Nexperia: Η έλλειψη τσιπ επιδεινώνεται – Οι διακοπές παραγωγής είναι ορατές

Η κρίση γύρω από τον κατασκευαστή ημιαγωγών Nexperia εξελίσσεται σε σοβαρή απειλή για ολόκληρη την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία. Μέσα σε ένα τοπίο γεωπολιτικής έντασης και πολιτικών παρεμβάσεων, η υπόθεση παίρνει διαστάσεις που δοκιμάζουν την ανθεκτικότητα των αλυσίδων παραγωγής και εφοδιασμού. Αυτό που ξεκίνησε ως μια διπλωματική διαμάχη ανάμεσα σε Κίνα, Ολλανδία και Ηνωμένες Πολιτείες, έχει πλέον μετατραπεί σε πραγματικό εφιάλτη για τα εργοστάσια στη Γερμανία.
Σύμφωνα με εσωτερική έρευνα της Γερμανικής Ένωσης Αυτοκινητοβιομηχανίας (VDA) που επικαλείται το Manager Magazin, αρκετοί μεγάλοι προμηθευτές και κατασκευαστές βρίσκονται ήδη στο όριο. Τέσσερις από τους επτά προμηθευτές Tier 1 δήλωσαν ότι μπορούν να συνεχίσουν την παραγωγή τους μόλις για τρεις έως πέντε ημέρες, πριν ξεμείνουν από κρίσιμα εξαρτήματα. Αντίστοιχα, πέντε από τους έξι αυτοκινητοβιομηχανίες που συμμετείχαν στην έρευνα βλέπουν τις αλυσίδες εφοδιασμού τους να κινδυνεύουν. Αν και τα ονόματα των εταιρειών δεν αποκαλύπτονται, θεωρείται βέβαιο πως στην έρευνα συμμετείχαν κολοσσοί όπως Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz, Bosch και ZF Friedrichshafen.
Ελλείψεις που θυμίζουν το 2021
Τα αποθέματα των τσιπ της Nexperia έχουν σχεδόν εξαντληθεί, ενώ οι εναλλακτικές λύσεις είναι ελάχιστες και όχι άμεσα διαθέσιμες. Το σκηνικό θυμίζει την κρίση των ημιαγωγών του 2021, όταν οι ελλείψεις προκάλεσαν διακοπές παραγωγής, μειωμένο ωράριο και προσωρινό κλείσιμο εργοστασίων. Αυτή τη φορά, ωστόσο, το πρόβλημα αφορά απλούστερα αλλά απαραίτητα εξαρτήματα — όπως εκείνα που χρησιμοποιούνται σε συστήματα φωτισμού, αερόσακους και ελέγχους ασφαλείας.
Πώς φτάσαμε ως εδώ
Η Nexperia, με έδρα το Ναϊμέχεν της Ολλανδίας, ανήκει από το 2018 στην κινεζική εταιρεία Wingtech. Στα τέλη Σεπτεμβρίου, υπό πίεση από την Ουάσιγκτον, η ολλανδική κυβέρνηση αποφάσισε να αναλάβει προσωρινά τον έλεγχο της εταιρείας, επικαλούμενη «κινδύνους για την οικονομική ασφάλεια της Ευρώπης». Η απόφαση αυτή προκάλεσε έντονη αντίδραση από το Πεκίνο, το οποίο απάντησε με περιορισμούς στις εξαγωγές ημιαγωγών από τις εγκαταστάσεις της Wingtech στην επαρχία Γκουανγκντόνγκ — περιορισμούς που επηρεάζουν έως και το 80% της παραγωγής.
«Ώρες μακριά από το χάος»
Στις 10 Οκτωβρίου, η Nexperia ενημέρωσε τους πελάτες της ότι δεν μπορεί πλέον να εγγυηθεί πλήρη προμήθεια ημιαγωγών προς την αυτοκινητοβιομηχανία.
Ο προσωρινός CEO, Stefan Tilger, προειδοποίησε μάλιστα για «κινδύνους ποιότητας» στα εξαρτήματα που κατασκευάζονται στην Κίνα, σημειώνοντας πως η αξιοπιστία τους «δεν μπορεί να διασφαλιστεί». Η προειδοποίηση αυτή έχει προκαλέσει πανικό στον κλάδο, με στελέχη να δηλώνουν πως «απομένουν ώρες ή, στην καλύτερη περίπτωση, λίγες ημέρες» για να αποφευχθούν εκτεταμένες ζημιές.
Η πρόεδρος της VDA, Hildegard Müller, επιβεβαίωσε ότι βρίσκεται σε στενή επαφή με τη γερμανική κυβέρνηση και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αναζητώντας άμεσες και ρεαλιστικές λύσεις. Η υπουργός Οικονομικών, Katherina Reiche, φέρεται να συντονίζει τα μέτρα αντιμετώπισης σε ομοσπονδιακό επίπεδο.
Πόσο κρίσιμη είναι η Nexperia για την Ευρώπη
Η VDA υπολογίζει ότι το 20–30% των εξαρτημάτων μικρού σήματος, όπως αυτά που χρησιμοποιούνται σε LED, αισθητήρες και συστήματα αερόσακων, προέρχεται από τη Nexperia. Κατά μέσο όρο, το 40% των εξαρτημάτων που χρησιμοποιούν οι κατασκευαστές επηρεάζεται ήδη από την κρίση.
Η Volkswagen φέρεται να προετοιμάζεται για διακοπές παραγωγής στο εργοστάσιο του Βόλφσμπουργκ, ενώ εξετάζεται ακόμα και η μερική απασχόληση προσωπικού. Παρόμοιες κινήσεις αναμένεται να ακολουθήσουν και άλλοι μεγάλοι όμιλοι.
Χωρίς τα βασικά τσιπ της Nexperia, οι προμηθευτές δεν μπορούν να παραδώσουν κρίσιμα εξαρτήματα όπως μονάδες ελέγχου, συστήματα κλιματισμού ή συστήματα ασφαλείας, γεγονός που απειλεί να «παγώσει» την ευρωπαϊκή παραγωγή αυτοκινήτων.
Ο χρόνος τελειώνει
Η κρίση της Nexperia αποδεικνύει για ακόμη μια φορά πόσο ευάλωτες είναι οι παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού, ακόμη και για τα πιο απλά εξαρτήματα.
Η Χάγη και το Πεκίνο βρίσκονται σε διαπραγματεύσεις για να βρουν λύση, ωστόσο ο χρόνος μετρά αντίστροφα. Εάν η σύγκρουση δεν εκτονωθεί άμεσα, τα εργοστάσια της Ευρώπης κινδυνεύουν να ξαναζήσουν την παράλυση της εποχής της πανδημίας — αυτή τη φορά εξαιτίας ενός μικρού αλλά κρίσιμου κομματιού σιλικόνης.
Πηγή: Manager Magazin
Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.