Zak Brown: Από τον τροχό της τύχης στην κορυφή του κόσμου

Zak Brown 1


O Zak Brown, ηγέτης της ομάδας της McLaren, πέτυχε αυτό που μέχρι το 2022 φαινόταν ακατόρθωτο: να την επαναφέρει στην κορυφή της Formula 1, κατακτώντας το Πρωτάθλημα Κατασκευαστών. Φέτος, αυτό είναι σχεδόν δεδομένο. Τώρα μένει να διαπιστωθεί ποιος από τους δύο οδηγούς της βρετανικής ομάδας θα κατακτήσει τον τίτλο οδηγών.

Ο Brown συγκαταλέγεται πλέον στους πιο ισχυρούς ανθρώπους των αγώνων, παρότι δεν φοίτησε ποτέ σε πανεπιστήμιο. Το επιχειρηματικό του δαιμόνιο και η αγάπη του για τους αγώνες του επέτρεψαν να γίνει ένας αυτοδημιούργητος επιτυχημένος businessman.

Με εβραϊκές καταβολές, ο Zakary Challen Brown γεννήθηκε στις 7 Νοεμβρίου του 1971 και μεγάλωσε στην Καλιφόρνια, και εκεί παρακολούθησε από κοντά το πρώτο του Grand Prix της Formula 1 το 1981, σε ηλικία μόλις 10 ετών. Μονομιάς «ερωτεύτηκα τους αγώνες» όπως δηλώνει. Ο κόσμος αυτός όμως φαινόταν μακρινός: «Δεν προέρχομαι από αγωνιστικό παρελθόν, ή προνομιούχο περιβάλλον. Δεν ήμασταν φτωχοί, αλλά για τα δεδομένα των αγώνων… ήμασταν φτωχοί. Φαινόταν πολύ ανέφικτο και δεν ήξερα καν πώς μπαίνεις στους αγώνες».

]]>

ΟΙ ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ
 

 

 

Η πρώτη του αγάπη ήταν το μπέιζμπολ, αλλά οι κακοί βαθμοί του στο σχολείο δεν θα του επέτρεπαν να γίνει επαγγελματίας. Το 1987, στο Grand Prix του Long Beach, ένας γνωστός της οικογένειας τον γνώρισε στον Αμερικανό Παγκόσμιο Πρωταθλητή της Formula 1 (το 1978), Mario Andretti. Η πρώτη ερώτηση του Brown ήταν πως θα εισέλθει στους αγώνες. Η απάντηση ήταν τα καρτ.

Στο μεταξύ, το 1984, είχε συμμετάσχει σε μια ειδική έκδοση του τηλεπαιχνιδιού «Ο τροχός της τύχης», για παιδιά, όπου κέρδισε μερικά ρολόγια, τα οποία σκόπευε να πουλήσει. Αυτά χρηματοδότησαν τα μαθήματα σε μία αγωνιστική σχολή καρτ, που οδήγησε στη συμμετοχή του σε αγώνες. Γρήγορα κατάλαβε ότι θα πρέπει να μετακομίσει στην Αγγλία για να προωθήσει την καριέρα του. Εκεί, αγωνίστηκε αρχικά στη Formula Ford 1600, τη Formula Opel-Lotus Benelux και έφτασε έως το Βρετανικό Πρωτάθλημα Formula 3.

Zak Brown, CEO, McLaren Racing, sprays Champagne on the podium

«Όταν έτρεχα σε αγώνες στην Ευρώπη, από το ’91 έως το ’94, η TWA Airlines ήταν ο μεγάλος μου σπόνσορας. Είχα αρχίσει να νοσταλγώ την πατρίδα μου και έκανα μια συμφωνία για να αγωνιστώ στις ΗΠΑ. Έτσι πήγα στην TWA και είπα, ότι φεύγω, αλλά σε εκείνο το σημείο, η χορηγία είχε γίνει πολύ επιτυχημένη για αυτούς. Έτσι είπαν, “Κρίμα που φεύγεις. Αλλά πρέπει να γνωρίζεις όλα τα παιδιά στο pit lane. Μπορείς να παραχωρήσεις τη χορηγία σου σε κάποιον;”»

Ο Brown συμφώνησε, και έλαβε προμήθεια για τη συμφωνία. Ξαφνικά συνειδητοποίησε: «Όχι μόνο θα έπρεπε να κυνηγάω σπόνσορες για τον εαυτό μου, αλλά στην πραγματικότητα, είναι πολύ πιο εύκολο να “πουλήσω” κάποιους από τους πιο διάσημους ανθρώπους εκεί έξω». Ο Brown είχε περάσει χρόνια προσπαθώντας να δικτυωθεί και εξερεύνησε την επέκταση των χορηγιών του στο IndyCar και το NASCAR.

