Tesla: Αποζημίωση-μαμούθ 329 εκατ. δολαρίων για θανατηφόρο τροχαίο με Autopilot – motorone.gr
Με μια ιστορική απόφαση, ομοσπονδιακό δικαστήριο στο Μαϊάμι των ΗΠΑ επιδίκασε αποζημίωση ύψους 329 εκατομμυρίων δολαρίων κατά της Tesla, κρίνοντάς την υπεύθυνη για τον θάνατο μιας 22χρονης γυναίκας και τον σοβαρό τραυματισμό του συντρόφου της σε τροχαίο δυστύχημα που σημειώθηκε το 2019 στη Φλόριντα.
Το δυστύχημα σημειώθηκε με ενεργοποιημένο το σύστημα Autopilot, φέρνοντας ξανά στο προσκήνιο τα ζητήματα ασφάλειας της τεχνολογίας αυτόνομης οδήγησης την οποία η αμερικανική εταιρεία προσφέρει στα αυτοκίνητά της.
Το τραγικό περιστατικό συνέβη τον Απρίλιο του 2019 στην περιοχή Key Largo, όταν ο οδηγός ενός Tesla Model S, George McGee, έχοντας ενεργοποιημένο το Autopilot και το cruise control, φέρεται να αποσπάστηκε από την οδήγηση προσπαθώντας να πιάσει το κινητό του τηλέφωνο. Το όχημα κινείτο με περίπου 100 χλμ./ώρα και αγνόησε τόσο τις πινακίδες «STOP» όσο και τους ανακλαστήρες σε μια διασταύρωση, με αποτέλεσμα να προσκρούσει βίαια σε ένα σταθμευμένο Chevrolet Tahoe.
]]>
ΟΙ ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ
Δίπλα στο SUV βρίσκονταν δύο νεαροί πεζοί, η Naibel Benavides Leon και ο σύντροφός της, Dillon Angulo, οι οποίοι απολάμβαναν τη θέα του νυχτερινού ουρανού. Η σύγκρουση αποδείχθηκε φονική: η 22χρονη Benavides εκσφενδονίστηκε και σκοτώθηκε επί τόπου, ενώ ο Angulo υπέστη σοβαρά και μόνιμα τραύματα.
Η ετυμηγορία του δικαστηρίου
Στη δίκη που ακολούθησε, οι δικηγόροι της οικογένειας Benavides και του Angulo κατηγόρησαν την Tesla για παραπλανητική παρουσίαση των δυνατοτήτων του Autopilot. Παρουσιάστηκαν στοιχεία – ανάμεσά τους και παλαιότερα προωθητικά βίντεο – που έδειχναν οχήματα Tesla να κινούνται χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση. Όπως αποκαλύφθηκε, τα βίντεο αυτά ήταν προσχεδιασμένα και δεν αντανακλούσαν τις πραγματικές δυνατότητες του συστήματος.
Το δικαστήριο απέρριψε το βασικό επιχείρημα της Tesla, ότι την πλήρη ευθύνη είχε ο οδηγός. Αντίθετα, αναγνώρισε πως το σύστημα Autopilot είχε σημαντικές αδυναμίες στην αναγνώριση σταματημένων οχημάτων, διασταυρώσεων και εμποδίων — αδυναμίες για τις οποίες η Tesla είχε ενημερωθεί ήδη από το 2018, χωρίς να προχωρήσει σε επαρκείς διορθώσεις.
Το δικαστήριο επιδίκασε αποζημίωση 329 εκατομμυρίων δολαρίων, η οποία περιλαμβάνει 220 εκατ. δολάρια σε μορφή «τιμωρητικής αποζημίωσης» (punitive damages), επισημαίνοντας την ανάγκη για λογοδοσία και προειδοποιώντας για τις συνέπειες της αμέλειας στον σχεδιασμό και την προώθηση τέτοιων τεχνολογιών. Το υπόλοιπο ποσό καλύπτει τις ηθικές και σωματικές βλάβες των θυμάτων και των οικογενειών τους.
Η ετυμηγορία έρχεται σε μια κρίσιμη συγκυρία, καθώς η Tesla προωθεί με έμφαση το επόμενο βήμα της αυτόνομης οδήγησης, με την επικείμενη παρουσίαση των robotaxi. Παράλληλα, ενδέχεται να ανοίξει τον δρόμο για νέες συλλογικές αγωγές από άλλους χρήστες των Autopilot και Full Self-Driving (FSD), που εμπλέκονται σε παρόμοια περιστατικά.
Το Autopilot έχει βρεθεί στο στόχαστρο εδώ και χρόνια. Ρυθμιστικές αρχές στις ΗΠΑ έχουν επανειλημμένα διερευνήσει την Tesla για την ασφάλεια των αυτόνομων λειτουργιών της, ενώ η Πολιτεία της Καλιφόρνια έχει φτάσει στο σημείο να απειλήσει την εταιρεία με απαγόρευση της χρήσης των όρων «Autopilot» και «Full Self-Driving» στις διαφημίσεις της.
Η Tesla, αν και εμφανίστηκε συγκρατημένη στις δηλώσεις της μετά την απόφαση, αναμένεται να ασκήσει έφεση. Υποστηρίζει ότι το σύστημα είχε προειδοποιήσει τον οδηγό να αναλάβει τον έλεγχο και ότι η ευθύνη του οδηγού παραμένει πρωταρχική. Ωστόσο, το γεγονός ότι κάποια από τα κρίσιμα δεδομένα του οχήματος πριν και μετά το δυστύχημα είτε χάθηκαν είτε δεν παραχωρήθηκαν στους εμπειρογνώμονες, ενίσχυσε τις αιτιάσεις περί ελλιπούς διαφάνειας.
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!
Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.