F1: Με αυτογκόλ της McLaren στις καθυστερήσεις μπαίνει στη μάχη ο Verstappen – motorone.gr

F1: Το φαινόμενο της πεταλούδας στη McLaren - motorone.gr


Φαμπρίτσιο Λαζάκις

To Grand Prix Λας Βέγκας μπορεί να μην ενθουσίασε με τη δράση που προσέφερε στην πίστα, ωστόσο λίγο μετά τον αγώνα, η υπόθεση τίτλος μετατράπηκε σε θρίλερ για τη McLaren, έπειτα από το διπλό αποκλεισμό των μονοθεσίων της από τα τελικά αποτελέσματα, λόγω υπέρμετρης φθοράς του δαπέδου τους.

Ενώ ο Lando Norris παραμένει το φαβορί για τον τίτλο, έπειτα από τον τερματισμό φαινόταν ότι θα έφευγε από τη Sin City με προβάδισμα 30 βαθμών επί του team-mate του, Oscar Piastri και 42 βαθμών επί του Max Verstappen, κάτι που θα μπορούσε να κάνει πολύ πιθανή τη στέψη του Βρετανού ήδη από το GP Κατάρ, δηλαδή τον προτελευταίο αγώνα της σεζόν. Ωστόσο, με το διπλό αποκλεισμό του Λας Βέγκας, τώρα ο Norris έχει προβάδισμα 24 βαθμών επί των Piastri και Verstappen, που ισοβαθμούν στη 2η θέση του Πρωταθλήματος.

Παρότι στις δηλώσεις του, ο επικεφαλής της ομάδας της McLaren, Andrea Stella, προσπάθησε να αποδώσει αυτό που συνέβη στο porpoising, τις συγκρούσεις, τις κόκκινες σημαίες στις ελεύθερες δοκιμές, τον… καιρό και οτιδήποτε άλλο μπορούσε να βρει, αυτές οι δικαιολογίες δεν πέρασαν στους αγωνοδίκες και… ούτε και σε εμάς.

]]>

ΟΙ ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ

Διότι ναι, οι ελεύθερες δοκιμές της Πέμπτης δεν διήρκεσαν το πλήρες δίωρο, και το FP3 διεξήχθη σε βρεγμένη πίστα, αλλά δεν βρέθηκε άλλη ομάδα να έχει υποπέσει στο ίδιο λάθος. Η McLaren, γνωρίζοντας ότι το Λας Βέγκας δεν είναι το πιο ευνοϊκό σιρκουί για το μονοθέσιό της, και με τη Red Bull αναγεννημένη, φαίνεται ότι ρίσκαρε στη ρύθμιση της απόστασης του μονοθεσίου από το έδαφος για να… «κλέψει» λίγη περισσότερη απόδοση και… έχασε. Πανηγυρικά.

Δύσκολα μπορούμε να πιστέψουμε ότι ήταν απλά ένας λάθος υπολογισμός. H επιθετική προσέγγιση είναι ίσως αυτή που δημιούργησε περισσότερες αεροδυναμικές ταλαντώσεις, που έκαναν το δάπεδο να ξύνει το έδαφος περισσότερο από αυτό που είχαν προβλέψει οι τεχνικοί της κατά τη διάρκεια του αγώνα. Αυτό δείχνει πόσο λεπτά είναι τα όρια, καθώς μιλάμε για δέκατα του χιλιοστού, που αντίστοιχα, φέρνουν τεράστια κέρδη απόδοσης.

Ακόμη και η αλλαγή κατεύθυνσης του ανέμου μπορεί να αυξήσει τη φθορά του δαπέδου, αν είναι κόντρα στις ευθείες και αυξάνει το αεροδυναμικό φορτίο, πιέζοντας το μονοθέσιο προς το έδαφος. Ωστόσο, οι ομάδες καλούνται να λαμβάνουν τα μέτρα τους, καθορίζοντας περιθώρια ασφάλειας.

Η McLaren ίσως αισθάνθηκε την ανάγκη να ρισκάρει για να αντλήσει το μέγιστο, αλλά κατέληξε στο μηδέν. Ίσως είναι άλλο αυτό είναι άλλο ένα στάδιο ωρίμανσης για μία ομάδα που επιστρέφει στον Πρωταθλητισμό έπειτα από πολλά χρόνια και στην πορεία της αναγκάστηκε να πάρει πολλά μαθήματα από λάθη που διέπραξε κυρίως πέρυσι (GP Καναδά, Μ. Βρετανίας), αλλά και φέτος (βλέπε Monza), τα οποία δημιούργησαν -εσφαλμένες ή μη- κακές εντυπώσεις.

Διότι με τη βαθμολογική διαφορά που είχαν οι οδηγοί της από τον Verstappen πριν από το GP Λας Βέγκας, η McLaren είχε το περιθώριο να υιοθετήσει μία πιο συντηρητική προσέγγιση, χωρίς να κυνηγά το απόλυτο αποτέλεσμα. Μπορεί να σημείωνε λιγότερους βαθμούς, αλλά είχε την πολυτέλεια να το δεχτεί αυτό. Άλλωστε αυτό θα ήταν καλύτερο από τη μηδενική συγκομιδή με την οποία κατέληξε.

