F1: Ταύρος εν υαλοπωλείο – το αδύνατο σημείο του Max Verstappen

Φαμπρίτσιο Λαζάκις
Όταν ο Max Verstappen νιώθει ότι αδικείται, ή οι συνθήκες εναντίον του αρχίζουν να αυξάνονται, χάνει την ψυχραιμία του. Τότε «θολώνει» και χάνει και τον έλεγχο των πράξεών του. Αυτό δεν είναι πλέον μεμονωμένη παρατήρηση. Είναι μια συμπεριφορά που έχει γίνει πλέον μοτίβο.
Θυμηθείτε πώς έκλεινε τον Lando Norris ενώ η Red Bull του είχε απομείνει τρεις τροχούς πέρυσι στο GP Αυστρίας, ή τη «ρουκέτα» εναντίον του Βρετανού οδηγού της McLaren στο GP Μεξικού. Tη βουτιά του στο περυσινό GP Ουγγαρίας που οδήγησε στην επαφή με τον Lewis Hamilton η οποία απογείωσε τη Red Bull.
]]>
ΟΙ ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ
Τώρα, η εκούσια σύγκρουση με τον George Russell 5 γύρους πριν από την καρό σημαία στο GP Ισπανίας διπλασίασε την απόσταση του Ολλανδού από την κορυφή της βαθμολογίας, και τον έφερε μόλις έναν πόντο ποινής μακριά από τον αποκλεισμό για έναν αγώνα στα επόμενα δύο Grand Prix, μέχρι να διαγραφούν 2 πόντοι ποινής στις 30 Ιουνίου. Έπειτα από αυτό, θα έχει περιθώριο 3 πόντων ποινής έως τον Οκτώβριο, οπότε τα περιθώρια είναι λίγο στενά για τον Ολλανδό να κάνει… κουτσουκέλες.
Την Κυριακή, το πλησιέστερο σε παραδοχή λάθους που βγήκε από τα χείλη του ήταν ότι επρόκειτο για μία στιγμή «εσφαλμένης κρίσης». Τη Δευτέρα όμως, εξέδωσε ανακοίνωση, στην οποία ανέφερε: «Είχαμε μια συναρπαστική στρατηγική και έναν καλό αγώνα στη Βαρκελώνη, μέχρι που βγήκε το αυτοκίνητο ασφαλείας».
«Η επιλογή των ελαστικών μας μέχρι το τέλος και κάποιες κινήσεις μετά την επανεκκίνηση του αυτοκινήτου ασφαλείας τροφοδότησαν την απογοήτευσή μου, οδηγώντας σε μια κίνηση που δεν ήταν σωστή και δεν έπρεπε να συμβεί. Δίνω πάντα τα πάντα εκεί έξω για την ομάδα και τα συναισθήματα μπορεί να φτάσουν στα ύψη. Κάποιες φορές κερδίζουμε μαζί, κάποιες φορές χάνουμε μαζί. Τα λέμε στο Μόντρεαλ».
Απομακρυσμένος από την πίεση των αδηφάγων δημοσιογράφων και την αδρεναλίνη στο cockpit, ο Verstappen μπορεί να παραδεχθεί ότι θόλωσε η κρίση του. Το θέμα είναι γιατί νιώθει εξαρχής το δικαίωμα να κάνει «ό,τι γουστάρει» στην πίστα. Είναι ίσως… κατάλοιπα μιας προσέγγισης που είχαν πολλοί μεγάλοι Πρωταθλητές στο παρελθόν: Ότι όλοι είναι εναντίον τους.
Το είχαμε δει στον Ayrton Senna, τον Michael Schumacher, ακόμα και στον Lewis Hamilton σε ορισμένες φάσεις, αλλά και σε άλλες αθλητικές πειθαρχίες, δείτε την περίπτωση του Michael Jordan. Αυτή η προσέγγιση τροφοδοτεί μία… μανία να τα κερδίσουν όλα, να… κατασπαράξουν τους αντιπάλους τους, να τους ισοπεδώσουν.
Ο Verstappen ξεχωρίζει για την ικανότητά του να αποδίδει στο μέγιστο υπό υψηλή πίεση, χωρίς να υποπίπτει σε λάθη. Αλλά όταν συγκεντρώνονται πολλά πράγματα που πιστεύει ότι λειτουργούν εναντίον του, ή νιώθει ότι αδικείται, εκεί είναι που σπάει υπό πίεση και γίνεται ανεξέλεγκτος. Στην Ισπανία συνέβαλαν πολλά πράγματα για να συμβεί αυτό.
