H εμβληματική Lamborghini Diablo «κλείνει» 35 χρόνια

diablo Tutti i diritti Automobili Lamborghini, foto Umberto Guizzardi

Το 1990, η Diablo σηματοδότησε μια νέα εποχή για τη Lamborghini, σπάζοντας το φράγμα των 325 χλμ./ώρα και καταρρίπτοντας το ρεκόρ όλων των εποχών για τα αυτοκίνητα δρόμου της εποχής. Η ιστορία της Diablo άρχισε να διαμορφώνεται το 1985 με το Project 132, που σχεδιάστηκε για να αντικαταστήσει την Countach και να δημιουργήσει το ταχύτερο αυτοκίνητο στον κόσμο.

Τα αρχικά πρωτότυπα παρουσίαζαν έντονες, πρωτοποριακές γραμμές, οι οποίες αργότερα βελτιώθηκαν με την άφιξη της Chrysler το 1987, προσδίδοντας μια φουτουριστική όψη. Έτσι δημιουργήθηκε η τελική σιλουέτα: πόρτες που ανοίγουν προς τα επάνω, μυώδεις αναλογίες, εντυπωσιακός σχεδιασμός στο πίσω μέρος και άνετη σπορ καμπίνα επιβατών.

Η Lamborghini Diablo παρουσιάστηκε το 1990 στο πριγκιπάτο του Μονακό κατά την έναρξη του Ράλλυ Μόντε Κάρλο και συνέχισε να παράγεται έως το 2001, για να γίνει ένα σύμβολο παγκοσμίως στην ιστορία της αυτοκινητοβιομηχανίας. Σήμερα, αυτό το εμβληματικό αυτοκίνητο διατηρείται από το Lamborghini Polo Storico, το οποίο, μέσω του αρχείου, των αποκαταστάσεων και των πιστοποιήσεών του, προστατεύει την αυθεντικότητά του.

Ακόμη και το όνομά του μιλάει για έναν θρύλο: Diablo, που ονομάστηκε προς τιμήν του θρυλικού ταύρου με το ίδιο όνομα, ο οποίος το 1869 πάλεψε για ώρες εναντίον του ταυρομάχου Jose de Lara, γνωστού ως «El Chicorro». Το ντεμπούτο της ήταν μια άμεση εμπορική επιτυχία.

Με τον V12 κινητήρα 5,7 λίτρων να αποδίδει 492 ίππους και ροπή 580 Nm, η Diablo μπορούσε να επιταχύνει από 0-100 χλμ./ώρα σε περίπου 4,5 δευτερόλεπτα, και κατέρριψε το ρεκόρ ταχύτητας για αυτοκίνητα δρόμου, φτάνοντας τα 337 χλμ./ώρα στην πίστα Nardo.

diablo in pista

Το σωληνωτό πλαίσιο, το αλουμινένιο και ατσάλινο αμάξωμα με ένθετα από ανθρακονήματα -που χρησιμοποιήθηκαν για πρώτη φορά σε αυτοκίνητο παραγωγής– σε συνδυασμό με την εξελιγμένη ανάρτηση, προσέδωσαν στη Diablo μια άνευ προηγουμένου οδηγική δυναμική. Για πρώτη φορά, μια Lamborghini συνδύαζε εξαιρετικές επιδόσεις και πρωτοποριακή άνεση, με ρυθμιζόμενα καθίσματα, ηλεκτρικά παράθυρα και στερεοφωνικό σύστημα Alpine.

Κατά τη διάρκεια των έντεκα ετών παραγωγής της, η Diablo εξελίχθηκε σε διάφορες εκδόσεις. Το 1993, το μοντέλο VT εισήγαγε για πρώτη φορά την τετρακίνηση σε ένα σούπερ σπορ αυτοκίνητο της Lamborghini, η οποία θα γινόταν χαρακτηριστικό γνώρισμα όλων των αυτοκινήτων με κινητήρα V12, εξασφαλίζοντας μεγαλύτερη σταθερότητα και ασφάλεια στην οδήγηση.

Την ίδια χρονιά, το μοντέλο SE30 γιόρτασε την 30ή επέτειο της εταιρείας με έναν ενισχυμένο κινητήρα που απέδιδε 525 ίππους και έφτασε τους 596 ίππους στην έκδοση Jota, ενώ το VT Roadster του 1995 άνοιξε το δρόμο για τα ανοιχτά αυτοκίνητα με κινητήρα V12 της Lamborghini.

Το 1998, με την εξαγορά της Lamborghini από την Audi, η Diablo υπέστη σημαντική αναδιαμόρφωση: αυτό σηματοδότησε την άφιξη των σταθερών προβολέων αντί των παραδοσιακών αναδυόμενων, του ABS και του V12 με αυξημένο κυβισμό στα 6 λίτρα. Αυτή ήταν η αρχή μιας νέας φάσης στυλ και μηχανολογίας για τη Lamborghini.