Σε αυτό, η ομάδα της McLaren θα απαντούσε ότι είναι πραγματικοί άνθρωποι των αγώνων και κυνηγούν πάντα το καλύτερο αποτέλεσμα. Ωστόσο, αυτό που τελικά συνέβη, ήταν πολύ χειρότερο από το συντηρητικό σενάριο που προτείναμε και η McLaren πρέπει να διασφαλίσει ότι κάτι τέτοιο δεν πρόκειται να συμβεί ξανά.

Αξίζει να αναφερθεί ότι η McLaren θα μπορούσε να έχει πει νωρίτερα στον Norris να κόψει ρυθμό για να προστατεύσει το μονοθέσιό του, όταν διαπίστωσε ότι ο Verstappen είχε την απάντηση σε κάθε απόπειρα του Norris να κατεβάσει το ρυθμό, όπως έκανε στο τέλος – με δραματικό τρόπο. Από τους αισθητήρες του μονοθεσίου του Βρετανού, η ομάδα θα πρέπει να είχε διαπιστώσει αρκετά νωρίς ότι η φθορά του δαπέδου πλησίαζε κρίσιμα επίπεδα.

Αντ’ αυτού, η McLaren ώθησε τον Norris να κυνηγήσει τον Verstappen, για να τον προσπεράσει, κάτι που ήταν ένα τόσο τραβηγμένο σενάριο, που ψυχαγώγησε τον αγωνιστικό σύμβουλο της Red Bull, Helmut Marko.

Αυτό το λάθος έρχεται σε κρίσιμο σημείο στην πορεία του Πρωταθλήματος Οδηγών. Δεν επιβαρύνει πάρα πολύ την κατάσταση για τον Norris, αλλά αυξάνει την πίεση για τον Βρετανό ενώ δεν ήταν απαραίτητο. Και ο Norris δεν είναι σίγουρο πώς θα αποκριθεί στην επιπλέον πίεση, αν και μπορεί να τερματίσει 3ος στα δύο Grand Prix που απομένουν (και το σπριντ) και πάλι να στεφθεί Πρωταθλητής, ό,τι και αν κάνουν οι υπόλοιποι.

Η επιπλέον πίεση του Norris αποτελεί όπλο στη διάθεση του Verstappen, ο οποίος όντας αουτσάιντερ, είναι απαλλαγμένος από αυτήν. Ο Norris παραμένει βέβαια το το φαβορί για τον τίτλο, καθώς αν σημειώσει 2 βαθμούς περισσότερους από τους Verstappen και Piastri στο Σαββατοκύριακο του GP Κατάρ, θα στεφθεί Πρωταθλητής, αλλά η McLaren έκανε τα πράγματα πιο δύσκολα και ίσως έδωσε την ευκαιρία στον Verstappen να το «τραβήξει» μέχρι τέλους, στο Άμπου Ντάμπι.

Κάποιοι υποστηρίζουν ότι αυτή η εξέλιξη στο Λας Βέγκας, θα μπορούσε να αναγκάσει τη McLaren να υποστηρίξει τον Norris στη διεκδίκηση του τίτλου, τώρα που βρισκόμαστε μόλις δύο αγώνες πριν από το τέλος. Άλλωστε, η ίδια η McLaren ευθύνεται για το γεγονός ότι το προβάδισμα του Βρετανού είναι 24 και όχι 42 βαθμοί. Αλλά η βρετανική ομάδα έχει ξεκαθαρίσει ότι δεν πρόκειται να ευνοήσει έναν από τους δύο οδηγούς της αν ο άλλος δεν αποκλειστεί βαθμολογικά από τη διεκδίκηση του τίτλου.

Θα αναγκαστεί όμως να το κάνει; Αυτό προϋποθέτει επίσης ότι ο Oscar Piastri θα βρίσκεται σε θέση να βοηθήσει τον team-mate του, αλλά με ένα σερί αγώνων που ήταν τεταρτοπέμπτος, δύσκολα θα μπορεί να παίξει κάποιο ρόλο εναντίον του Verstappen, εκτός και αν η McLaren χρησιμοποιήσει -και ουσιαστικά θυσιάσειστρατηγική του Αυστραλού για αυτό το σκοπό. Το βλέπουμε δύσκολο να συμβεί, εκτός και αν ο Piastri βρεθεί εκτός διεκδίκησης στο Άμπου Ντάμπι.

Ο Αυστραλός είχε άλλο ένα πολύ μέτριο Σαββατοκύριακο, καθώς δυσκολεύτηκε να αναπτύξει θερμοκρασίες στα ελαστικά του στις κατατακτήριες δοκιμές, περιορίστηκε στην 5η θέση εκκίνησης, ανάμεσα στις δύο Racing Bulls, η μία εκ των οποίων τον χτύπησε αρκετά δυνατά στην 1η στροφή του αγώνα.

