσότερες (σύντομης διάρκειας) στροφές 90 μοιρών. Μπορεί η Red Bull να βρει την ιδανική ισορροπία και εκεί, όπου ο ασφαλτοτάπητας θα παρέχει λιγότερη πρόσφυση;

F1 Grand Prix of Italy

Ο Verstappen σχολίασε: «Εξαρτάται λίγο από την πίστα. Ξέρω ότι τα σιρκουί πόλης με ανωμαλίες και αργές στροφές δεν είναι καλά για εμάς. Αυτό θα συνεχίσει να αποτελεί πρόβλημα. Αλλά αν καταφέρουμε να διατηρήσουμε λίγο αυτή την προσέγγιση, τότε θα μας βοηθήσει τις Παρασκευές». Με αυτό τον τρόπο, η Red Bull θα μπορεί να χτίσει σταδιακά το στήσιμο στο τριήμερο επάνω σε μία καλύτερη βάση και να οδηγηθεί σε πιο ικανοποιητικά τελικά αποτελέσματα, καθώς δεν θα έχει αναλωθεί σε μεγάλες αλλαγές στησίματος για να βρει τη λύση.

Τελικά έχει καταφέρει η Red Bull να διευρύνει το πλαίσιο λειτουργίας της RB21; Ο Verstappen σχολίασε: «Ναι και όχι. Είναι ακόμα πολύ ευαίσθητο, αλλά νομίζω ότι καταλαβαίνουμε λίγο καλύτερα πού πρέπει να βρισκόμαστε με αυτό το μονοθέσιο όσον αφορά στο στήσιμο. Την Παρασκευή ήμουν πιο ικανοποιημένος από το συνηθισμένο με την ισορροπία». Συνεπώς, η εύρεση των σωστού πλαισίου ρυθμίσεων, όσο μικρό και αν είναι αυτό, είναι πολύ σημαντική. Στη Monza, η Red Bull φαίνεται να το βρήκε.


Google News icon

Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!

Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.‌‌

Ροή Ειδήσεων