Η SV ήταν η απόλυτη έκφραση της απόδοσης: η GT του 1999 έφτασε τον V12 στους 575 ίππους, γεγονός που της επέτρεψε να αγγίξει μέγιστη ταχύτητα 338 χλμ./ώρα, ενώ οι VT 6.0 και 6.0 SE αντιπροσώπευαν την τελική εξέλιξη με το σχεδιασμό του Luc Donckerwolke, του πρώτου επικεφαλής σχεδιαστή της εταιρείας υπό την ιδιοκτησία της Audi.

Ταυτόχρονα, η Diablo εισήλθε και στους αγώνες: το 1996 ξεκίνησε το πρωτάθλημα Super Sport Trophy για το Diablo SV-R, με 32 μονάδες να παράγονται, σηματοδοτώντας το πρώτο πρόγραμμα αγώνων που συνδέθηκε άμεσα με τη μάρκα. Από αυτή την εμπειρία προέκυψαν δύο εξαιρετικά σπάνια πρωτότυπα Diablo GT1 Stradale, πραγματικά δοκιμαστικά αυτοκίνητα αγώνων 655 ίππων, καθώς και η Diablo GT-R: η έκδοση πίστας της GT, που κατασκευάστηκε σε 40+1 μονάδες και αγωνίστηκε τόσο στο Ιαπωνικό Πρωτάθλημα JGTC όσο και σε διάφορες ευρωπαϊκές διοργανώσεις κατηγορίας GT.

Η επιρροή της Diablo επεκτάθηκε πέρα από τον δρόμο. Με συνεχή παρουσία σε ταινίες, βιντεοπαιχνίδια και τηλεοπτικά προγράμματα, γοήτευσε το Hollywood σε πρωταγωνιστικούς ρόλους: από το κόκκινο μοντέλο που οδήγησε ο Jim Carrey στο «Dumb and Dumber» (1994), μέχρι τις εμφανίσεις στο «Exit Wounds» (2001) και στο «Die Another Day» (2002), καθώς και στις τηλεοπτικές σειρές «Smallville», «Nip/Tuck» και «Blue Mountain State.

Από τη δεκαετία του 1990, αποτελεί σύμβολο στα βιντεοπαιχνίδια της σειράς «Need for Speed», ενώ σε μια διάσημη διαφήμιση του 1996, εμφανίζεται μαζί με την Cindy Crawford, διάσημο μοντέλο της εποχής.

Τιμήθηκε και στη μουσική: στο βίντεο κλιπ των Jamiroquai για το τραγούδι «Cosmic Girl» έγινε σύμβολο της ποπ κουλτούρας για μια ολόκληρη γενιά. Διασημότητες όπως οι Jay Leno, Mike Tyson, Dennis Rodman, Jay Kay, Rod Stewart, Nicolas Cage, Troy Corser και Mario Andretti την επέλεξαν, επιβεβαιώνοντας ότι είναι ένα παγκόσμιο σύμβολο κύρους και ένα αυτοκίνητο ονείρων.

Με πάνω από 60 διαθέσιμα χρώματα, 40 από τα οποία μπορούσαν να προσαρμοστούν, η Diablo προηγήθηκε της φιλοσοφίας εξατομίκευσης. Το κόκκινο ήταν το πιο δημοφιλές χρώμα, με πάνω από 550 μονάδες. Με 2.903 μονάδες να έχουν εξέλθει από το εργοστάσιο, η Diablo όχι μόνο έθεσε ένα ρεκόρ πωλήσεων όλων των εποχών για τη Lamborghini μέχρι το 2001, αλλά συνέβαλε επίσης στην ενίσχυση της παγκόσμιας φήμης της μάρκας.

Το 2023, στο Pebble Beach Concours d’Elegance, μία Diablo SE30 του 1994 κέρδισε μια θέση στο βάθρο, επιβεβαιώνοντας τη διαχρονική της γοητεία. Η αξία των Diablo αυξάνεται συνεχώς, ιδιαίτερα σε ειδικές εκδόσεις και πιο εξατομικευμένες εκδόσεις. Αυτές χαρακτηρίζονται από την έντονη ανοδική τάση των αιτήσεων προς τη Lamborghini Polo Storico για αποκαταστάσεις και πιστοποιητικά γνησιότητας, καθώς και από την αυξημένη ζήτηση και αξία σε διεθνείς δημοπρασίες.

Όταν η παραγωγή της Diablo σταμάτησε το 2001, δεν έκλεισε έναν κύκλο, αλλά άνοιξε μια νέα εποχή. Τριάντα πέντε χρόνια μετά το ντεμπούτο της, εξακολουθεί να είναι σύμβολο ακραίων επιδόσεων, διαχρονικού στυλ και τεχνικής καινοτομίας.


MotorOne.gr

Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.‌‌

Ροή Ειδήσεων