Ο Piastri απέδωσε και σε αυτή τη σύγκρουση το γεγονός ότι δυσκολεύτηκε να βρει ρυθμό στα αρχικά στάδια του αγώνα και έκανε ένα λάθος (μπλοκάρισμα φρένων στη στροφή 12) καθώς κυνηγούσε τον Isack Hadjar, γεγονός που επέτρεψε στον Charles Leclerc να τον περάσει. Η McLaren κατάφερε να το ανατρέψει αυτό με ένα πολύ εύστοχο undercut, που επέτρεψε στον Piastri να περάσει μπροστά και από τον Carlos Sainz. Αλλά δεν είχε τη δυνατότητα να περάσει τον Andrea Kimi Antonelli, και έκανε μερικά μικρά λάθη κυνηγώντας τον Ιταλό.

Εδώ, μπορούμε να εισέλθουμε λίγο στην περιοχή των εικασιών, για να δώσουμε άλλη μία πτυχή σε ένα από τα μυστήρια της φετινής σεζόν, την απότομη πτώση απόδοσης του Piastri, έπειτα από το GP Ιταλίας, όπου ανέβηκε στο βάθρο για τελευταία φορά. Σε εκείνο τον αγώνα, η Red Bull παρουσίασε το νέο δάπεδο που της επέτρεψε να ρυθμίσει το μονοθέσιο με μικρότερη απόσταση από το έδαφος και να κερδίσει απόδοση.

Λέγαμε ότι δεν υπήρχαν ουσιαστικές αλλαγές στο μονοθέσιο για να μεταβάλλουν τη συμπεριφορά του και να δικαιολογήσουν την πτωτική πορεία του Αυστραλού. Ωστόσο, με δεδομένο τον αποκλεισμό της McLaren στο Λας Βέγκας και το γεγονός ότι πηγές αναφέρουν ότι βρισκόταν στο απόλυτο όριο με τη φθορά του δαπέδου και στο Σάο Πάολο, μήπως, έχοντας δει τη Red Bull να βελτιώνεται, η βρετανική ομάδα ξεκίνησε να πιέζει ακόμα περισσότερο τα όρια με την απόσταση από το έδαφος, γνωρίζοντας ότι δεν έχει πια το προβάδισμα που απολάμβανε έως το μέσο της σεζόν;

Διότι κάτι τέτοιο θα μπορούσε να αλλάξει αρκετά τη συμπεριφορά του μονοθεσίου, που ξύνοντας περισσότερο το έδαφος μπορεί να γίνει πιο απρόβλεπτο, κάτι που θα μπορούσε να επηρεάσει τον Piastri. Πρόκειται απλά για μία δική μας απλή διαίσθηση και απλά το αναφέρουμε ως ιδέα. Είναι σίγουρο ότι η πτωτική πορεία του Piastri δεν οφείλεται σε έναν μόνο λόγο αλλά συνδυασμό πολλών παραγόντων – μαζί με της ψυχολογίας και της ατυχίας.

Ο αποκλεισμός των McLaren προώθησε τον Andrea Kimi Antonelli στο βάθρο για δεύτερο συνεχόμενο αγώνα. Ο Ιταλός εκκίνησε από τη 17η θέση, και κατάφερε να κάνει λενα σετ ελαστικών να διαρκέσουν 48 γύρους. Όχι μόνο αυτό, αλλά είχε και τον ταχύτερο ρυθμό στην πίστα στους τελευταίους γύρους, όταν πίεσε για να αμυνθεί και καθάρισε το graining από τα ελαστικά του και με το ρυθμό του κατάφερε να πάρει το βάθρο για μόλις 0,19 δλ. από τον Charles Leclerc. Ναι, επωφελήθηκε από το pit stop υπό το καθεστώς εικονικού αυτοκινήτου ασφαλείας, αλλά αυτό δεν αφαιρεί τίποτα από το κατόρθωμά του.

Όταν η Mercedes τοποθέτησε το σετ σκληρών ελαστικών στο μονοθέσιο του Antonelli στον 3ο γύρο, δεν ήταν σίγουρη ότι θα μπορούσε να αντέξει έως τον τερματισμό. Ωστόσο, ο νεαρός Ιταλός απέδειξε πόσο καλός μπορεί να είναι στη διαχείριση ελαστικών, για να γίνει ο πρώτος Ιταλός από τον Giancarlo Fisichella το 2006, που βρέθηκε στο βάθρο (έστω και κατόπιν εορτής στο Λας Βέγκας) σε δύο συνεχόμενους αγώνες. Άλλη μία πολύ καλή εμφάνιση από τον 19χρονο έπειτα από την απογοήτευση των κατατακτήριων δοκιμών. O Antonelli έχει βελτιώσει πολύ την εικόνα του στους τελευταίους αγώνες, δικαιολογώντας πολύ περισσότερο τον ενθουσιασμό της Mercedes για το ταλέντο του.


Google News icon

Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!

Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.‌‌

Ροή Ειδήσεων