Πρώτον, η ανταγωνιστικότητα της RB21, που ήδη από τις κατατακτήριες δοκιμές βρισκόταν 0,3 δλ. μακριά από την ταχύτερη McLaren, ενώ η Red Bull είχε στοχεύσει τα πιο αυστηρά τεστ ακαμψίας της εμπρός αεροτομής ως πιθανότητα για ανακατάταξη στις ισορροπίες στην κορυφή του grid, με την ίδια να επωφελείται. H πραγματικότητα όμως ήταν αντίθετη και η Red Bull δυσκολεύτηκε με την ισορροπία του μονοθεσίου στην ποικιλία στροφών της Βαρκελώνης, καταπονώντας πολύ περισσότερο από τη McLaren τα ελαστικά της.
Για αυτό και κατέφυγε στη ριψοκίνδυνη στρατηγική τριών pit stop, η οποία έδειχνε ότι θα λειτουργούσε, καθώς ο Verstappen βρισκόταν σε μάχη με τον Lando Norris για τη 2η θέση, έως την επέμβαση του αυτοκινήτου ασφαλείας 11 γύρους πριν από το τέλος. Με τη Red Bull να μη διαθέτει άλλο αξιοποιήσιμο σετ ελαστικών μαλακής γόμας, αναγκάστηκε να τοποθετήσει στον Verstappen τα σκληρά.
Ήταν το πρώτο πράγμα που άρχισε να… ανάβει λαμπάκια στο μυαλό του Verstappen. Η δυσκολία στην ανάπτυξη θερμοκρασιών αυτών των ελαστικών έγινε εμφανής στην τελευταία στροφή πριν από την επανεκκίνηση. Μία τεράστια στιγμή υπερστροφής λόγω κρύων ελαστικών -που ο Verstappen κατάφερε να σώσει πολύ έντεχνα- τον έκανε ευάλωτο στην ευθεία που ακολουθούσε.
Ο Charles Leclerc τον προσπέρασε και οι δυο τους ακούμπησαν ελαφρά στην ευθεία. Δεύτερο tilt. Έπειτα, στην 1η στροφή, ο Russell βρήκε την ευκαιρία να τρυπώσει στην εσωτερική, αλλά έχασε στιγμιαία το πίσω μέρος του μονοθεσίου του και προκάλεσε μια περαιτέρω μικρήεπαφή μεταξύ τους. Αυτό ανάγκασε τον Verstappen να κατευθυνθεί προς τον διάδρομο διαφυγής και να επιστρέψει στην πίστα μπροστά από τον Russell.
Από την πλευρά του, ο Verstappen τα είχε κάνει όλα σωστά. Και πιθανότατα είχε δίκιο. Ο Russell τον είχε ωθήσει εκτός πίστας. Επειδή όμως ο Βρετανός είχε προλάβει να βρεθεί σε θέση που δικαιούταν χώρο, η Red Bull φοβόταν ότι υπήρχε πιθανότητα ο Verstappen να δεχθεί ποινή (καθώς οι αγωνοδίκες είχαν αρχίσει να ερευνούν το θέμα) και γνώριζε ότι 10 δλ. θα τον έριχναν στις τελευταίες θέσεις της βαθμολογούμενης δεκάδας. Οπότε, ήταν διατεθειμένοι να θυσιάσουν 2 αντί για 10 ή 11 βαθμούς, στη μεγαλύτερη εικόνα των πραγμάτων.
Η ειδοποιός διαφορά σε αυτή την περίπτωση, ήταν ότι ο Russell είχε χάσει τον έλεγχο του μονοθεσίου του, συνεπώς η κίνησή του δεν πληρούσε όλες τις προϋποθέσεις που απαιτούνται για να δεχθεί ποινή ο Verstappen για το περιστατικό. Η Red Bull όμως, βλέποντας ότι οι αγωνοδίκες είχαν ήδη ξεκινήσει να εξετάζουν το θέμα, δεν ήταν διατεθειμένη να πάρει το ρίσκο.
Ο μηχανολόγος αγώνων του Verstappen, Gianpiero Lambiase του είπε στον ασύρματο να παραχωρήσει τη θέση στον Russell. Εκεί ήταν που η σταγόνα ξεχείλισε το ποτήρι για τον Ολλανδό: «Όχι, ήμουν μπροστά. Απλά με ώθησε εκτός δρόμου». Ο Lambiase ήταν πολύ ψύχραιμος στις απαντήσεις του: «Η συμβουλή μου είναι να τον αφήσεις να περάσει. Αυτοί είναι οι κανόνες με τους οποίους πρέπει να παίζουμε. Είναι κρίμα, αλλά αυτοί είναι οι κανόνες».