«Επειδή με εμπιστεύονταν και είχα αξιοπιστία, επειδή ήξερα τι έκανα από την πλευρά των αγώνων, οι άνθρωποι άρχισαν να λένε δεν θέλουμε να σε χρηματοδοτήσουμε Zak, επειδή δεν είσαι αρκετά διάσημος. Αλλά θα μας ενδιέφερε αν μπορείς να μας φέρεις σε επαφή με Πρωταθλητές όπως ο Jeff Gordon ή ο Nigel Mansell. Κάπως έτσι ξεκίνησε η επιχείρηση» της Just Marketing Inc. το 1995.

Lando Norris, McLaren MCL38

Παρά τα καλά αποτελέσματα, ο Brown δεν κατάφερε να συνεχίσει την αγωνιστική του καριέρα, αλλά ευδοκιμούσε στον επιχειρηματικό κλάδο. Η JMI έγινε μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες μάρκετινγκ στο μηχανοκίνητο αθλητισμό. Η Chime Communications αγόρασε την JMI το 2013 και τον όρισε CEO για 3 χρόνια, τα οποία, ήταν «περίπου 2 χρόνια και 11 μήνες περισσότερο απ’ ό,τι θα ήθελα. Ασχολούμουν με αθλήματα που δεν είχαν κανένα πάθος για μένα. Ένιωσα σαν να είχα δουλειά Η εργασιακή μου ηθική καθοδηγείται πάντα από τη διασκέδαση και το πάθος».

Το 2009, ο Brown, μαζί με τον Βρετανό οδηγό αγώνων Richard Dean, ίδρυσαν την ομάδα αγώνων αντοχής United Autosports, με τον Αμερικανό να επιστρέφει στους αγώνες ως οδηγός έπειτα από ένα διάλειμμα μερικών ετών. Πλέον, η United Autosports είναι μία από τις μεγαλύτερες ομάδες μηχανοκίνητου αθλητισμού στη Μ. Βρετανία, και αγωνίζεται σε διάφορες κατηγορίες αντοχής σε όλο τον κόσμο.

United Autosports

Στα τέλη του 2016, Brown δέχθηκε τη δύσκολη πρόκληση να αναδιαρθρώσει τη McLaren, η οποία είχε επιστρέψει σε… λίθινα χρόνια. Θα αντικαθιστούσε τον Ron Dennis, μία από τις πιο σημαντικές προσωπικότητες στην F1, που έκανε κουμάντο στη McLaren επί 26 χρόνια. Ο Brown μετέτρεψε τη McLaren σε ένα πολύ πιο εύθυμο εργασιακό περιβάλλον από την αποστειρωμένη προσέγγιση του ψυχαναγκαστικού προκατόχου του. Με τελείως διαφορετική φιλοσοφία όσον αφορά τις εμπορικές δυνατότητες της ομάδας, αντί να κυνηγήσει έναν μεγάλο κεντρικό χορηγό, έκανε πολλές μικρές συμφωνίες φέρνοντας στην F1 σπόνσορες-γίγαντες από τις ΗΠΑ.

Διαχειρίστηκε άψογα το οικονομικό πλήγμα της McLaren από την πανδημία το 2020, και το θάνατο του Mansour Ojjeh, μετόχου της εταιρείας και επί δεκαετίες συνεταίρου του Ντένις. Ξεπέρασε τα οικονομικά εμπόδια με την αγορά του Ομίλου της McLaren από την Mumtalakat, το κρατικό επενδυτικό ταμείο του Μπαχρέιν. Παράλληλα, ο Brown επανέφερε τη McLaren σε διάφορες διοργανώσεις μηχανοκίνητου αθλητισμού, όπως το IndyCar, το WEC και τη Formula E.

IndyCar Christian Lundgaard (McLaren), Detroit Grand Prix 2025

O Brown τόλμησε επίσης κάτι που θα ήταν αδιανόητο πριν από 10 χρόνια: να ορίσει επικεφαλής της ομάδας F1 της McLaren έναν Ιταλό, τον Andrea Stella -και μάλιστα πρώην εργαζόμενο στη Ferrari, δηλαδή τον -πρώην- ορκισμένο εχθρό. Ήταν κίνηση καθοριστικής σημασίας για την ανάπτυξη του τεχνικού τμήματος, που είναι πλέον εξοπλισμένο με νέα αεροδυναμική σήραγγα και προσομοιωτή, και διαθέτει μία από τις κορυφαίες οδηγικές συνθέσεις στην F1 με του Oscar Piastri και Lando Norris.

The McLaren team celebrate securing the Constructors Championship title


Google News icon

Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!

Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.‌‌

Ροή Ειδήσεων