Ήταν λάθος εκτίμησης της Red Bull αυτό; Είναι πολύ πιθανό. Ίσως να μην μπορεί κάποιος να κατηγορήσει την ομάδα να θέλει να ακολουθήσει την πιο ασφαλή προσέγγιση. Αλλά κανείς δεν μπορεί να γνωρίζει τι θα αποφάσιζαν οι αγωνοδίκες. Αλλά θεωρητικά, ο Verstappen δεν θα έπρεπε να έχει τιμωρηθεί εκεί, καθώς η απώλεια ελέγχου του Russell ήταν αυτή που ώθησε τον Ολλανδό εκτός πίστας.
Όποια και αν θα ήταν η απόφαση των αγωνοδικών, ο Verstappen ένιωσε ότι αδικείται. Ίσως όταν έκανε ότι θα άφηνε τον Russell να περάσει, για να τον χτυπήσει σκόπιμα στη συνέχεια, προσπαθούσε να του δείξει τι πίστευε ότι του είχε κάνει νωρίτερα ο Βρετανός. Όποιο και αν ήταν το κίνητρο για μία τέτοια κίνηση, είναι προφανές ότι δεν πρέπει να συμβαίνουν τέτοια περιστατικά. Ας ελπίσουμε ότι δεν θα χρειαστεί να… κάτσει σπίτι του μία αγωνιστική για να το εμπεδώσει και ο ίδιος.
Αλλά με τον Verstappen δεν μπορείς ποτέ να είσαι σίγουρος ότι δεν πρόκειται να επαναληφθεί. Αν όντως πιστεύει -όπως δήλωσε- ότι ο τίτλος δεν είναι πλέον επιτεύξιμος στόχος, δεδομένης της ανταγωνιστικότητας της Red Bull, ίσως χαλαρώσει. Ίσως πάλι γίνει πιο επιθετικός, μην έχοντας τίποτα να χάσει…
Πάντα όμως ήταν υπερβολικός στις δηλώσεις του, κοιτάζοντας βραχυπρόθεσμα. Θυμηθείτε ότι στο 3ο Grand Prix του 2022, στην Αυστραλία, είχε δηλώσει ότι ο τίτλος για τον ίδιο είχε λάβει τέλος, με δύο εγκαταλείψεις σε τρεις αγώνες, και κατέληξε να πάρει το Πρωτάθλημα με διαφορά 146 βαθμών.
Αλλά τα πράγματα φέτος είναι τελείως διαφορετικά. Πέρυσι, ήταν αυτός που είχε προλάβει να αναπτύξει προβάδισμα 50+ βαθμών στους πρώτους αγώνες που η Red Bull ήταν δυνατή, πριν ξεκινήσει η αντεπίθεση της McLaren. Φέτος, οι οδηγοί της McLaren είναι αυτοί που έχουν ξεφύγει 39 και 49 βαθμούς από τον Verstappen στο πρώτο κομμάτι της σεζόν και εξακολουθούν να διαθέτουν το καλύτερο μονοθέσιο, ενώ οι ελπίδες της Red Bull για ανάκαμψη λόγω των πιο αυστηρών τεστ ακαμψίας της εμπρός αεροτομής εξανεμίστηκαν.
Είναι πραγματικά τόσο πρόωρο game over για τον Ολλανδό όσον αφορά την υπόθεση τίτλος και απλώς ο εκνευρισμός του προσέθεσε άλλους 9 βαθμούς στο προβάδισμα των οδηγών της McLaren λίγο νωρίτερα, χωρίς να έχει μεγάλη σημασία εντέλει; Είναι πιθανό.
Μία τελευταία παρατήρηση: Η ποινή 10 δλ., αν και κόστισε 5 θέσεις στον Verstappen, είναι σίγουρα πολύ επιεικής σε σχέση με την ποινή διέλευσης από τα pits που είχε δεχθεί στο GP Μονακό ο George Russell επειδή είχε προσπεράσει τον Alex Albon εκτός πίστας, έχοντας διαπράξει ένα πολύ πιο μικρό αδίκημα από το να προκαλέσει εκούσια σύγκρουση με άλλο μονοθέσιο. Just saying…
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!
Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.